Lindrig eksem

Saile

Trådstartare
misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in dom, efter ett tag blev det sår på svansroten. Tvättade svansen en gång i veckan samt smorde med aloe Vera vissa dagar och silversalva andra.

Under vintern har han inte kliat alls men nu har det börjat igen..
Vad ska man göra? Behöver man täcka med eksemtäcke om det "bara" är man och svans? Han är väldigt busig och brötig och lyckas både ta sig ur och göra sönder täcken så tycker det är lite oroligt när han har täcke ifall han skulle fastna, men måste han så måste han naturligtvis.
Det räcker inte med flugtäcke isf? Dom heltäckande eksemtäckena är ju så varma.

Har tänkt schamponera honom snarast, så fort vädret tillåter (måste stå utomhus). Tips på schampo?
Salva?

Har läst att linfröolja ska vara bra?
 
De heltäckande eksemtäckena är inte varma, många hästar har dem utan några som helst problem med värmen. Det är då värre om det blir kallt och regnar.

Om du behöver ett är svårt att veta, det beror på vad hästen reagerar på och hur mycket, lyckas du inte få hästen klifri utan är det grymt att inte testa med täcke (tänk dig själv att ha konstant kraftig klåda).

Linfröolja kan man använda i förebyggande syfte, i den mån det hjälper så tar det någon/några månader att se effekt.
 
Hästen bör täckas samt någon typ av vindskydd ligghall att gå in i från 15.00 till 8.00 på morgoñen. Symtomen är kli i man och svans på de allra flesta med överkänsilighet mot tex knott. Finmaskigt med skydd för hals och mage bör räcka, typ Bucas. Sen är det det vanliga att tänka på ren häst, rena torra täcken samt smörja torra partier i man och svans..
 
Hästen bör täckas samt någon typ av vindskydd ligghall att gå in i från 15.00 till 8.00 på morgoñen. Symtomen är kli i man och svans på de allra flesta med överkänsilighet mot tex knott. Finmaskigt med skydd för hals och mage bör räcka, typ Bucas. Sen är det det vanliga att tänka på ren häst, rena torra täcken samt smörja torra partier i man och svans..
Ren?? Var rullar sig hästarna så fort man duschat dem och släppt ut dem?
@Saile , läs igenom alla eksemtrådar så får du massor med tips
 
Som jag brukar svara i alla eksemtrådar - min åsikt är att eksemtäcke på dygnet runt är den allra viktigaste åtgärden. Det spelar ingen roll om det regnar eller är blåsigt en dag, jag tar aldrig av det. Men byter förstås mellan flera täcken.

Din häst är troligen allergisk mot betten från svidknott (den vanligaste orsaken till sommareksem hos bl.a. islandshäst) så din uppgift blir att se till att din häst inte blir biten. Om du låter den gå utan täcke så blir den biten, huden reagerar med svullnad som kliar något enormt, hästen kliar sig sårig och då måste du i sin tur behandla såren. Onödiga sår som du kan undvika om du håller hästen täckad! :up:

Eksemtäcken sluter tätt i öppningarna på ett sätt som flugtäcken INTE gör. Det är konstruerat för att skydda framförallt ställen där huden är som tunnast. Mankam, svansrot och virveln mitt på magen för att nämna några. Huva är också viktigt förstås!

Där täcket inte skyddar dvs. runt skapet, mulen, ljumskar och insida av benen så får du smörja in med repellerande medel. Jag använder PROB-produkter, badar någon gång i månaden med schampot och använder oljan dagligen under högsäsong. Men det finns såklart massvis med andra produkter! :)
 
Mitt ena russ är känsligt. Inte utvecklat eksem men på gränsen. Hon har eksemtäcke ftån i princip nu till sent in på hösten. Smörjer med prob-olja i man och svans ett par gånger i veckan och tvättar varannan vecka med mjukgörande schampo. Hon äter även klådstillande örter.

Mina har mörk ligghall hela sommaren och där häckar de hela dagarna.

Jag behandlar alltså henne i princip som en eksemhäst.
 
Tvätta med Prob schampo i man och svans där de kliar, låt lufttorka och sen Prob oil på svansrot och mankam. Funkar mot klåda, har själv använt de på min häst. Upprepa vid behov.

Är de sen knott och ohyra som biter så spraya med flugmedel, själv tycker jag ultra shield är den bästa, men man ska vara försiktig med den i huvud då den inte är så hälsosam att andas in eller få i ögon/mun/öron.
Jag har redan nu börjat med flugmedel för att skydda hästarna mot ohyra, ultra shield hjälper mot fästingar och loppor med.

Jag gillar inte flugtäcken och tycker verkligen inte man ska packa in sin häst så såvida de verkligen inte finns något annat att göra. Man bör ta in sin häst de tider de är som jobbigast i hagen för den, speciellt på sommaren, om de är en häst som har väldiga problem med exem och flugor/mygg.
 
Eksemtäcke och insektsmedel är viktigaste åtgärden för en häst med eksem eller misstänkt eksem, tycker jag! Vanligaste orsaken till eksem är knott (svidknott), och symptomen är klåda i man och svans. Det är alltså inte så att hästen nödvändigtvis blir biten just där, utan den blir biten på hela kroppen och symptomen uppstår i man o svans. Därför bör hela kroppen skyddas oavsett var eksemet bryter ut!

Jag tycker att eksemtäcke är överlägset flugtäcke - knott är små och har en tendens att krypa in under täcken, och eftersom eksemtäcken sluter någorlunda tätt, förhindras knotten att ta sig in. De verkar inte vara sådär väldigt varma, tycker jag. Min ena häst är "inpackad" i ett sådant hela sommaren, och han blir inte svettig under det.

För mig har det funkat bättre med tillgång till ligghall (som står på grusad yta) än med installning nattetid. Ligghallen kan hästen nyttja när han vill, och han står där lugnt och småsover istället för att bli instängd i en box, bli sysslolös o rastlös och därmed börja klia sig...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt. Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd...
Svar
19
· Visningar
1 637
Hästvård I våras konstaterades magsår på min häst. Innan vi hade fått ordning på själva magsåret så gick vi igenom flertal hudåkommor. Mugg ...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: Soffan74
·
Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: HeleneF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp