Bukefalos 28 år!

Yoga har astma!!

MissFideli

Trådstartare
Lite löjligt att vara glad över det, men det är jag :o

Så hjälp mig nu, hon ska sättas på kortison 1 tablett/varannan dag, men finns det nått annat sätt? Gillar inte kortison :cool:

Edit: Hjärtat ska ul:as för säkerhets skull, men vet var rätt säker på att det var astma. Inga som helst ödem eller liknande fanns iaf på bilderna idag och hon tyckte inte det såg ut som ödem på bilderna tagna på Strömsholm heller. Men, men.
 
Sv: Yoga har astma!!

Får man fråga varför du är glad över det?
 
Sv: Yoga har astma!!

min hund har bronkit, och behandlas med kortison genom andningsmask. Finns till katt med (vet jag gör han är så liten att han får ha kattmasken :D ) visserligen fortfarande kortison men man behandlar ju inte hela kroppen med mask
 
Sv: Yoga har astma!!

Får man fråga varför du är glad över det?

Det var inget värre, det var något behandligsbart. Gissar jag på. ;)

MF; Jag skulle kollat upp kortison med andningsmask. Känner flera hundar som behandlats på det sättet med goda resultat hur det fungerar på katt vet jag dock inte.
 
Sv: Yoga har astma!!

Med tanke på omständigheterna så är ju det alldeles utmärkt. Och som sagt, kolla upp andningsmask, eftersom man då lokalbehandlar kan man oftast gå ner i dos och minska risken för biverkningar.
 
Sv: Yoga har astma!!

Ja, precis! Att det var nått förstår jag ju och det här känns som det var det "minst" allvarliga och framförallt minst dödliga av alla.
 
Sv: Yoga har astma!!

Det kostar en del (aj säger min plånbok) men det är helt klart värt det. Min får en dos morgon och en kväll. Hittils är det den dos som verkar funka bäst. Han tar den jättefint och verkar inte alls koppla den till obehag. Den är också otroligt smidig måste jag säga. Han har inte haft nåt "anfall" sedan han fick masken
 
Sv: Yoga har astma!!

Min kattflicka har levt med kortison i över 10 år, just pga astma.
Enligt min vet. finns inga andra bra alternativ, förutom inhalator (verkar krångligt) eller att ge kortison i sprutform. Behöver inte ge så ofta minns jag att han sa, men det alternativet gick bort då jag tvivlar på att jag skulle kunna spruta henne själv.
Hon får Prednisolon 5 mg, 1/4 tablett/dag och det håller henne symptomfri. Det har hänt under åren att jag har behövt öka på men för att sedan kunna trappa ner igen.
Jag gjorde pricktest på henne efter att vi fick diagnosen astma (hon var knappt ett år då)för 10 år sedan för att se om det var något i hennes omgivning som hon reagerade på och som jag kunde plocka bort, men hon är tyvärr allergisk mot omöjliga saker som jag inte kan ta bort. Så vi får leva med kortison.

Hon mår jättebra och jag hoppas att hon får leva i många bra år till:laugh:
Har gjort hälsokoll på henne vid ett par tillfällen, bara för att se att kortisonet inte ställt till med för mkt skada innombords. Hittills har värdena varit tiptop!:bow:
 
Sv: Yoga har astma!!

Jag läser lika slarvigt som en fiskpinne.

Andningsmask, inressant! Det ska jag ta upp med min vet. nästa gång:bow:

Kankse var det det som min vet. menade med inhalator? Det var några år sedan, så det kan ju ha utvecklats!
 
Sv: Yoga har astma!!

Förstår att det verkade konstigt om man inte var insatt i historien ;) Det bästa hade förstås varit att hon var helt frisk, men det är hon ju inte och då får man hoppas på näst bästa :laugh:
 
Sv: Yoga har astma!!

Våran ena katt har astma och han äter 1/4 kortison tablett och aerobec (astmaspray/inhalator) 2 spray om dagen.
Vi fick prova oss fram för i början var han väldigt dålig och då åt han mer.
/frida:)
 
Sv: Yoga har astma!!

Det funkade inte alls att ge min katt kortisontabletter eller salva, så mot min egentliga vilja fick han sprutor men kollades noga upp alla gånger utom för snart 2 veckor sedan. Anledningen till min aversion mot kortisonsprutor är att min pappas dog av det, hennes njurar slogs ut och hon fick avlivas. :cry:

Förra helgen blev min kisse akut dålig och jag var helskakis och trodde det var sprutan han fått på fredan som var orsaken, de hade så mkt att göra då så de tog inga prover på honom utan han fick sprutan och vi åkte hem efter att ha blivit dubbelbokade och fått vänta en evighet på vår tur. Kisse fick åka in till Ultuna och läggas i syrgastält då han hade så mkt problem med andningen. På tisdagen ringde de och vi hann så långt som till att börja diskutera avlivning då det visade sig att han hade fått hjärtsvikt. Veterinären ville ge honom en sista chans och jag greppade halmstrået och bad dem göra ett försök då det inte innebar ngt lidande för hans del. Han har varit en drömpatient, glad, pratig och kelsjuk.

Nu är lillpojken hemma igen med inhalator, vätskedrivande och en kvarts tablett en ggr/dag som han får krossad tillsammans med lite smör så det slinker ner. Han mår betydligt mycket bättre än tidigare när vi trodde att det bara var astman som spökade och är samma glada lilla kille som förr. :love: Tack och lov för försäkringar, det kostade mig 5114 kr att lösa ut honom med mediciner, men det är det värt även om framtiden får utvisa hur länge han får fortsätta må bra. Vi ska på återbesök nästa vecka, men jag är inte orolig. När han blir sämre igen så kommer jag att ta hem veterinären så han får sluta sina dagar hemma istället för att stressas med en ny resa för den sista sprutan.

Även lilleman har födoämnesallergi, men vi gjorde en utredning av honom tidigare i sommar så jag vet jag han tål och inte tål. Han har inte medicinerats för sin allergi.
 
Senast ändrad:
Sv: Yoga har astma!!

Aldrig hört om att det finns astma på katt men av denna tråd att döma så verkar det finnas gott hopp om ett normalt liv.
Hoppas att det löser sig till det bästa för er!
 
Sv: Yoga har astma!!

vilken "tur" om man nu kan säga så att det inte var ngt värre, har precis läst din andra tråd.
Hoppas det kommer gå bra för henne.
 
Sv: Yoga har astma!!

Strömsholm ringde igår och frågade hur det var med henne. När jag berättade blev hon nästan sur och sade att det var iaf inte astma när katten låg inlagd, då var det tydliga lungödem. Snacka om att min dag rasade.
Så idag har jag beställt tid för ultraljud av hjärtat på Strömsholm på tisdag för att få svar, då slipper jag vänta tills den 22:a och vi kan sätta in rätt mediciner tidigare.
Får man bli galen på allt det här?

Yoga är pigg, inte riktigt som innan hon var inlagd, men hon äter, dricker och går och har inga andningsproblem eller liknande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Rie
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 657
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I självmedkänslearbetet finns det två saker som jag har stannat upp kring för att fundera extra på för närvarande. Först så gäller det...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp