Working Equitation VM 2014

Masqueradee

Trådstartare
Just nu pågår VM i Working Equitation i Österrike och jag tänkte kolla om det är några fler som följer tävlingarna?
Jag har tyvärr missat live-streamen från dressyren idag, men tänkte försöka kolla så mycket jag kan på tekniken i morgon. Dagsschemat ser alltså ut så att dressyren reds idag, i morgon är det teknik, på lördag speed och så avslutar man med boskapsmomentet på söndag.

Tävlar för Sverige gör:
Brian Madsen - Xico (Res. dressyr: 55.733%, 25:e plats)
Åsa Linner - Prince Felico (Res. dressyr: 56.933%, 24:e plats)
Johanna Nygren - Violino do (Res. dressyr: Castelo 59.200%, 18 plats)
Cecilia Hansson - Ruby Glow (Res. dressyr: 62.133, 14 plats)

Top-resultat lag (efter dressyren):
(1) Portugal: 82p
(2) Tyskland: 61p
(3) Frankrike: 60p
 
Nej tyvärr, det vet jag inte om man kan =/
Om man tittar på schemat i streamen finns inte trailen med där, hoppas den visas ändå!
 
Första svenska resultatet:
Brian Madsen - Xico: 59.259

Är det bara jag som tycker att de dömer lite "ojämt"? Brian fick allt från ca 55 till 60 av domarna, är det "normalt" att det skiljer sig upp till ca 5% i resultat?
 
Andra svenska resultatet:
Åsa Linner - Prince Felico: 56.111%

Just nu ligger Brian på första och Åsa på andra plats.
 
Jo jag tycker också det är väldigt ojämnt!
Nu börjar det dra ihop sig till Johanna och Vios tur. Håller en hel massa tummar :D
 
Oj vad nervös Vio var idag då =/ Nåja de var ändå jätteduktiga ^^

Mm, och den här ryttarinnan ser också snofsig ut :)
 
Och det fjärde resultatet:
Cecilia Hansson - Ruby Glow: 55.278%

Totalt:
Brian Madsen - Dressyr: 55.733% (4p), Teknik: 59.259%
Åsa Linner - Dressyr: 56.933% (5p), Teknik: 56.111%
Johanna Nygren - Dressyr: 59.200% (11p), Teknik: 51.852%
Cecilia Hansson - 62.133% (15p), Teknik 55.278%
 
Då var speeden igång. Är inte direkt impad av starten; första ekipaget blev utesluten på första hindret (kom ej in i fållan), andra ekipaget utgick och det tredje blev utesluten för att ha startat innan startsignal!
Visst, det är mycket nerver men det är VM-nivå vi talar om!
Om ni vill kolla så är det samma hemsida som igår men arena 1
 
Ska kanske lägga till att alla ekipage verkar ha svårt med fållan. Undrar vad det är som skrämmer dem så?
 
Hmm attans jag missade hela första halvan! Hur gick det för Johanna?
Ja det verkar vara kaos för de flesta faktisk, blir ju diskade till höger o vänster!
 
Nu måste jag tänka.. Brian blev utesluten pga användning av två händer (hästen hans drog när han tagit lansen och han fick helt enkelt inte stopp på honom), Åsa red en stabil runda men tyvärr lite långsamt, Johanna kom inte förbi första hindret och Cecilia red en klart godkänd runda, såg stabilt ut och helt okej fart.
Hoppas det inte blev fel på namnen nu!

Det är många som tyvärr blivit uteslutna pga små fel, typ glömt en volt, men jag är förvånad över ett ekipage som tydligen för ANDRA GÅNGEN denna helg startat innan startsignal!
Sen pratade jag med min tränare som är på plats, det är tydligen så att vid fållan någonstans är det förutom publik även ett hoppslott och liknande som stör!
 
Verkligen! De är grymt duktiga och grymt snabba. Det märks vilken otrolig pli de har på sina hästar. De kan få dem att gå blixtsnabbt på speed-banan, men så fort de är klara kan de skritta på långa tyglar och hästarna ser helt oberörda ut. Under gårdagens prisutdelning stod tvåan, som även kom tvåa idag, med sin häst på helt långa tyglar, tror inte ens han höll i dem. Hur många prisutdelningar ser ut så? ;) Dessutom är det inte direkt snack om att hålla avstånd mellan hästarna ;):
skarmavbild_2014-06-06_kl_162400_5393106b9606ee28f2279eb5.png

Dessutom tycker jag att det ska vara obligatoriskt med galopp-sluta längs spåret vid ärevarv i alla grenar!:d:
skarmavbild_2014-06-06_kl_163139_539310e99606ee0ef653e0b7.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp