Bukefalos 28 år!

WRAS regelbok

maja_70

Trådstartare
Har inte nya regelboken.Så jag undrar är det några förändringar på utrustning bett o sånt eller kan man gå efter gamla ?
 
Sv: WRAS regelbok

Jag undrar om det är fritt fram att rida på 2 händer eller stång om man kan välja kanske oxå mellan grenar? Är väl ingen ålder på hästen vad gällande stång i Wras?
 
Sv: WRAS regelbok

All ridning på stång ska ske på en hand oavsett hästens ålder. Undantag för pb och br..
Annars gäller att hästen ska ridas på stång (och en hand) från 6år och upp vid B-nivå och över
 
Sv: WRAS regelbok

Jo stång och en hand det vet jag. Nu gäller det d nivå, så om jag kan ta stång en klass o 2 händer o bett i en annan tex. Eller har man ridit på stång en gång så kan man inte byta tillbaks till 2 händer? Och kan man göra som man vill med bett val mellan nivåerna ?Men som jag förstår som du skrev är det stång från 6 år från b-klass och uppåt. aqha har ju så det vet jag men gäller då oxå wras om jag förstår dig rätt?
 
Sv: WRAS regelbok

Har ingen aktuell regelbok men jag var på D-tävling för någon månad sedan där det var flera ekipage som bytte bett fram och tillbaka mellan klasserna. Därmed antar jag att det inte är några problem :)
 
Sv: WRAS regelbok

Wras regelbok är ju i princip direktöversatt från Aqhas, med några justeringar för att det ska passa oss i Sverige lite bättre
Har själv bytt bett mellan klasser och såg folk göra det senast i söndags så det är nog helt ok ;)
 
Sv: WRAS regelbok

Jo det är helt fritt att byta mellan klasserna!

Det är mest smärre justeringar så inga revolutionerande förändringar.
 
Sv: WRAS regelbok

ok va bra. Då kan jag varva snaffle /stång om jag vill det. Till stång kan man väl ha en curb med läder/kedja? snaffle är väl läder eller kanske nylon curb måste gå bra?
 
Sv: WRAS regelbok

Jag smiter in med en liten fråga. Ska starta E-klass trail i Juni (eftersom jag inte är helt övertygad om att det blir fler tävlingar, har jag inte köpt någon regelbok än). Har bomullstyglar (delade) och rider på tränsbett. Är det ok att starta med dessa tyglar, eller måste det vara läder?
 
Sv: WRAS regelbok

Ja, det har jag förstått. Blir bara lite förvirrad; när jag frågar säger de flesta att i E-klass behöver man inte ha w-utrustning öht, men i proppen står det att det inte är samma utrustningskrav - förtydligat med "annan sadel får användas". Men äsch :p
 
Sv: WRAS regelbok

Det allra enklaste är väl att du ringer tävlingsledaren och frågar, då får du ju säkert svar :laugh: Men jag kan inte se varför det inte skulle vara godkänt med bommullstyglar
 
Sv: WRAS regelbok

Jag mailade och frågade; det är ok med bomullstyglar. Läskigt med discipliner där man inte har koll på reglerna (jag kommer ju att vara panikslagen i slutet av sommaren, när jag ska starta i dressyr :eek:) :D
 
Sv: WRAS regelbok

Har VÄLDIGT svårt att tro att de inte skulle låta dig rida på bomullstyglar då utrustning i princip är fri i E-klasser, såvida det inte skadar hästen...

GO girl!!!
 
Sv: WRAS regelbok

Det finns regelböcker att köpa på tävlingen! ;-)

Till snaffle får du ha en av läder eller textil.

Till stång är det tillåtet med en curb av läder, kedja eller textil.
 
Sv: WRAS regelbok

Jag är rätt säker på att du måste ha curb på tränsbett, sedan är det väl så att curben på vissa bett inte får vara rundskuren ( kommer dock inte ihådg vilket men jag tror det är så att den får vara rundskuren på stång men inte på tränsbett, hade en domare som tjafsade om detta på en tävling i höstas trots att ryttaren gjort rätt, SUCK! )o att den ska vara en enkel kedja o inte en dubbel.
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
698
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 000
Senast: BornAgain
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 373
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp