Bukefalos 28 år!

Windswept bak - hur göra?

YW1966

Trådstartare
Blir rådvill av hur man ska göra med en fölunge som är född windswept (ena benet kobent det andra hjulbent), ni som har erfarenhet av det, hur har ni gjort, vilka råd och behandlingar av hovslagare och veterinär har ni fått. Blir alldeles rådvill av allt man hör!
Några exempel:

Box med lagom lite strö för att få fast underlag i två månader, inga övriga åtgärder.

Verka raspa ofta för att hålla trakterna lika.

Plastsko eller plastning som stöd.

Mycket rörelse på fast underlag under förutsättning att fölet inte är så skevt att det gör sig illa av att röra sig.
 
Sv: Windswept bak - hur göra?

Blir rådvill av hur man ska göra med en fölunge som är född windswept (ena benet kobent det andra hjulbent), ni som har erfarenhet av det, hur har ni gjort, vilka råd och behandlingar av hovslagare och veterinär har ni fått. Blir alldeles rådvill av allt man hör!
Några exempel:

Box med lagom lite strö för att få fast underlag i två månader, inga övriga åtgärder.

Verka raspa ofta för att hålla trakterna lika.

Plastsko eller plastning som stöd.

Mycket rörelse på fast underlag under förutsättning att fölet inte är så skevt att det gör sig illa av att röra sig.

Jag har ganska mkt erfarenhet av detta och så här brukar vi få väldigt bra resultat på både detta och även övriga avvikande benställningar på föl.

Första dagen strikt boxvila på mjuk djup bädd. Från dag två och drygt två veckor framåt: Två timmars utevistelse enbart med stoet i separat hage med fast underlag. Därefter in i box med mjuk djup bädd för vila i två timmar. Därefter ut i samma hage igen och därefter åter två timmars boxvila o.s.v.
Strikt boxvila under natten.

Ständigt med daglig kontroll från ägaren och en ggr i veckan med Hovis.. Vid mista avvikelse om negativt resultat ring omgående och rådgör med hovis..

I nio fall av tio så korrigerar dessa föl sig själva bara dom får en sjans att stärka sina muskler senor genom arbete, vila, arbete, vila..

Dagens senaste forskning har kommit fram till att för tidig och snabb mekanisk korrigering från hovslagarens sida ofta senare leder till individens försämmrade hållbarhet o/e mkt lätt till att individen senare uppvisar att den överkorrigerats med framtida försämmrad hållbarhet.

I just ditt fall med ditt föls åkomma så beror det i nio fall av tio på att stoet är för trång vilket lett till att fostret för att få plats under högdräktigheten tvingats ligg i en hopvikt sned ställning.

Man kan ganska lätt genom att studera stoets "mage" under högdräktigheten ta del av om den buktar avsevärt mer utåt höger eller vänster sida. Är avvikelserna stora och under en längre tid(mer än tre veckor) så kan man oxå ganska bestämt säga att detta föl kommer födas Wind svept åt höger eller vänster.
 
Sv: Windswept bak - hur göra?

Tack för ditt svar!

Jag har gjort i stort sett precis som du beskriver, det känns bra, det där med box i 60 dagar tilltalade mig inte riktigt!

Har haft kontakt med hovis som är duktig på fölkorrigeringar, men han kan inte komma och titta förrän tidigast om drygt en vecka då är fölet 3,5 veckor.

Det kobenta benet (vänster) är nästan bra redan, där har vi med hjälp av ordinarie hovslagare, endast kortat tån, som i stort sett var i luften från början då fölet nästan gick på kotan på det benet.

Det högra är sämre, dock bättre än det var från början, rejält bruten utåt i kotan och lite i hasen + väldigt krokhasig. Den tån är kortad + att vi raspat lite på insidans trakt eftersom han mest bara belastar yttersidans trakt. Min egna känsla är att på det benet skulle han behöva en dalricsko med utlägg på höger sida någon vecka alternativt plasta, men det får hovis som kommer om 1-2 veckor avgöra. Han skruvar det benet ganska mycket utåt när han går!
Eftersom det i alla fall går åt rätt håll, så fortsätter vi som vi gjort hittills! Tycker du det är OK?

Hörde idag från en hovis på klinik att det var ovanligt många windsweptar i år!
Här är bild på Hook ca 8 timmar gammal, höger ben var dock sämre än denna bild visar från början. Han hade ingen styrsel alls i bakdelen första dagarna, ändå tog han sig upp själv hela tiden.
hook_bak_19juni_lunch.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Windswept bak - hur göra?

hook080712-002.jpg

Så här ser Hook ut idag 23 dagar gammal!

Vill ni veta mer titta på den här tråden! LÄNK
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 899
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 720
Senast: Jerseyite
·
Avel I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma...
2
Svar
36
· Visningar
8 981
Senast: Rubinola
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: Cheval
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp