Bukefalos 28 år!

Yoga har astma!!

Sv: Yoga har astma!!

Astma kan leda till lungödem (astma -> lunginflammation -> lungödem) så det finns ingen motsättning i att Yoga har astma och att hon var inlagd för lungödem.
 
Sv: Yoga har astma!!

Ja, det var just lunginflammation jag funderade på om inte astma, det pratade vet om när vi var där. Men jag vågar inte hoppas nu, är livrädd för tisdag. Men det ska bli skönt att få svar på om det är hjärtat eller inte.
Det finns några saker i hennes beteende här hemma som stör mig:

1. Ofta när hon gosar och dåsar till så vaknar hon med ett ryck. Så gjorde hon inte förr.
2. Hon gosar mycket kortare stunder. Oftast kommer hon och lägger sig typ i sängen bredvid kudden, där ligger hon och kurrar ett tag. Sen börjar hon somna till, rycker till, vaknar och går därifrån. Hon sover mest i transportburen nu, hon verkar gilla när det är svalt.
3. Hon bryr sig inte lika mycket om Abbie som förr. Kommer Abbie så går Yoga därifrån. Men hon är inte dum!
4. Hon varken busar eller leker längre.
5. Det känns ibland som hon är lite förvirrad? Hon kan sitta eller stå och bara titta runt utan att verka titta på nått egentligen.

Läste nånstans att 5% av raskatterna har HCM. Det låter ju bra i teorin i alla fall.
 
Sv: Yoga har astma!!

Nu åker vi snart. Har hämtat dom senaste röntgenbilderna hos min vet ifall dom vill se på Strömsholm. Äckligt nervös nu måste jag erkänna :(
 
Sv: Yoga har astma!!

Det gick bra!! Ultraljudet visade att hon låg tjockleksmässigt på gränsen, dock kan det lika gärna bero på stress. Eftersom Yoga är Yoga (veterinären suckade och muttrade "nej, inte den katten igen" :o ) så trodde hon att det berodde på stress och inte var början till HCM. Lungorna röntgades om och var precis som min veterinär sade fina men med astmatecken. Det fanns vätska i hjärtsäcken, men i dagsläget sätts ingen behandling in då det tydligen inte finns nått att behandla typ.
Så stora frågetecken, en annan veterinär på Strömsholm ska få titta på bilderna också och jag har telefontid med dom nästa torsdag. Men i dagsläget är det mest troligt att det var en väldigt kraftig allergisk reaktion som orsakade ett lungödem. Tydligen extremt ovanligt...
Så egentligen vet vi inte så mycket mer. Hon har inte HCM iaf, så långt är allt bra :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Yoga har astma!!

Jo, lite mer vet ni iaf. Det är inget fel på hjärtat och det är definitivt något att glädjas över.:laugh:
 
Sv: Yoga har astma!!

Även om ni inte vet allt ännu så är det ju jättepositivt att hon inte har HCM! :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 757
Senast: Rie
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I självmedkänslearbetet finns det två saker som jag har stannat upp kring för att fundera extra på för närvarande. Först så gäller det...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp