Wwoof/ Workaway - erfarenheter?

Magiana

Trådstartare
Jag var på kurs idag på en närbelägen gård. De som ägde gården hade bara bott där i 1½ år och jag imponerades av hur fint det var och uppenbarligen hade de hunnit rätt mycket på den korta tiden. Jag frågade dem om hur de hunnit allt och fick veta att de haft hjälp av wwoofare. Nu är ju Wwoof riktat mot ekologiskt odlande/lantbruk så det kanske inte riktigt är vad som passar här. (Mitt odlande är förvisso ekologiskt men på hobbynivå.) I stället kanske Workaway fungerar bättre, då det är mer varierat med arbetsuppgifter.

Jag har ju funderat lite i de här banorna förr, att bli värd för en volontärarbetare. När det gäller Workaway så är syftet ett kulturellt utbyte. Som värd ger man husrum och mat. Volontären bidrar med sin tid och hjälper till med saker som värden behöver hjälp med, under några timmar om dagen. En volontär kan stanna från en vecka till längre tid.

Men jag är lite skraj för vad som kan hända om man bjuder in en främmande person att bo hos sig, samtidigt som kontrollfreaket i mig oroar sig för att det jag behöver hjälp med inte blir gjort på ett bra sätt så jag ändå får göra om (eller att det inte går att göra om :nailbiting: ). Jag har förvisso en friggebod som enkelt kan inredas till ett eget komfortabelt rum (i stället för gästrummet i huset), men personen behöver ändå kunna komma och gå i huset, då både dusch och kök finns där. Matlagningen är ju gemensam.

Eftersom jag ska tillbaka till den där gården i morgon för ytterligare en kursdag, så kan jag ju fråga dem mer om förfarandet, men jag undrar om det är andra här som har erfarenhet av att vara värd?
 
Senast ändrad:
Rent spontant känns det väl som att man inte ska ta emot en volontär på de premisserna om man är skraj att släppa in främlingar i ens hem och att jobbet inte blir gjort på rätt sätt, då är det ju bättre att anställa någon så du kan reklamera jobbet... Volontärjobb är ju trots allt ingen anställning med fskatt utan de gör ju säkert så gott de kan och så blir det som det blir, och att det finns bättre och sämre arbetare som tycker det är roligt att åka på sådana grejer men att det viktigaste för de flesta är mötet med andra kulturer/människor. Antar jag.
 
Idag pratade jag åter med dem som haft wwoofare hos sig. Det var visst bara en som inte riktigt passade där då denne mest stod och glodde. Där hade de missat att ha ett Skype-möte innan. Någon granne till dem hade visst bara positiva erfarenheter.

Jag får fundera ett varv till. Det är ju trots allt inte så avancerade saker jag behöver hjälp med och dusch och matlagning kan man ju styra upp.

Att anlita ett företag för att utföra dessa saker, kommer inte att ske då det skulle ta för mycket av min renoveringsbudget. Då låter jag det hellre ta längre tid genom att göra det själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp