Bukefalos 28 år!

Yrken med hästinriktning

hjärter_dam

Trådstartare
Efter att ha jobbat med lite olika saker under sommaren och nu början av hösten börjar jag svikta lite i mitt yrkesval. Sökte dietistprogrammet redan i våras, men kom inte in. Har varit säker på att jag vill bli dietist i åtminstone två år nu, men förra veckan började jag tvivla. Därför känns det skönt att ha ett "ledigt" år, utan skola, där jag hinner fundera lite till.

Efter att jag jobbat på ett antla arbetsplatser där jag inte trivts/haft otroligt långtråkigt har jag kommit fram till att jag vill utbilda mig till någonting som jag är oerhört intresserad av, och jobbet ska vara så pass omväxlande att jag aldrig ska behöva titta på klockan varje halvtimme och räkna timmarna tills jag får gå hem. Jag vet mycket väl att inget jobb är roligt jämt och att vissa jobb är jobbiga fysiskt och/eller psykiskt, men jag är helt övertygad om det finns ett antal jobb där ute som skulle passa mig ypperligt.

Eftersom hästar är min stora passion, så är det nu mot den sektorn jag söker mig. Jag har stor häst- och riderfarenhet, och jag vet mycket väl att hästinriktade yrken kan vara nog så tuffa.

Vad finns det då för alternativ om man vill jobba med hästar. Kraven är de ovanstående, plus att det ska finnas en marknad för mitt yrke, för jag har ingen lust att utbilda mig till något där det sedan inte finns några jobb, (det är med tanke på detta som dietist inte känns lika lockande längre). Har tittat på en utbildning till Equiterapeut, en KY-utbildning, vilket så vitt jag förstår i princip garanterar att det finns jobb när man är färdig. Men vad finns det mer att välja bland?

Ni som har några förslag, skriv gärna dem, och tack till er som orkat er igenom allt mitt svammel!
 
Sv: Yrken med hästinriktning

Självklart dom vanliga yrkena som ridlärare, stallchef, beridare osv
Annars kan man ju jobba som massör, equiterapeut, sadelmakare, sadelutprovare, djursjukvårdare, sälja hästförsäkringar, djuskyddsinspektör, sälja utrustning antingen anställd i en affär, starta eget eller sälja via internet. Det finns massor att välja mellan...
 
Sv: Yrken med hästinriktning

Hästterapeut, jag såg att man har rätt till studiemedel för den utb. också! I närheten av Vingåker om jag inte minns helt fel..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 836
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 966
Senast: fickan
·
Skola & Jobb Kommer att ha en samhällsvetenskaplig kandidatexamen i januari då kommer jag att börja söka nytt jobb. Har jobbat på olika myndigheter i...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 355
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp