Bukefalos 28 år!

Youngrider alldeles för kort tid!

U

Ultrabeat

Hej,
Jag vill uppmärksamma något som säkert många tänkt på och tycker skall göra något åt, säkert finns det de som tycker det är bra som det är me, men det finns det alltid.. :smirk: .
Vill starta en diskussion här och se vad folk egentligen tycker innan vår förening går vidare med detta till sportkommitén.
Det finns Ett stort problem innom tävlingsbranschen kan vi kalla det, det är att Åldern på Youngrider sträcker sig bara till det år man fyllt 19. Alldeles för kort tid tycker jag och många andra. Varför är nu detta ett problem då?! Ett exempel är att många ungdomar tävlar aktivt och placerar sig, kommer med i landslaget osv under de år som junior och youngrider. Jätte skoj och man utvecklas. För att sen som 20 åring börja tävla mot vuxna män och kvinnor som har kunskap och ibland pengar att köpa bra hästar. Många av dessa som tävlar inom eliten har 30 år bakom sig med islandshästar till och med mer, denna kunskap är mycket svår att nå som 20 åring, många är även ridinstruktörer-ridlärare,tränare,bedriver egen verksamhet etc.Det är stort sett omjöligt att mäta sig med dessa som ung ryttare. Vad jag vet så har många andra sporter youngrider till man är 25. Galopp och hoppning även dressyr, om jag inte har fel?
Dom har kommit lite längre i utvecklingen.

Jag tycker inte det är det roligaste att nu till våren behöva tävla mot tex att nämna några av mina förebilder johan häggberg, magnus & anna skulasson, johanna elgholm, magnus lindqvist, alexandra montan etc
För många youngrider blir det som ett stop i tävlingsbranschen från 20 till typ 25-30. det är varken kul eller givande att man skall mäta sig med dessa kunniga ryttare på elitnivå, nä tack!
Youngrider bör man få vara tills man är minst 21 i alla fall, gärna 23 och vissa tycker även 25.
Någonstanns måste man ju börja, man kan höja junioråldern till 17 år tex och ha youngrider från 18 till 21 eller 23 tex.
Jag tycker åldersfördelningen inte är riktigt rättvis!
Och jag vet att det varit diskussioner om detta inom SIF, men det tar ett tag innan det görs något och det behövs pushas på, lite uppror! :smirk: Men dom är duktiga på SIF ändå, blev mycket förvånad och glad givetvis :smirk: att bett och vissa sko regler har ändrats, super :) Nu är det dags att ta tag i detta med!

Vill gärna höra era synpunkter om detta.
Berör mig mycket som är senior i vår.. :crazy: Något som kommer bli ett nedslag tyvärr :(
//ultrabeat
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Hej!
Jag vet en drös med ungdomar/barn som rider betydligt bättre än många seniorer. :) :o Nu har jag väl inte direkt stilstuderat alla seniorer i eliten precis, men jag tror att de får ngt att bita i när alla duktiga tonnisar äntrar scenen!
Hoppas att det går bra för dig hur som helst, Ultrabeat; ut o sopa banan! :banana:
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Jag håller med. Höj åldersgränsen på YR och skilj dem från oss seniorer.

Annars har ju vi gamlingar ingen chans längre att hänga med till finalerna :eek:

De unga rider ju bättre och får finare och finare hästar :crazy:
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Hej tack för era svar!
Jovisst rider många ungdomar bättre en vuxna, men de vuxna har oftast bättre hästar, och har ett annat utbud på hästar då det är många younriders som bara har en eller nåra hästar. Jag såg inte en ungdom i landslaget som var nykomling. Det kommer i såfall ta ett tag innan vi ploppar upp tror jag!. Därför det kommer hela tiden vuxna i mellanåldern sisådär 30-35 som blivit jätte duktiga och framstår på banan och köpt en bra häst. Måste nog säga tvärtom att det är få ungdomar som kan mäta sig med eliten om man tänker överlag! Så ser jag det när jag är ute och tävlar.. :smirk:
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Vad skulle en höjd youngrider ålder få för effekt? Förmodligen den att de yngre får svårare att slå sig fram för att de gamla och erfarna rävarna (äldre youngriders) rider bättre och har fler och bättre hästar :p.
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Nja..

Jag tycker många av de dyraste tävlingshästarna hamnar just hos ungdomar med föräldrar med stora plånböcker.. Eller så får de ärva gamla rutinerade tävlingsrävar från föräldrarna.

Det är knappast skit som ungdomarna rider på - fullt med fina hingstar även i juniorklasserna tex.
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Man är ju egentligen senior från att man är 18...Har aldrig tävlat young rider utan började tävla senior direkt fast jag var 19.
Man behöver ju inte välja de svåraste klasserna om man inte klarar dem?
Men visst, man kan säkert ha young rider tills man är 20, men hur många tar sig vidare till resultatlistorna som senior sedan?Inte så många ändå.
Jag tycker inte man ska överdriva åldern, såna som Ylva Hagander har blivit duktig genom blandannat erfarenhet å det är sånt som de unga ryttarna oxå måste få innan de kan bli riktigt duktiga, hjälper inte bara att klaga på att man inte fick chans att vara young rider nog länge... :smirk:
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Silverkedjan skrev:
Jag tycker många av de dyraste tävlingshästarna hamnar just hos ungdomar med föräldrar med stora plånböcker.. QUOTE]
...Eller får de låna fina hingstar av trevliga hingstägare som uppmärksammat unga talanger och även ser möjligheterna till
bra reklam för sin pålle ;) .
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Tänkte bara påpeka att du blir senior det år du fyller 20, inte 19...

Problemet är väl att det uppstår en jobbig övergång från YR till S oavsett var man lägger gränsen så då spelar det egentligen ingen roll var den ligger. (även om jag av egoistiska skäl gärna skulle få den höjd ett par år :D )

/yew - en till blivande senior
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

jadå det vet jag,skrev det att det är det år man fyller 20 man blir senior och det blir jag nästa år.Tror att det blir mindre jobbig övergång om man är sisådär 21 eller 23 då man självklart har mer erfarenhet av tävling och träning av hästar och kanske jobbar med det.
Vilka är dom svåraste klasserna chrysler?!menar du att man inte skall tävla V1,T1 och F1 tex och hålla sig till lättklass?Då kommer man inte så långt. Sen har jag tyvärr hästar som inte passar in på lättklass men kanske inte når till eliten inom senior,då det krävs mycket kapacite av hästen.
vet inte riktigt vad du menar chrysler med ditt citat
"Jag tycker inte man ska överdriva åldern, såna som Ylva Hagander har blivit duktig genom blandannat erfarenhet å det är sånt som de unga ryttarna oxå måste få innan de kan bli riktigt duktiga, hjälper inte bara att klaga på att man inte fick chans att vara young rider nog länge..."
Just det jag menar att erfarenhet gör att man kommer någonstanns och den erfarenheten som elitryttarna inom senioren har är svår att få när man är nitton pga så enkelt att man är för ung..
Till Lobelia, jag skrev tidigare att jag tycker man skall höja junior åldern till 18 år tex och från 19 till 23 ha youngrider. det är mest rättvist!

Alla islandsfolk som inte sysslat med "vanliga hästar" innan bör ta en titt på åldersgränser på tävlingar inom andra sporter att den är mer rättvis där. På ponny får man tävla tills man är 18 och sedan youngrider på storhäst till och med 25 kanske?! där har man en chans i alla fall!

//ultrabeat
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Till Lobelia, jag skrev tidigare att jag tycker man skall höja junior åldern till 18 år tex och från 19 till 23 ha youngrider. det är mest rättvist!

Och de yngre juniorerna, vad tycker de om den ökade konkurensen? Då får de tävla mot mer erfarna med bättre hästar. Du bara skjuter upp svårigheterna för dig själv och hur du nu än vänder på det så genom att ändra åldersgränserna till din fördel så ökar du konkurensen på annat håll. Visst kan man dikutera var åldersgränsen bör gå, men var den än går så kommer någon att uppleva det som "fel". Oavsett vilken ålder man är i när man försöker slå sig in i eliten så finns alltid problemet med att det finns folk med mer resurser om erfarenhet.

Vem är det mer rättvist för om åldersgränserna ändras, för de som hamnar på "rätt sida" eller de som får sämre vilkor efter förändringen?
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

håller med!
jag tycker att man skall höja YR till mellan 21 och 25! det är inte riktigt kul att behöva tävla mot ridlärare och instruktörer med egen ekonomi och drösvis med topphästar när man är bara 20. De är väl ett ganska starkt bevis på att det inte riktigt funkar, att de flesta ungdomsrytare försvinner när de går upp i vuxen klass, och sedan kommer tillbaka 5-10 år senare.
bra ide att då även höja junior till ca 17-18. kanske lägga in barn till 13-14?
Som det är nu tycker jag att det är väldigt dumt att det är olika regler på nationell nivå och internationell nivå.
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Ultrabeat skrev:
Vilka är dom svåraste klasserna chrysler?!menar du att man inte skall tävla V1,T1 och F1 tex och hålla sig till lättklass?Då kommer man inte så långt. Sen har jag tyvärr hästar som inte passar in på lättklass men kanske inte når till eliten inom senior,då det krävs mycket kapacite av hästen.

Det kanske snarare är fler steg i klasserna som behövs. Visst blir det hårt om man måste tampas med eliten direkt när man kommer upp i öppen klass, men vartefter tävlingsverksamheten växer och man kanske kan dela upp i A-, B- och C-klass allt oftare så ges ju större möjligheter för alla att tävla mot ekipage på ens egen nivå. Visst vinner man ju inga SM-titlar i C-klass, men man kankse i alla fall har möjlighet att få komma hem med en rosett.
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Håller absolut med!!

inom dressyr (på storhäst) gäller ju de här åldersgränserna:

T.o.m året man blir 18 är man JUNIOR

T.o.m året man blir 21 är man YOUNG RIDER

Sedan blir man SENIOR.

Sedan är det ju inte alla tävlingar som dessa indelningar finns. Utan då får man rida "alla mot alla", men när man ska kvala till SM o likn. kvalar man var för sig, och på t.ex SM är det alltid uppdelat i junior, young rider och senior.

Även inom hoppningen om jag inte har fel för mig.

Mitt förslag på hur man borde göra med islandshästarna är:

T.o.m 18, (eller 19) tävlar man bland barn/ungdomar i T3, F3, V3 (och då har man ju junior-kvalpoäng till SM) och är man över den åldern tävlar man bland seniorerna på de "vanliga" tävlingarna.

Däremot räknas ens kvalpoäng som young rider, ifall man är 21 år (eller 23 år) eller yngre, ÄVEN om man fått dessa poäng i en vuxenklass!

Sedan på SM, och likn. större tävlingar ska alla dessa tre åldersgrupper tävla för sig.

Tror man får en mjukare övergång till seniorklasser ifall man gör så!

Sen kan jag hålla med om att man kanske även skulle ha "barnklass" upp till 13, eller 14 t.ex!

Hoppas jag gjorde mig själv förstådd! :)
 
Sv: Youngrider alldeles för kort tid!

Lobelia skrev:
Och de yngre juniorerna, vad tycker de om den ökade konkurensen? Då får de tävla mot mer erfarna med bättre hästar. Du bara skjuter upp svårigheterna för dig själv och hur du nu än vänder på det så genom att ändra åldersgränserna till din fördel så ökar du konkurensen på annat håll. Visst kan man dikutera var åldersgränsen bör gå, men var den än går så kommer någon att uppleva det som "fel". Oavsett vilken ålder man är i när man försöker slå sig in i eliten så finns alltid problemet med att det finns folk med mer resurser om erfarenhet.

Vem är det mer rättvist för om åldersgränserna ändras, för de som hamnar på "rätt sida" eller de som får sämre vilkor efter förändringen?

Självklart tror jag inte de yngsta ser det positivt att få tävla mot äldre,men är man ung som 14 år och kommit så långt som till nationellnivå så har man oftast en bra häst eller är duktig på rida. Jämnförelsevis så är det tuffare för youngrider att rida mot vuxeneliten än 14åringar mot 18åringar tex. Juniorerna är heller inte så många som youngrider.
Att även höja youngrider ålderna hade blivit mer konkurrens i klasserna,som saknas lite idag. Ofta är tävlingarna förutsägbara vilka som skall vinna osv pga det är mycket samma folk som framstår. Många youngrider har inte turen att kvala till SM i a-klass när man är 18 medans man kanske kommit en bitpå väg som 20-21åring. Talar av egen erfarenhet av många vänner som ligger till så här.
Riktigt trist är det...
Jag och mina vänner i klubben som vill ha igång denna diskussion inom SIF också tycker att:
Junior skall sträcka sig till 16 eller 18 år.
Youngrider skall sträcka sig till 21 eller 23 år.
Ser tyvärr att många islandshästmänniskor är konservativa,då jag stöter på mycket annat folk. Nu drog jag inte alla över en kam men ser att detta är ett problem större hos islandshästmänniskor än hos storhästmänniskor när det gäller tävlingsverksamhet.

//ultrabeat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp