What's in my car?

tanten

Trådstartare
Inspirerad av handväsketråden och mitt ständiga påstående om min bil som min expanderade handväska så undrar jag;
Vad har ni i er bil?

Min har
-reflexväst och reflexer
-värmeljus och tändare (om jag blir fast i snökaos)
-mobilsladd för laddning
-extra blodsockersensor
-pappersservetter
-våtservetter
-multiverktyg (tång, kniv, nycklar, mejsel och bits)
-ett guldfärgat dressyrspö (min turamulett)
-flera filtar
-arbetshandskar
-pennor och anteckningspapper
-kniv, gaffel och sked
-morakniv
-en grön kanin från Liseberg
-ficklampa som man laddar med en vev.

Plus det vanliga "biliga" som fälgkors, förstahjälpenkudede, startkablar etc etc
Och oftast en mängd återvinning.....

Förr hade jag alltid extra grimma och några grimskaft också. Varit på alltför många ställen med förrymda hästar.
 
FB_IMG_1546186815383.jpg


Bild från bilstädning år 2016. Numera ytterligare en hund och desto större bil så jag räknar med att prylarna har utökat. :D

Lägger till första akuten-väska, mobilladdare, extra skor, tjocktröja och diverse skräp.
 
Förutom det vanliga ”bra att ha” (reflexväst, fälgkors, viltolycka-remsa etc.) åker jag just nu (och på obestämd tid, om jag känner mig själv rätt) omkring med:

- en massa tomma snusdosor (jag blir lika irriterad VARJE gång jag öppnar en och inser att den är tom)
- en kasse med loppisfynd (:cautious:) som jag handlade på mig någon gång i somras
- en uppfällbar stol
- ett badmintonracket
- en ridhjälm
- och så diverse grejer som inte har kommit längre än till bilen sedan min flytt för två-tre år sedan (jag vet inte längre vad det är, men uppenbarligen ganska platta saker)

Jag kan säkert hitta mer om jag letar. :)
 
Förutom det som ska vara i en bil (nödutrustning, den stora sorteringen) så har jag geologhammare, lupp, en ohelig mängd glasögonrengöringsservetter, en ohelig mängd näsdukar (aka "toapapper"), bestick, shoppingkasse (även en flaskkasse för Bolaget :D), provpåsar i calico, Love Hearts godis, proteinbar, kudde så kattburen står jämnt, fastspänning för sagda kattbur, 2 tons lastband, 1 tons lastband, skruvmejslar, en borrskruvdragare och en 6 kg brandsläckare (den räknar jag inte till den normala nödutrustningen för oftast har man ju en mindre i en bil men jag åkte mer eller mindre igenom branden vid Kårböle i somras så...).

Edit: Glömde att jag har en docka paracord också :laugh:
 
Förutom det som ska vara i en bil (nödutrustning, den stora sorteringen) så har jag geologhammare, lupp, en ohelig mängd glasögonrengöringsservetter, en ohelig mängd näsdukar (aka "toapapper"), bestick, shoppingkasse (även en flaskkasse för Bolaget :D), provpåsar i calico, Love Hearts godis, proteinbar, kudde så kattburen står jämnt, fastspänning för sagda kattbur, 2 tons lastband, 1 tons lastband, skruvmejslar, en borrskruvdragare och en 6 kg brandsläckare (den räknar jag inte till den normala nödutrustningen för oftast har man ju en mindre i en bil men jag åkte mer eller mindre igenom branden vid Kårböle i somras så...).

Edit: Glömde att jag har en docka paracord också :laugh:
Helvete. :rofl:
Lastband glömde jag. Det har jag ett gäng i bilen. Oklart varför. Använder dem bara när jag kör släp. Och det gör jag någon enstaka gång per år.
 
I 245:an hade jag massa saker, en mängd olika vertyg,bra att ha saker,dtartkablar,torrboll, 5-56, hundkoppel, elrengöringspray,buntband osv
Rätt många kilo, även om jag skickade med en del när jag sålde den

I bilen jag har nu (Opel Astra -17) jag har nu har jag inte ens ett reservdäck...
Jag har en låg stor plastlåda från ikea för dykutrustning, 2 rejäla spännband. Mobilladdsladd, 1hjälpenväska, isskrapor,1 dunk spolarvätska, säteskydd, två filtar och en gammal vintersovsäck. Det är allt.
 
Senast ändrad:
Förutom nödutrustning (minus viltremsa och snöskyffel som jag saknar), startkablar och diverse bilvårdsutrustning, så har jag inte så mycket i bilen: min sittkudde, reflexväst, våtservetter och två par solglasögon - ett par med styrka och ett par utan - samt två eller tre par skor. Ibagaget finns hundbur med filtar, extrakoppel, hundgodis, hundbajspåsar och en boll på snöre. Det enda udda som jag har i bilen är två operationslakan som är jättebra att ha när jag behöver köra jord.

Just ja. För närvarande ligger där också en rulle med julklappspapper som jag precis hade köpt när bilen pajade (den står på verkstaden sedan nästan två veckor tillbaka). Jag orkade inte ta den med mig för jag trodde faktiskt att jag skulle få tillbaka bilen före jul. Förmodligen ligger där även ett paket med gamla skumtomtar som jag började äta på medan jag satt och väntade på bärgaren.
 
- Nödutrustning
- Motsvarande en halv tvättkorg av smutstvätt
- En ambulerande sadelkammare
- En mindre filial av lokala foderbutiken
- Några påsar allmänt skräp

Orkar inte precisisera närmare, ni får tänka själv...:angel:
 
Haha jaaa! Massa skräp i min bil :D sambon brukar städa den åt mig....
Och toapapper
Lite stallkläder, och en hals till ett täcke. Vad som hänt med täcket minns jag ej, kan inte hitta det nånstans iaf.
Och mer skräp
 
Just nu agerar bilens bagage tillfälligt förråd av hästtäcken i väntan på försäljning.

I övrigt har jag en tjock filt, som jag fick av en person när jag med om en trafikolycka tyvärr kunde jag aldrig ge den tillbaka och nu har jag den som en tanke att ev lämna vidare till någon annan som kanske är i chock och behöver den.

Polariserade solglasögon
Dashcam
Laddsladd till mobil
Isskrapor, en vanlig fyrkantig med släta sidor, en med två taggiga sidor och så förstås borsten med isskrapa, för att kunna borsta av snön från taket på bilen vintertid.
Startkablar
Jobbväskan bor emellanåt i bilen, den har en ficklampa med magnet och som kan blinka rött och även en cirkelformat varningsljus med magnet.

Sen förstås det vanliga, varningstriangel, har även tänkt införskaffa en reflexväst som alltid ligger i bilen, inte fel att ha om något händer.

Hade även tänkt införskaffa en portabel spade och bogserlina att ha i bilen.
 
Förutom sånna där biliga måste-saker så har jag.

Solglasögon
Reflexväst
2 filtar
Handskar
Pennor
Mobilladdare
Tamponger
En tygkasse
Extrakläder till barnet
Några leksaker
En barnvagn + åkpåse
Hushållspapper
Våtservetter
Några plastpåsar
Lite mynt
Ett handledsskydd
En morakniv
2 cd skivor

Min bil är pedantstädad och alla saker ligger på sin plats.
 
Minimalt med saker. Pinsamt lite saker. Är inte förbered för mer än för punktering (punkteringssats), oväntat stopp (varningstriangel), p-skiva och instruktionsbok.
Ja borste till snö, pappershanddukar, våtservetter och en mobilladdare finns också.

:angel:
 
Fälgkors, startkablar, (just nu också ett extra bilbatteri för vintern då bilbatteriet är lite trött vid -25 o kallare), 1ahjälpen förpackning, spolarvätska, kylarvätska, olja, snöspade, filt-i-kudde, resårsnören, snöborste, snörakor, bogserlina, reflexväst, motorvärmarsladd, kupe´värmare, multiverktyg, liten yxa, "aluminiumfärgad" filt att lägga övervindrutan mot is, varningstriangel, träkloss för hjulbyte,
En bag med tjock jacka, täckbyxor, mössa, lovikkavantar och snowboots (om bilen stannar i kyla. Kläderna nog stora för att ta på utanpå mina vanliga kläder),
Dansväskan innehållande danstofflor och annat som behövs.
Ett förråd på baksidan av förarstolen med bra-ha-saker avseende oplanerade danser (dansskor, tröjor, tights med kjol etc)
Kombinerad fönsterkross/mobilladdare, våtservetter,
arbetshandskar, penna, papper, bruksanvisningen till bilen (iofs närapå värdelös då den mest är på tyska ..!?! )
nycklar till hästtransportlåset, morakniv, ficklampa (tyvärr m batteri - ska skaffa vevbar).
Toapapper, shoppingkasse, väska för livsmedelsinköp, mössa, solglasögon, CDskiva,

Puh.. Det är det jag kommer ihåg utan att titta i bilen.
 
Senast ändrad:
Utan att räkna upp allt jag har i bilen så kan jag nämna t ex en 6 kg pulversläckare, röda varningsbloss, arbetshandskar och grimma+grimskaft. Slidkniv eller yxa har jag valt att inte ha i bilen pga de juridiska komplikationer det kan innebära. Däremot bär jag ofta ett multiverktyg där sågblad och kniv med ca 6 cm blad ingår, min uppfattning är att det är en sådan "mindre kniv, typ pennkniv" som i de flesta fall är undantagen förbudet enligt knivlagen.
 
2 picknickfiltar
1 fleecefilt
2,5par ridhandskar
En hög med matlådor
Snöskyffel
En 13 nyckel (passar i mittenstolpen i hästtransporten ;))
Reflexväst
Hjälm
Körpisk
Dressyrspö
Spolarvätska (tomt i bilen.. ska fylla på någon gång.)
Laddare till mobilen

Och sen en väldigt massa skräp.

99% i den är bara sånt jag ska slänga men aldrig kommer till skott att göra :o.
 
Fälgkors, startkablar, (just nu också ett extra bilbatteri för vintern då bilbatteriet är lite trött vid -25 o kallare), 1ahjälpen förpackning, spolarvätska, kylarvätska, olja, snöspade, filt-i-kudde, resårsnören, snöborste, snörakor, bogserlina, reflexväst, motorvärmarsladd, kupe´värmare, multiverktyg, liten yxa, "aluminiumfärgad" filt att lägga övervindrutan mot is, varningstriangel, träkloss för hjulbyte,
En bag med tjock jacka, täckbyxor, mössa, lovikkavantar och snowboots (om bilen stannar i kyla. Kläderna nog stora för att ta på utanpå mina vanliga kläder),
Dansväskan innehållande danstofflor och annat som behövs.
Ett förråd på baksidan av förarstolen med bra-ha-saker avseende oplanerade danser (dansskor, tröjor, tights med kjol etc)
Kombinerad fönsterkross/mobilladdare, våtservetter,
arbetshandskar, penna, papper, bruksanvisningen till bilen (iofs närapå värdelös då den mest är på tyska ..!?! )
nycklar till hästtransportlåset, morakniv, ficklampa (tyvärr m batteri - ska skaffa vevbar).
Toapapper, shoppingkasse, väska för livsmedelsinköp, mössa, solglasögon, CDskiva,

Puh.. Det är det jag kommer ihåg utan att titta i bilen.

Jag ska definitivt packa en bag med förstärkningsplagg. Jäklar vad fort bilen blir kall när den stannar. Redan efter en timme i -5 grader så började jag frysa ganska bra i bilen i väntan på bärgare. Vågar inte tänka på bilhaveri i minus 20 grader eller att behöva sitta många timmar i bilen.
 
Jag har:

Skyffel
Reflexvästar
Filt
Spolarvätska
Hushållspapper
Bogserlina
Isskrapa och borste

Allt i bakluckan. Inne i själva bilen har vi nada, vill icke åka runt med massa junk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp