Bukefalos 28 år!

yorkshireterrier!

M

mariiaE

hur är dom?
är det en 'frisk' hundras ?. har blitt så kär i den hundrasen! :love: har länge velat skaffa en sån, eller korsning, typ med papillon, ska bara dyka upp rätt så :D
lägg in bilder på era sötnosar!
 
Sv: yorkshireterrier!

Ska du ha en york så måste du ha ett stort intresse för pälsvård!
Vist, du kan klippa ner, men då är det liksom ingen York längre om det är utsendet du har fallet för?
Väldigt trevliga och käcka små hundar, min mor har haft en sådan litten "råtta" och hon var stentuff!
 
Sv: yorkshireterrier!

Min kära mor har tidigare varit uppfödare på Yorkar. Vi har en gammal men stentuff liten dam här hemma.:love:

Tja vad ska man säga? Rätt frän liten hund, är såsom en terrier brukar vara - Kaxiga, orädda, pigga, framåt och är 'stört och bäst' är väl rätt ord för yorken.
Tåliga vovvar i litet format. Vill gärna vara med matte/husse överallt och är en rätt 'tänkande' ras.(svårt att förklara)

Du får räkna med en hel del pälsvård också, men det är väl självklart när man väljer en långhårig ras.;)
Vet inte hur rasens sundhet är idag, men de har problem med tandlossning vad jag vet.

Jag tycker att det är väldigt synd att rasen är så sönderavlad idag. Den är Lååångt ifrån lika vacker som den var förr. Hundarna idag är överdrivet stora/långbenta, kass pälskvalite och allmänt 'fula'.:cool:
Våran gamla sessa är av 'den gamla typen'. Dvs liten och nätt, otroligt vacker och bra päls, nu är hon dock rakad pga hudproblem och ålder.

Några bilder;

Bibbis, mammas nuvarande tik 12 år, vill inte vara med på bild:cool:
http://i26.photobucket.com/albums/c146/HappySuprise/Hundarna/P1010021.jpg

Härligt att rulla på stranden
Bilder1019.jpg


Bibbis i dagsläget-Nyopererad på ögat efter en 'hemsk' olycka. Förlorade synen på ögat.
http://i26.photobucket.com/albums/c146/HappySuprise/Hundarna/Bild011bibbis.jpg

Mammas första tik och grunden till hennes avel, Tara, blev hela 16 år gammal.
Som valp
Bilder197.jpg

Äldre dam:love:
P1010197.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: yorkshireterrier!

Underbar liten hund, hade ett litet pyre, som faktiskt hette Pyret också, så himla snäll, söt och go, men rörde nån matte, då jäklar anamma, då var hon tuff. Pälsen borstade jag varje morron innan jag åkte till jobbet. Då blir de aldrig toviga. Inte fäller dom heller, hade jag en svart kjol när jag borsta henne, var det kanske två tre långa strån på kjolen. Oerhört lättskött hund, men måste borstas minst varannan dag för att ha en snygg päls, klippa ner dom tycker jag är synd, pälsen är så vacker med sin stålgrå nyans, jag förstår att du fastnat för rasen. Du ångrar dig aldrig.
 
Sv: yorkshireterrier!

Precis som alla ovan har skrivit så är det otroligt goa hundar. Små hundar med en stor hunds tänkande. Min tror att hon är lika stor som schäfern jag har ibland. :) Kaxig som sjutton. Och hon brukar följa med till stallet och jaga katterna där. En liten skrutt hund på 2 kg jagar katterna på 10 kg! :) Det är en rolig syn vill jag lova!:rofl:

De kända problem som jag vet hos yorkien är att de kan få problem med njurarna, ögonen samt att de kan vara känsliga i magen och tarmar. Det är de vanliga problem som små hundraser har.

Men helt klart en hundras som jag rekomenderar!:D En kaxig krabat som hänger med överallt!

Photo_37721_573463.jpg
 
Sv: yorkshireterrier!

tack för alla svar! dom låter ju för härliga! :love: pälsvård blir nog inget problem, men jag tycker dom är sötast då dom är lite korthåriga.
Vilka underbara hundar ni har! :love:, jag smälter!
 
Sv: yorkshireterrier!

såå fiiiina! jag har hört lite det också, att dom ska vara lite 'sönderavlade' men vilken ras tror ni är roligt att korsa med ? om man inte köper en renrasig?
 
Sv: yorkshireterrier!

Såg en korsning mellan york och papillon. Lhasa apso-york. Snacka om gulligt alltså. Finns så många små raser att para med om man vill ha en liten blandis.
 
Sv: yorkshireterrier!

york-papillon är riktigt roliga! :love: ska kika på Lhasa apso, vet inte vad det är för ngn... :eek:

Har någon här en york - blandning å lägga ut bilder på ? =D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 401
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 342
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp