Bukefalos 28 år!

Yngre tjej på stark/ouppfostrad häst?

QuickStar

Trådstartare
Jag har en valack på 160 cm modell grövre, han är jättesnäll men är ganska ouppfostrad då han gått på lösdrift i flera år och inte blivit dagligt hanterad fram tills att jag köpte honom för några månader sedan. Vi jobbar mycket på uppfostringsbiten och han har blivit MYCKET bättre men ännu finns mycket kvar, tex är han otroligt stark och "glömmer" att det finns någon i andra änden på grimskaftet och kan älga iväg oftast när han ser mat.
I övrig kan kan snurra runt eller gå iväg när man ska hoppa upp och är ganska stark när man rider ute, jag rider honom dock på lite halvlånga tyglar och det funkar toppen, han drar inget förutom ibland när man ska stanna men bättrar sig hela tiden.
Det jag skrivit ovanstående är inga problem då det bara är jag som hanterar honom förutom de in/ut släpp jag inte har, dock hänger det ett kedjegrimskaft framme de kan använda om det tycker han är jobbig.

Nu till själva "problemet", fram till semestern har jag otroligt mycket att göra på jobbet (jobbar för tre personer) och känner att jag vill ha lite mer tid till jobbet för tillfället och letar efter en medryttare till pållen 2-3 dgr i veckan då jag känner att jag hinner inte jobbet och rida varje dag. Den tjejen jag har hittat är 13 år gammal och har ridit ganska mycket, frågan är om jag vågar släppa en 13-åring ensam med min häst?
Dock har jag inte träffat henne ännu utan hon kommer under nästa vecka och ska provrida och hantera honom då.
Även om hon verkar klara av honom känns det ändå lite nervös för min del, hennes föräldrar har ingen möjligthet att vara med henne heller.

De alternativ som jag kommer på är:
1) Låta henne ha hästen och hoppas det går bra
men tex säga att hon måste ha kedjan när hon leder och kanske rida på ett något starkare bett än det två delade.
2) Avvakta till jag hittar en äldre medryttare
3) Låta hästen stå 3-5 dgr i veckan.

Alternativ 2 verkar ju vara det bästa men tyvärr växer bra medryttare inte på träd här och denna tjejen verkar vara riktigt vettig så om hon på provridningen och hanteringen klarar av honom ska jag då låta henne bli medryttare med de förbehållen jag skrev i alt.1??

Har ni andra bättre förslag tackar jag och :bow:

Synpunkter på "problemet" önskas!
 
Alternativ 2 eller 3, såvida han klarar av att stå.

Oftast är unga personer för svaga både fysiskt och psykiskt för att kunna ta kampen med en relativt ouppfostrad häst.
Men det finns ju undantag.

Ang. ditt problem så är det bara att fortsätta som du gör nu.
Lycka till.
 
Han klarar av att stå så pass mycket så det skulle inte vara några problem det är bara att jag tycker synd om honom, då han tycker det är så kul att få komma ut. Dock är de ute 10-12 timmar varje dag så han överlever säkert, bara att jag får så dåligt samvete :crazy:

Du har helt rätt i det du skriver, det är lätt att det blir lite oansvarigt och lite hip psom happ och jag vill ju inte att han ska tappa den lilla uppfostran han lärt sig hittils.
Tack för svaret!
 
jag skulle också helst ta två eller tre...såvida inte hon gör ett superintryck när hon kommer ut imorgon.
Är han van vid att stå 3-5 ggr/v och går ute i hagen i 10-12 timmar så tycker ajg itne du skall ha dåligt samvete.Då är det i min smak värre med de som tider varje dag men låter hästen gå i hagen bara fyra-fem timmar.
Blir han visiterad daglien när han står ändå?
 
Tycker inte du ska låta en så ung tjej ta hand om honom. Stor risk att din häst "kör över" henne både fysiskt och psykiskt plus att olycksrisken blir för stor. Eftersom det handlar om en begränsad tid då du måste jobba mer så gör det nog inte så mycket om han inte rids. Under tiden kan du ju försöka hitta en annan medryttare.
 
Två el tre,tänk så här han får leva mer "hästliv" än många andra hästar gör om han ochså får vara ute så länge,men du kanske kan ha någonn som kollar honom varje dag om du inte hinner själv?
Så ha inte dåligt samvete bättre att han får stå än att han blir "förstörd" el att flickan gör sig illa.
 
Jag är tretton.
Det beror helt på hur hon är byggd.
Jag är 172 lång och har 65 kg att sätta emot.
Har tagit in 180 grova halvblod som fullständigt har koncentrationen på höhögen på andra sidan vägen och det har gått bra. Drar den sätter man hälarna i marken och rycker till så blir hästen helt enkelt tvungen att stanna.
Även tagit in nervösa fullblod som mest av allt vill galoppera ut på vägen och skygga för stenarna, volta och lugna ner hästen.
Eller grova ardennerkorsningar som fått syn på havren i gången. Hälarna i backen igen.
Har alltid fungerat bra.

Frågan är inte hur gammal hon är utan vad hon kan.
Tycker du ska låta henne prova.
Det är stor skillnad mellan människor.
Sett 20åringar som blivit chanslösa när hästen drar en bit och sedan 10 åringar som klarat av samma hästar utan att blinka. Så se dig inte blind på ålder det är typen av person som det gäller.

Sen är det ju förstås mer ansvar att lämna en minderårig med hästar.
 
Jag förstår din oro...
Men på nått sätt så tycker jag att du iaf borde ge henne en chans att visa vad hon går för. Vem vet hon kan ju vara skit bra...

Jag har själv en minderårig medryttare till mitt arab sto...
Jag var mycket tveksam till en början men hon lyssnade och gjorde/gör som jag sagt åt henne att göra. Hon var med mig flera gånger i stallet innan jag släppte henne själv med hästen och från början hanterade hon bara hästen från marken(tllls det funkade perfekt då fick hon börja rida).
Jag har ett skriftligt medryttar avtal med henne och hennes föräldrar...
I det har jag tagit upp bla hur jag vill att hästen ska skötas och ridas, vem som står för vilka skador, att hon reder på egen risk och med fullt ansvar för hästens hälsa och en massa annat. Det är typ 25punkter...
En jurist har kollat igenom det och det är bindande...
För mig känns det bäst att göra så bla för att undvika missförstånd men också för att jag vill inte vara ansvarig om något skulle hända henne.
 
Jag tycker du ska ge henne en chans. Kolla vad hon går för. Om det funkar bra... ja... då kan hon väl få bli medryttare.

Jag är tretton men mycket starkare än dom flesta killarna i min klass. ålder har ofta inte så mycket med ren styrka att göra. jag har sett många som är äldre än mig i stallet som bara flyger efter som en vante efter en del hästar medan jag lugnt kan gå bredvid. Så länge som hon är en vettig hästmännsika spelar det väl inte så stor roll?
 
Alternativ 2 eller 3.

Är ju ditt ansvar med att det är din häst ifall det skulle hända nåt, med att hon är mindre åring också..
 
"Drar den sätter man hälarna i marken och rycker till så blir hästen helt enkelt tvungen att stanna."


Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "dra" men jag skulle aldrig låta någon rida min häst som har den inställningen.
Ryck i munnen :(
 
Det gällde då hon skulle ta in en JÄTTESVÅR häst från hagen... :smirk:
 
Tack till alla som svarat!

Jag har beslutat att tjejen ska få prova att hantera honom och rida några gånger när jag är med, fungerar det bra, får hon vara medryttare, i kontraktet ska jag speca ner vem som ansvarar för vad och att hon får för sina föräldrar, jag tänker också tala om för dem hur hästen är så får de avgöra. Skulle hon inte klara av hästen låter jag honom stå tills jag hittat en lämplig medryttare.

Som tur är är han inte i topp form utan har mest gått och skrotat de senaste åren tills jag köpte honom reletivt nyligen så han klarar det, jag är dock uppe varje dag och hanterar honom och allmänt sköter om honom, dock känner jag att för min egen skull skulle det vara skönt att helt slippa tänka på det ngra dagar i veckan, annars kommer jag gå in i väggen. Men det löser sig hoppas jag.
Tack åter igen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 229
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 211
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 717
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp