Bukefalos 28 år!

Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Boop

Trådstartare
Jag har suttit och läst i en del gamla trådar om ridponnyavel och har dykt på en massa förkortningar på avelsföreningar. Vad står förkortningarna för och vilken skillnad är det mellan föreningarna? Finns det fler?? (ASRP kan jag)
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

ASRP= Avelsföreningen Svensk ridponny.
Ridponnyavel med stambok, hingstpremieringar med bruksprov för urval av hingstar.
En avel ungefär som finns för Svenska halvblod, fast det då är ponnyer.
Erkända raser(korsningar med) är de Brittiska ponnyrasena+ russ, alla rasers fullblod, halvblod.
Det krävs minst 25% fullblod (Arab, Brittiskt osv) i härstamningen för att bli stambokshingst

welsh P/B. Alla welshföreningar har ett register utanför sina olika sektioners stamböcker--där det går att registrera korsningar som för 12,5 % blod ifrån någon av welsh fyra stamböcker sek, A,B,C,D.
Alla hingstar som är registrerade som welsh P/B kan lösa en hingstlic. Welshföreningen har inga stambokshingstar, men har i stället en kvalitetsbok där hingstar som löst lic. förs in om dom får 40 exteriörpoäng vid welshföreningens hingstutställningar.
Welsh P/B registret är ganska nytt i Sverige, men populärt och här registreras mest korsningar efter renrasiga welsh hingstar. Jag vet inte riktigt hur många som registrerar som welsh P/B--kanske ca 100/år ???

(De flesta ridponnyer i Europa för minst 12,5% welshblod och kan man säga är welsh P/B, men är dom ridponnyer så är dom avlade i någon ridponnystambok.
Vill man inte avla inom någon ridponnystambok som då har krav att hingstarna är godkända för stamboken går det bra att registrera avkommor direkt i welsh P/B register)

NRPS= Holländsk ridponnystambok lik ASRP. Det krävs minst 12,5% arabblod för att kunna bli stambokshingst.

NWR= Hplländsk welshridponnystambok.
Holländska welshföreningen har dels ett P/B register som då går att registrera alla welsh korsningar i.
Men i Holland finns också RIDPONNYAVEL med stambok och godkända hingstar.
Welshridponnystamboken heter NWR, och i Sverige har vi flera importerade welshridponnyhingstar från NWR, såsom Veronas BoGi, Jarno, Leundsvelds Elegant m.fl.

RSF= Rid och sportponnyföreningen.
Svensk dotterstambok till Brittisk ridponny, som då bedriver Brittisk ridponnyavel i Sverige.

Betydligt mindre omfattning än den Svenska ridponnyaveln inom ASRP. Svenska ridponnyhingstar har ca 300 betäckningar/år. De "Brittiska" ridponnyhingstarna som verkar inom RSF har ca 10 betäckningar/år.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

I Tyskland finns många ridponnyföreningar sammanslutna till en moderstambok Deutche ridpony. DR

Tyska hingstar premieras , går bruksprov och blir därefter "godkända" stambokförda för sin stambok.
Rheinland/Westfallen/weser,Ems/Turingen/sachen/Berlin/Brandenburg m.fl.

Vill dom sedan användas för någon annan Tysk ridponnystambok visas dom på den avelsföreningens hingstpremiering och om dom motsvarar aveln inom den stamboken blir dom ERKÄNDA och kan verka där och avkommorna registreras i den nya stamboken.

Håller hingstarna inte måttet får dom ända verka men kallas då EU hingst. (egentligen inte godkänd men enligt EU direktiv om handelsfrihet inte kan utestängas).

Samma gäller när stambokförda ridponnyhingstar flyttar mellan olika länders stamböcker.

Så när det kommer importerade stambokförda ridponnyhingstar till Sverige måste dom visas för Svensk ridponnyavel på premiering, når dom ASRP´s krav blir dom stambokförda för Svensk ridponnyavel och får ett RP nummer. Just i ASRP är många hingstar tidigare stambokförda importhingstar ifrån Tyskland/Holland.

I ASRP är så att importerade stambokshingstar som INTE når ASRP´s krav betraktas som avelsvärderade och får inget Svenskt stamboksnummer, men kan lösa betäckningsbevis och registrera avkommor i ASRP men inte i avd I i grundstamboken utan i avd III.

Danmark har ridponnyavel mycket lik den svenska ASRP, den stamboken heter Dansk sportspony DSP.

I framkrike finns också ridponnyavel, den stamboken heter PONEY FRANÇAIS DE SELLE, förkortas PFS.

När det gäller Fransk ridponnyavel så talas det ofta om Syndicat Linaro, Syndikatet är en sammanslutning av några personer som köpt in/lånat sportponnyhingstar med int. hoppmeriter för NF, Connemara, welsh och ridponnyavel. . Syndicat Linaro är hingsthållare/handelsbolag för sportponnyhingstar för alla ponnyraser.

ALLA Syndicatets ponnyhingstar är godkända för ridponnyavel, men är dom renrasiga så används de även för renrasig sportponnyavel för NF, welsh och Connemara stamböckerna.

I Belgien finns också ridponnyavel som är mycket lik den franska.
osv i nästan alla Europeiska länder finns ridponnystamböcker
----------------------------------------------------------------

När man sysslar med ridponnyavel så är welsh den vanligaste ponnyrasen som ridponnyerna har som ingående ponnyras, ivarjefall på våra breddgrader

Newforrestponnyn är också en ponnyras som används i ridponnyavel, i dag mest i Frankrike, Belgien och Holland (NRPS), egentligen om man skall vara ärlig de ridponnystamböcker som är inriktade mot hoppning.

Därför blir det alltid lite svårt att förstå skillnaden mellan welsh P/B och ridponny--då nästan alla ridponnyer är welsh P/B (welshkorsningar).

Fram till början på sextiotalet var welsh stamboken öppen och det gick att typbesiktiga in welshar som inte hade föräldrar i welshstamboken.
Så det gick bra att visa upp en okänd ponny ston i områden med welshar och typbesiktiga och dom blev då registrerade som FS (foundationstock) och fick ett registreringsnummer.

Ett då registrerat FS sto som oftast var welshar korsade med lite av varje kunde sedan betäckas med en renrasig welshhingst och avkomman om det blev ett sto blev då FSI sto, avkomman betäckt med en renrasig welshingst blev då registrerad som FS II sto.

ETT FS II sto betäckt med en renrasig welshhingst kom därefter i huvudstamboken som renrasig welsh.

Men så stängdes stamboken och i stället öppnades welsh P/B register, ett register utanför stamboken för individer med minst 12,5 % påvisbart registrerat welshblod.

Så många av de FS welshar som finns i ridponnyernas stamtavlor lite längre bak skulle om dom registrerades i dag registreras som welsh P/B, dom har welshanknytning men är inte renrasiga welsh.

Denna avel med ej renrasiga welshar skiljer sig från ridponnyavel med att det inte är någon styrning mot ett avelsmål inom en stambok. Styrningen sköter stoägarna som då själva har ett avelsmål.

Ridponnyavel är urval av hingstar/ston med premieringar och bruksvärderingar som stamboken gör för att nå ett avelsmål och endast ett fåtal av hingstarna utses som stambokshingstar , lämpliga att använda för att nå avelsmålet. Avelsmålet för ridponnyavel är sportponnyer.

peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Ideligen så diskuteras i Sverige just nu vad är egentligen SKILLNADEN, och det är alltid lika svårt att försöka förklara.

Skillnaden är ju inte att det är korsningar med de brittiska ponnyraserna som förökas utan hur det hela görs.

I England som är ursprungslandet för Brittish ridingpony och där avel bedrivs på samma sätt som det nu görs i Sverige inom RSF och SWF´s welsh P/B--finns numer en RIDPONNYSTAMBOK som bedriver avel med urval likt ASRP.

Följande sätt försöker dom beskriva VARFÖR dom finns och vad som är skillnaden på RIDPONNYAVEL(Sportponnyavel) och Britisk ridponny/W P/B.

What is a sports pony?

The nine indigenous Mountain and Moorland pony breeds of Great Britain are amongst the national treasures of these islands and the incomparable British Riding Pony is almost equally revered amongst equestrians of every age and nationality.

Despite this, across the disciplines – and most particularly in dressage and showjumping -- growing numbers of children are competing on imported sports ponies bred in mainland Europe.

In fact, many of these ponies can trace almost every one of their ancestors to one or other of our native pony or riding pony studbooks.

However, because they have been selectively bred and performance tested for several generations for their paces, performance talent, soundness and temperament, rather than for breed type or show ring potential, they are now more like a small warmblood competition horse than a cross-bred pony and their proven record of wins at top junior international level is increasingly making them the first choice for keen children, parents, trainers and sponsors.

peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Läste tråden om ASRP´s registreringsbesvär....

Förhoppningsvis blir det lite ljusning på den fronten inom snar framtid.

För de som funderar på alternativ så är den här "tråden" kanske läsvärd.

Vad är det för SKILLNADER med de olika alternativen ???

peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Tack för klargörande.
Vet fortfarande inte vart jag ska regga min Hanassie avkomma u welsh sto. Welsh P/B, ASRP eller RSF.
För o nack delar?
En solklart nackdel för ASRP är just pass hanteringen.
Har ännu inte fått förra årets fölunges pass. Inskickat i sept-06.

Sen har jag en avkomma e godkänd arabhingst u russ/arab-NF(reggad 93 i asrp) född i år.
Är det arab P/B som gäller för den?
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Egentligen har det väl inte så stor praktisk betydelse om du enbart vill ha ett Pass och möjlighet att använda en hingst/sto i avel.

I dag så är ungponnyaktiviterna inom SPAF enbart för medlemsföreningarna och där är av dina alernativ welsh och ASRP med.

Var du än grundregistrerar en hingst/sto så kan du sedan om du vill "stämpla" in hingsten/stoet i någon "annan" avelsförening och avelsvärdera/lösa lic. i den föreningen.

Vad jag ser som viktigt för framtiden är att det finns en ridponnyförening som har hård selektion på hingstar så stoägarna även i Sverige kan hitta en hingst som är "prövad" och GODKÄND.

Låt säga att du väljer welshföreningen att grundregistrera din Hannasie avkomma---så kan du vara med på allt ifrån föl/treårs/kvalitets riks (om du kvalar)+ ungponnychampionat.

Du kan när hingsten är tre år, dels visa för welsh P/B avelsvärderingsnämnd--dels inregistrera din hingst i ASRP och visa honom för ASRP´s avelsvärderingsnämnd--dels inregistrera honom i RSF och lösa en hingst lic där.
Fullt möjligt är att du kan ståta med en treårshingst som är införd i welsh kvalitetsbok/har ASRP stamboksnummer/har BRP nummer.

Men, en förutsättning är ju att hingsten du avlat fram blev sådan att den både ser ut/uppträder/har kapacitet som en RIDPONNY.

För att nå detta i dagens hårda bedömning av hingstar så är nästan en förutsättning att ditt sto hade avelsvärde och att fadern till din hingst hade detsamma.

Avelsvärderingar är i dagens avelssverige ett HJÄLPMEDEL för stoägare.

För hur det än är så FINNS INGA GENVÄGAR i avelsarbete.
peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

När det gäller Arab/russ/NF avkomman.

Så har du två alternativ, Arab register eller ASRP.

Medlem i SPAF är ASRP.

Avelsvärde har ingen betydelse var du grundregistrerar, du kan alltid göra en inregistrering/stämpel i den andra avelösföreningen.

I ASRP är det "på gång" att såväl 43/93 or med full härstamning skall kunna avelsvärderas och kunna bli RP hingstar om dom når rasvisa krav.

Detta efter en motion till årsmötet som mottogs possitivt och kommer att jobbas vidare på vid en kommande avels konf.

En blivande RP hingst kan ju redan nu vara född i vilket land som helst och troligtvis snart vilken svenskfödd korsning som helst med kvalificerad härstamning (föräldrarna stambokförda/kvalitetsbok).

Avgörande är ENBART hingstens KVALITE´inte var den är född.

samma här.
För att nå detta i dagens hårda bedömning av hingstar så är nästan en förutsättning att ditt sto hade avelsvärde i ridponnyavel och att fadern till din hingst hade detsamma.
peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

NRPS= Holländsk ridponnystambok lik ASRP. Det krävs minst 12,5% arabblod för att kunna bli stambokshingst
Detta är inte enbart en stambok för ponny utan även stora hästar med arab-blod är med i denna.
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Tack för svar. Då tror jag att det blir pass i som Welsh P/B o senare skaffa stämpel hos ASRP(eftersom det tar sådan tid hos ASRP att få pass).
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Jo det blir säkert bra, förut har det ju mest varit "stridit" att försöka få in sin ponny i ASRP´s grundstambok avd I som 43,a, då det ansetts vara bättre STATUS att ha en ridponny än en korsning.

Under årens lopp har ju mängder med uppfödare varit helt ursinniga på ASRP som benämnt 93 orna som korsningar.

Men allt förändras och nu heter ju både 43/93 ponnyer RIDPONNY, och några sk korsningar finns inte längre i ASRP.

De flesta ridponnyer för ju 12,5% welsh så vill man går det alldeles utmärkt att i stället grundregistrera i welsh korsningsregister..

Hur det förhåller sig med STATUSEN, vilka som är mest attraktiva för köparna "innan" dom sett ponnyn--får väl framtiden utvisa.

peråke
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Kan meddela att det tar tid även för welshar att få sitt pass. De har haft dataproblem och jobbar häcken av sig. Nu har jag fått pass för de föl som föddes förra året.

Jag skulle hellre vänta in ett ASRP pass och sätta en WPB stämpel i det.
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Kan meddela att det tar tid även för welshar att få sitt pass. De har haft dataproblem och jobbar häcken av sig. Nu har jag fått pass för de föl som föddes förra året.

Jag skulle hellre vänta in ett ASRP pass och sätta en WPB stämpel i det.
Eftersom det tagit 19 månader hittills innan jag sett en skymt av nåt pass från ASRP, och omöjligt att komma fram varken på mail eller telefon, så är väl welsh partbred ett trevligare alternativ, den registartorn kan man ju få tala med, och får svar på mailfråga.
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

För många är det säkert ett alldeles utmärkt alternativ att i stället för att föra in ponnyn i ASRP´s grundstambok som just nu tar lite tid, i stället ta ut ett pass i welsh och få ponnyn införd i deras register.

I Sverige går det säkert att "manövreras" i framtiden om man tex skulle vilja avelsvärdera sin P/B som ridponny om den har en ridponnyhärstamning (fadern RP hingst, modern full erkänd härstamning, inom snar framtid troligtvis även ponnyer med renrasig erkänd hingst som far-49/93 or med full härstamning)

För just mig är det inget alternattiv, jag vill ha möjlighet att kunna sälja ponnyn även utanför Sverige och att det utöver sitt bruksvärde kunna användas i avel i någon annan Europeisk stambok.

De flesta Europeiska ridponnystamböcker erkänner ASRP´s grundstambok och det går att registrera in en Svenskfödd ridponny i deras grundstambok avd I och kunna visas på hingst och stopremieringar och få avkommor till den stamboken.

Däremot en ponny som är införd som korsning i någon ras´s register typ, halvblod, welsh, Dart., ARAB osv har inte den statusen.

Kanske skulle det kunna gå att "snacka" in ponnyn och försöka förklara situationen att man vid grundregistreringen valde bort möjligheten att ta en plats i en erkänd ridponny stambok och att ponnyn egentligen har en "erkänd" ridponny härstamning men att man av praktiska skäl valt att i stället föra in ponnyn i ett register.

Jag vet inte, däremot vet jag att om det kommer importer till Sverige och skall registreras i ASRP så blir endast importer från "erkända" ridponnystamböcker avd I, betraktade som ridponnyer och förs in i raskod 43---komer det importer som endast är registerförda i någon erkänd ras register som korsningar så "tror" jag att dom ivarjefall i dag blir 99, or. (99 orna är ju ASRP´s motsvarighet till P/B register)


peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

För många är det säkert ett alldeles utmärkt alternativ att i stället för att föra in ponnyn i ASRP´s grundstambok som just nu tar lite tid, i stället ta ut ett pass i welsh och få ponnyn införd i deras register.
I Sverige går det säkert att "manövreras" i framtiden om man tex skulle vilja avelsvärdera sin P/B som ridponny om den har en ridponnyhärstamning (fadern RP hingst, modern full erkänd härstamning)

För just mig är det inget alternattiv, jag vill ha möjlighet att kunna sälja ponnyn även utanför Sverige och att det utöver sitt bruksvärde kunna användas i avel i någon annan Europeisk stambok.

De flesta Europeiska ridponnystamböcker erkänner ASRP´s grundstambok och det går att registrera in en Svenskfödd ridponny i deras grundstambok avd I och kunna visas på hingst och stopremieringar och få avkommor till den stamboken.

Däremot en ponny som är införd som korsning i någon ras´s register typ, halvblod, welsh, Dart., ARAB osv har inte den statusen.

Kanske skulle det kunna gå att "snacka" in ponnyn och försöka förklara situationen att man vid grundregistreringen valde bort möjligheten att ta en plats i en erkänd ridponny stambok och att ponnyn egentligen har en "erkänd" ridponny härstamning men att man av praktiska skäl valt att i stället föra in ponnyn i ett register.

Jag vet inte, däremot vet jag att om det kommer importer till Sverige och skall registreras i ASRP så blir endast importer från "erkända" ridponnystamböcker avd I, betraktade som ridponnyer och förs in i raskod 43---komer det importer som endast är registerförda i någon erkänd ras register som korsningar så "tror" jag att dom ivarjefall i dag blir 99, or.


peråke
Får jag fråga en sak: gör du som alla vi andra och väntar och väntar på passet, eller kör du snabbvarianten och betalar dom där extra kronorna? Jag hade nu kunnat tänka mig att betala den där extra kostnaden bara jag fick mitt pass, men jag kommer ju inte ens fram och kan säga att jag vill det.
 
Sv: Wpb, Asrp, Rsf, Nwr, Nrps ???

Hej..
Nej jag har fått ALLA mina pass till mina ett och tvååringar.
Däremot har jag sålt en avkomma som föl, han hade med sig en ID kontroll vid försäljningen men papprena var inte inskickade (varför kommer jag inte ihåg).

Detta uppdagades i våras när köparen ville visa honom som treårig hingst i welsh--två vekor innan anmälningstiden utgång.

Jag frågade då lite oroligt om köparen fixat passet och fick svaret att nej det hade köparen alldeles glömmt bort....


Papprena skickades då in till ASRP och med önskan om snabbpass--och passet kom på en vecka, därefter till welsh som var lika snabba dom--så trots att han när han skulle anmälas var passlös lyckades alla "papper" vara klara till visningen.

peråke
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 908
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 224
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 134
Senast: Barbabelle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp