Bukefalos 28 år!

Wolfgang KWPN

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som vet något om honom, ifall han tävlats själv och vad hans avkommor gjort? Händel II känner jag redan till.
Stam och bild har jag också.
 
Sv: Wolfgang KWPN

Härlig häst!

Blev snuvad på ett barnbarn, för ett par år sedan, och det retar mig än!

Kollade upp honom noga då, och hade massor av info på min gamla burk, som mitt x vägrar att lämna ifrån sig....
Heimdal har ett avelssto e. honom, som har framgångsrika avkommor, de flesta går nog på export.

En snabb sökning säger så här, och det stämmer ganska bra, ska se om jag inte hittar alla hans siffror från hans test!

Wolfgang gave a striking performance in Ermelo. He earned 9 for his jumping style under saddle,or his stable manners and his work ethic. His off-spring consists of, among others, the overall champion at the brochure show at Drenthe and the most expensive horse at the 1990 Holland sale, Donald (Dfl 84,000). Wolfgang put his stamp at the VSN finals, on which occasion 3 of his progeny finished in the top 5. At the World championships in 1995 his son Illusion won the 5 year old championships. Wolfgang is a son of the legendary 'preferent' Farn. Farn is well represented through approved sons, amongst which is the world renowned Nimmerdor

Wolfgang is a son of the legendary "preferent" stallion Farn (by Fax I). Farn is well reputed through his progeny in show-jumping, such as Odin N., Black and White Design, Trust Me, Nimmerdor, Opstalan's Pasquino, Olympus, Put Optie, Sheffield, Orlando, Talman and Optiebeurs Investment, and as a grandsire of, for example, Felix. Farn has several approved sons, amo-ngst which the worldfamous Nimmerdor. Wolfgang's dam is the very attractive "keur-preferent-performance" mare Jolanda. Her sire is the thoroughbred Erastosthenes xx. He produced such well-known offspring as Iwan F, Hala NB, Cyrano, Horatio, gamin, Oscar and I.Socrates. In the third generation we find Uron (by Nelson). Uron is a pre-eminent example of a Gelders stallion which has put his conformation stamp upon breeding. Wolfgang's full sister, Zwaantje, won several natio-nal 1.40 meter competitions with Pieter Kersten.

Wolfgang gave a striking performance in Ermelo at the Performance Test. He earned nines for jumping under saddle, stable manners and training behaviour. For both the cross-country and the driving test he was awarded a figure 8,5. In the national stallion competition he was very successful with Henk van den Broek. Wolfgang's offspring includes various approved sons in Europe as well as many international showjumpers such as Extreme with Lesley Burr, Frederic, Goldrun II, Fior, Freedom, and World Champions at Lanaken Illussion and Kigali. These famous children of Wolfgang have been winning at Grand Prix level and World Cups. One of the most famous offspring of Wolfgang is Michael Whitaker's Handel II. They achieved the unthinkable results in Stuttgart by winning both the Grand Prix and the Masters. Wolfgang also has several offspring doing well in dressage. Both Jester with Kebie v.d. Heijden and Whinny Jackson compete at Prix St.Georges level. Wolfgang is a beautiful "allround" stallion that produces both dressage horses and showjumpers.

mvh
 
Sv: Wolfgang KWPN

Har en kompis som har en häst e. Wolfgang - Akteur. Jättefin häst som tävlat 1.60 hoppning i Belgien och som nu är YR-häst och gått 1.40 här i Sverige. Har tyvärr inget foto på honom, kan maila henne och fråga om hon har nån att skicka via mailen.
 
Sv: Wolfgang KWPN

Tror att Briars uppf/ägare har en Wolfgang-unghingst i stallet.
 
Sv: Wolfgang KWPN

Tack!

En kompis ringde idag och var spekulant på ett sto e honom, och undrade om stammen. Själv är jag rätt usel på icke svenska hingstar :o och visste bara att han var e Farn och alltså halvbror med Nimmerdor. Eftersom det är ett sto ville kompisen veta lite om stammen för att kunna bedöma om hon hade ett avelsvärde.
Tror att hennes morfar hette Plaanet :confused:
 
Sv: Wolfgang KWPN

Nu är ju du så god på svenska hingstar, och man kan ju inte vara bäst i allt! ;)

Jag tror det är Planeet, hon menar?
Planeet 209 stb 169cm -74
E. Cher xx - Ernest - Abendstern
Han finns på DelMar ( ;) ), men jag menar att det står fel där, för Cher står som oldenburgare och dessutom sto med dansk stam?
Den riktige Cher finns med om du söker, hans far är WILWYN.

Planeet är en trakhenare.
På mödernet går han tillbaka på "den siste trakhenern" Keith, som har många goda ättlingar.

- 88 exporterades han till tyskland

Wolfgangs test gav honom följande siffror:
Skritt: 7.5
Trav: 7.5
Galopp: 8
Ridprov: 7.7
Uppsutten hoppning: 9
Löshoppning: 8
Terrängprov: 8.5
Karaktär: 8
Temperament: 9
Träningsrapport: 9

mvh
 
Sv: Wolfgang KWPN

Tack än en gång! :bow:

Jag blev väldigt förvirrad när stoet Cher var uppgiven som Plaanets far :confused: Var Plaanet född i Holland och exporterad till Tyskland, eller varifrån exporterades han? Det aktuella stoet är fött 1992.
 
Sv: Wolfgang KWPN

Har frågat tidigare, men försöker igen :angel: , vad står KWPN för och vad betyder det?
:confused:
 
Sv: Wolfgang KWPN

Jag kan inte säga vad förkortningen betyder, men det är namnet på det holländska halvblodet.
 
Sv: Wolfgang KWPN

Har svårt att hitta något mer ingående.
Har frågat lite på ett holländskt forum, men inte fått något mer ut av det.
Min personliga gissning är att han är importerad till holland, och sedan exporterad därifrån.
Man kan fort tänka sig att man ville ha mer av den framgång som Marco Polo hade i aveln!
Ska man komma vidare, kan det nog vara idé att maila trakhenerförbundet, de är nog de som vet?

Det verkar som Planeet har lämnat avkommor upp till ca msv, i både dressyr och hoppning. Han finns som morfar till några diplomston.

Wolfgang har ju lämnat både hopp och dressyr, men räknas som hoppbetonad hingst.

mvh
 
Sv: Wolfgang KWPN

Det står för
Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland
vilket kan översättas med
den kungliga holländska ridhäststamboken i holland.

Lite högtravande kanske? ;)

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 263
L
  • Artikel
Dagbok Som kanske många vet så har jag gjort slut med min pojkvän 💔 Eller ja min föredetta pojkvän. Men jag kommer kalla han för T nu. Och...
Svar
12
· Visningar
1 243
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Lovisa.E
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 945
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp