Bukefalos 28 år!

Yoga ska til vet på torsdag igen

MissFideli

Trådstartare
Hon blir bara värre och värre på magen, eller ja, det sprider sig ut på utsidan av benen. Så jag pratade med vet idag och jag kunde sluta ge henne Levaxin och så ska vi dit på torsdag.
Inte borde det finnas nått som helst livsfarligt som orsakar en så lokal pälstappning som hon har?
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Inte för att skrämma dig men är lever och njurar kollade?
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Klåda? Katter slickar sig nakna på mage och bakben när de har klåda.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Nej, jag ville kolla sånt sist men "fick" inte för veterinären. Hoppas ha bätte tur med denna. Njurarna borde det inte vara, hon har inga av dom andra symptomen. Möjligtvis att hon dricker mer, svårt att säga med 2 katter.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Ja, det är ju det vanligaste men med tanke på att hon haft det i 3-4 månader så borde hon ha slickat upp sår i så fall. Pälsen är mjuk och huden är slät och mjuk, dvs inga tecken på att hon slickat bort pälsen. Möjligtvis att hon biter bort den då.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Har ingen aning men håller tummarna för att det är något "fixbart".
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Nej, jag ville kolla sånt sist men "fick" inte för veterinären. Hoppas ha bätte tur med denna. Njurarna borde det inte vara, hon har inga av dom andra symptomen. Möjligtvis att hon dricker mer, svårt att säga med 2 katter.

Min hankatt avlivades i våras pga njurarna. Han hade inga andra symptom än pälsavfall. Var lite tröttare och så men det berodde nog snarare på ålder.

Men jag hoppas verkligen att det inte är nåt så allvarligt! Allergi ligger väl närmare till hands.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Annars brukar ju viknedgång och framförallt ökad törst vara dom vanligaste symptomen.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Allergi. Kortisontabletter och helst byte av sand OCH mat. Njurarna var fina vid palpering, hade det varit njursvikt hade hon absolut haft ökad törst. Levern kändes också fin och normalstor. Analsäckarna också som dom ska.
Kortisonet ska ges under 3-4 v, för att bryta reaktionen och med byte av mat och sand ska hon troligen klara sig sen.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Härligt att det inte var värre än så! :banana:

(inte för att allergi är något roligt men det är ju helt klart bättre än njursvikt)
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Värre och värre, maten är det värsta hon kan vara allergisk emot eftersom dom inte vill äta annat än just den dom får idag. Men det är inte livshotande. Och kan vi hålla kortisonet nere på 3-4 v bara så är det kanon. Måste hon ha det livet ut är det mindre bra.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Usch vad trist. Det konstaterades inte vad hon vad hon var allergisk mot? Min mammas katt är allergisk mot någonting i kattfoder men hon tappar ingen päls utan får sårskorpor på hals, kinder och nacke. Det mesta hålls borta nu då hon får speciell allergimat.
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Tydligen kan man göra ett test, men katter är känsliga och är tydligen allergiska mot ganska mycket utan att direkt lida av det. Så vet tyckte inte att det var nån idé. Just foder går däremot inte att testa mot på andra sätt än eliminering. Eftersom det började ungefär samtidigt som jag bytte sand, så är det troligen det som gör reaktionen. Eftersom hon redan har en allergi, så är dom ofta lite känsligare. Och åldern påverkar väl med, hon är ingen ungdom längre.

Hade hoppats på analsäckarna, men hade ingen tur där :cool:
 
Sv: Yoga ska til vet på torsdag igen

Kattsand låter ganska troligt om det kom efter bytet. Och just att pälsen lossnar vid magen där katter brukar skvätta upp en del när de krafsar. Det är iaf billigare och lättare åtgärdat än foderbyte, med en annan katt kan det ju vara lite krångligt att hålla efter så de inte ens får nosa på den andras mat. Min mamma ger allergifoder även till hankatten för enkelhets skull, även om jag inte tror det är så bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: Dorinda
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
910
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp