Xylocain vid eksem?

MiaMaria

Trådstartare
Jag har ett sto (newforest-arab) på 19 år, som i år fått eksem kring svansroten, både vid sidorna och under, inte så mycket mitt på. Hon har inget i manen, men har haft ett litet sår på mulen (vit mule), det är borta nu. Under året har hon fått en del pigmentförändringar (hon är fux), även på svansen. Det är vid pigmentförändringarna, men också på de mörka partierna på svansroten eksemet sitter.

Hörde av en kompis som har eksemhästar att Xylocain är det bästa för att lindra eksem, därefter mjukgörande salva, någon som testat detta? Hittar inte denna metod någon stans när jag söker på eksem...
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Svårt att se att Xylocain ska vara bra för exsem då det är bedövning.Däremot så har jag använt Inotyol varierat med mjukgörande salva,beroende om exsemen är vätskande eller torra.
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Det bästa att lindra eksem är, torrt och rent sen någon mjukgörande i området för att lindra klådan.
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Ja, exakt. Att det liksom skulle bedöva det som kliar, och då skulle hästen inte känna så stort behov av att klia = såren blir mindre... Sen självklart måste eksemet hållas rent, torrt och mjukt.

Ska iallafall köpa hem och testa.
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Bedövar vet jag inte, vis av egen erfarenhet kan jag säga att det svider som fan när det läggs på. Sen började det klia mer än någonsin, det har nog med att göra att gelen innehöll ett konserveringsmedel som orsakade den ökade klådan. Läkaren stirrade med stora ögon på mig när jag berättade det, och sa att huden bör vara oskadad när gelen ska användas.

Xylocain ger bara en tillfällig bedövning, tex vid byte av kateter eller liknande, så om du vill ha resultat som funkar så tror jag att du måste smörja ungefär var 30:e minut.
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Är det verkligen exem?

Min häst får sår där ibland när han kliar svansen, men jag har trott att det beror på friktionen. Att han gnider så det blir brännsår därunder lixom. Eller har han exem då? Han har svart man o svans. Aldrig på ovansidan utan bara under och på sidorna.
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Ja, jag tror att det är eksem. Hon har aldrig haft det tidigare, men det ser exakt ut som min kompis islandshästs eksem. Det började för flera veckor sedan (förstår jag nu) med att hon kliade svansen när jag tog in henne i boxen. Hon har sedan gått i hage där hon inte kunnat klia, och det har inte synts något. För en vecka sedan släppte jag henne i annan hage, där möjlighet att klia finns. Nu är hon uppskavd på båda sidor av svansen, under och liten fläck ovanpå. Såren har kommit ganska hastigt, och det ser hemskt ut :crazy:
 
Sv: Xylocain vid eksem?

Jo, det bedövar, men självklart ska det inte läggas i öppna sår. Det lindrar också vid insektesbett.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett drygt år sedan drabbades jag av eksem på båda händerna och ena handleden. Efter fruktlösa försök att behandla det med...
2
Svar
25
· Visningar
2 261
Senast: Wysiwyg
·
Hästvård Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: Fiorano
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp