Bukefalos 28 år!

X:iga hästar

tinafinis

Trådstartare
Där jag jobbade tidigare så fanns en häst vars ben var exigt när det föddes.
Igentligen skulle väl det opererats eftersom det var rätt reält Xigt.
Denna häst fick en skena istället som tydligen rätade ut det rätt bra.
Denna häst blev väldigt uttåttåad.
Nu vet jag inte vad det var som satte stopp för hans karriär. Men han hade mycket lösa benbitar baktill med stora gallor i haserna som följd. Frambenet verkade inte ta någon skada i jobben faktiskt så länge han klarade av att hålla på. Han var en stark kille som älskade att jobba.

Vad tror ni, har en X-bent häst (som korrigerats så gott det går) som blitt utåttåad från kotan o neråt någon chans tror ni, om det inte finns en massa andra defekter på pollen?
 
Sv: X:iga hästar

FInner ingen bra info här på buke när jag söker. KOmmer bara upp att det finns inget som matchar osv.

Är X:ig ärftligt eller beror det på hur fölet legat i magen?
 
Sv: X:iga hästar

Jag har i alla fall min åsikt klar om xighet.
5-6 ungar tidigare genom åren som var xiga.
Alla med olika mammor av olika modellerstorlek.
Enda gemensamt var pappan..

Senare har vi fått in en bunt föl med "diverse" benställningar..En xig, en som ser ut som en hästsko fram, en rejält utåttåad på en fot fram.
Dessa föl kom då dom var flera månader gamla.
Gemensamt för dessa....samma pappa.


Sen kan man ju prata hur mycket som helst att dom har legat trångt i magen. Jag tror vad jag vill om det.


AM
 
Sv: X:iga hästar

Vad är din åskit då?
Hästen jag täbker just nu på är inte så Xig längre utan mest blivit väldigt utåttäd från kotan o neråt.
 
Sv: X:iga hästar

JA du..
Vi har haft märrar installade som tidigare sprungit in massor med pengar och ser "skitkul" ut i framställ.

Just utåttåat är ganska vanligt. På fölmärrar..

Jag har inga hållbarhetsåsikter och vet ju inte hur mycket det är på den du menar..lägg ut en bild :idea:

AM
 
Sv: X:iga hästar

kl
Jag har en fölmärr som nedärver x-benthet, trots att hon är korrekt själv. De råd jag har fått från tränare är att för att de ska hålla ge dem mycket mängdträning utan snabba tempojobb som unghästar ända tills de är 3 år. Tränarna har tyckt att det normalt är dålig hållbarhet på i vart fall x-iga knän.
 
Sv: X:iga hästar

Problemet verkar inte vara X:igheten i knäet utan mer det här med utåt från kotan och ner.
Utåttåade hästars största problem brukar väl vara mest att dom slår sig lite på knäna i kurvorna?
 
Sv: X:iga hästar

Har ingen bild på vad jag menar..
Får rita nåt o se om ja kan få ut nåt av det :-)
 
Sv: X:iga hästar

Jag har ju min egna uppfödning som är tre år och skapligt utåttåad (eller hur Naffa :angel:), han är lugnt tgen, premade förra året men har egentligen inte börjat gå fort förrän nu.

I stallet finns också en x-ig 5-åring, han startade som tvååring men blev överansträngd i ligamenten i vänter bakknä (samma sid som x-igheten). I hans fall tror jag inte man gjort något alls när han var liten.

Jag hinner nog inte fota förrän i morgon eller tidigast i kväll. :idea: Fullt upp med träning och jobb hela dan. Hinner inte utveckla mina teorier heller förrän i kväll.
 
Sv: X:iga hästar

Men.. se på Steinlager..
Han var ju X-bent som liten, korrigerad med skenor.
Är väl ännu felställd. Men... Han har ju då vunnit elitloppet, så det funkar tydligen för honom!
 
Sv: X:iga hästar

Det eländes batteriet var urladdat i dag... Och special är det så bilderna kommer i morgon.
 
Sv: X:iga hästar

"Och special är det så bilderna kommer i morgon". Va??

Hmm, det är visst fler som skriver obegriplig... *rodnar*

Undrar vart resten tog vägen? Till någon på MSN eller i ett mail? Elller bara upp i det stora svarta hålet? :D

Jag har specialbatteri så det är inte bara att byta när det är slut.
 
Sv: X:iga hästar

villen resten???
Känns de som de fattas nåt eller?
Är jag helt trögfattad eller? :-)
Dee nog jag som e trögfattad, brukar va de :-/
Menar du att du väntar på att ja skulle lägga ut bild eller den där jag skulle rita själv.
I så fall har ja inte orkat göra de än (eller haft tid).

Men i alla fall. En vriden kota (eller kotled eller vad de kallas från kotan o neråt) på en inte fullvuxen häst i unga år går o sjystera lite till. Hoppas jag :-)
 
Sv: X:iga hästar

Jag har en x-ig häst med skapliga kotor och en tåvid som inte var x-ig som liten som jag tänkte fotografera åt dig. :idea:

Med resten som försvann menade jag ordet batteri "Och specialbatteri är det så bilderna kommer i morgon".
 

Liknande trådar

Hästvård I stallet har vi en inackordering, som vid det här lager har en ganska lång problem historia. Hon har blivit felaktigt verkad, vilket...
2
Svar
22
· Visningar
3 005
Senast: CarolaLind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp