Wintec Allround med Cair System

M

moonlightgarden

Är det någon som har erfarenhet av denna sadel. Om den är bra eller dålig och viktigast hur bra formar den sig efter hästen?
 
Jag köpte min förra året, har nog aldrig ridit i en skönare sadel! Koppjärnet är ju som en båge man bara sätter i framvalet, ligger den bra över manken formar den sig till hästens rygg o jämnar ut trycket. Är inte alls sådär hal som vissa syntetsadlar kan vara heller. Jag tycker verkligen den är jättebra, har legat jättefint på alla travare jag har ridit i den=)
 
Iom att den är luftstoppad så ska den ju motverka punkttryck men om tex sadeln glappar jättemycket bak så får du testa en annan modell. Eller om din häst är väldigt svankig så att den bildar bro över ryggen. Men ser sadeln ut att ligga jämt mot ryggen under hela bossans längd så är (enligt tillverkaren) en luftstoppad sadel bättre än en med "fast" stoppning.
 
Hej
Köpte en för två månader sedan och har haft problem att hitta en sadel till min häst. Har haft många. Wintecen är den allra bästa sadel jag ridit och min häst verkar med tycka om han för han är en hel del annorlunda att rida (bara positiva hållet). Har pratat med epupaterna är ej rättstavat och de rekomenderar luftsystemet starkt. Så en wintec är en mycket bra affär. Har en gammal modell som har många år på nacken men den är i bra skick så de håller länge. De är inte hala man sitter bra i de benen kommer i bra läge och nedsittning i traven är mycket skönare samt att hoppa i de. Yrbin
 
okej, så om den ligger bra på ryggen så formar den till sig längre ner på hästen efter hästen, så att det inte kommer att bli något tryck där.
min förra sadel låg bra över ryggen men efter ett tag så började den trycka på sidorna så hon fick tryckknölar efter den.
 
jo jag har provsuttit i den och den verkar väldigt skön å sitta i. det som är lite underhållande är ju att den hadde en 15 tums sits och jag ska ha en 16,5 tums sitts egentligen, men det känndes som att den var i rätt storlek ändå :confused:
 
jo min behöver verkligen en sadel som formar till sig, hon har hadde en sadel som satt bra över ryggen, men när hon började få privathäst muskler så började den trycka längs sidorna på henne, så sadeln måste ju verkligen vara formbar på sidorna av hästen för att dom ska passa på henne...
jo jag har suttit i en och tycker att dom verkar hur härliga som helst å rida i...
 
Hej
Ja den formar sig mer efter hästen än vad andra sadlar gör och sen har den ju lite bredare kanaler än vad andra sadlar är. Yrbin
 
En häst i stallet är sned i länd och rygg och har pga av det förstört två sadlar. Men med en bates sadel med cair system så ligger sadeln rakt över hästen och även ryttaren så sadeln håller och hästen får det mkt lättare att bli rak, om veterinären kan göra nånting åt en ev. skada.
 
kanaler?
hur mycket sätter den sig på ett ungefär då?
 
okej, alltså är det en bra sadel, för dom flesta hästar förutsatt at den passar, eller?
 
Det är en jättenbra sadel för ett jättebra pris! Går dessutom att skifta bomvidd på ett enkelt sätt själv.

Med kanaler menas kanalen under sadeln, alltså utrymmet mellan bossorna.
 
jo jag har provsuttit i den och den verkar hemskt skön och den kostade inte så mycket heller...
är det bommen du menar eller? bommen är det som ligger över hästens ryggradd, vart ligger det du menar?
 
Bossorna är "kuddarna" under sadeln, alltså det som ligger mot hästens rygg. Mellan bossorna är det en kanal över hästens ryggrad.
 
okej, det som är under bommen alltså, då är jag med.
 
Ja. Dom anpassar sig bra till olika hästar av vad jag har hört.
 
okej, annars så brukar en syntets sadel anpassa sig helt efter en häst och inte forma om sig efter det till en annan häst, men den här sadeln "påstår" dom iaf att den kan forma om sig till en annan häst?
 
okej, vart någonstans ligger luftstoppningen då? ligger den bara på sidan och inte vid ryggen?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
679
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
778
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 360
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp