Yrkestips!

Jag jobbar med kommunikation på en non-profit organisation och det är en del skriva, sociala medier, mycket layout och grafisk design. Jag trivs sjukt bra eftersom det är blandade uppgifter och omväxlande. Att jobba på en non-profit org är extra givande för jag känner att jag bidrar till något som är större än jag själv och att det är viktigt.
@Pancakes Så är det hos oss också :).
 
Du skulle nog kunna jobba vidare med det jag hör. Är projekt- och produktionsledare på reklambyrå och det är typiska hästtjejsyrken. Planera, ordning och reda... och språksinne är bra då det blir en del korrektur och inlägg på sociala mediekanaler.
 
Det hade jag ju gärna gjort, men hur gör man det utanför högskolans värld? Det är väl mest studenter som tas emot för sådant?
Både ja och nej det finns de som inte har som krav att man ska studera. Det finns en fb grupp som heter Praktikplatser inom kommunikation där finns det massor med olika praktikplatser.
 
Jag är utbildad kommunikatör men jobbar som grafisk formgivare, in house. Dock med ett strategiskt ansvar.

Kommunikationsbranschen är TRÅNG. Jag bor i en mellanstor stad (strax under 100 000 invånare). Här är det minst 150 och ofta upp emot 200 (!!) sökande på varje kommunikatörstjänst. Om du inte är helt 100 på att det är din grej så är det enligt min åsikt inte värt magsåren. Arbetsmarknaden är inte särskilt schysst just nu.
 
Jag är utbildad kommunikatör men jobbar som grafisk formgivare, in house. Dock med ett strategiskt ansvar.

Kommunikationsbranschen är TRÅNG. Jag bor i en mellanstor stad (strax under 100 000 invånare). Här är det minst 150 och ofta upp emot 200 (!!) sökande på varje kommunikatörstjänst. Om du inte är helt 100 på att det är din grej så är det enligt min åsikt inte värt magsåren. Arbetsmarknaden är inte särskilt schysst just nu.

Lika illa som journalistiken? Fanns ingen statistik för mitt område på arbetsförmedlingens sida. Bor på mindre ort än vad du gör.
 
Lika illa som journalistiken? Fanns ingen statistik för mitt område på arbetsförmedlingens sida. Bor på mindre ort än vad du gör.
Jag skulle säga att det är journalisterna som tar kommunikatörsjobben, åtminstone inom offentlig förvaltning. Jag bor i storstad och kommunikatörsjobben inom kommun och landsting verkar växa som svampar ur jorden, och många som lämnat journalistiken får dem.

Men av vad jag sett av sådana platsannonser så är nog inte lusten att skriva riktigt rätt drivkraft för att bli kommunikatör. Det handlar väldigt mycket om web nu.
 
På min ort är det rätt enkelt att få marknadsjobb, även om de är relativt få. Jag har nyligen bytt jobb, från reklambyrå till marknadsavdelning på ett möbelföretag, och det var bara 8 sökande till denna tjänsten. Endast 3 hade relevant utbildning :)
 
Jag undrar om någon här kanske kan komma med tips på vad för jobb det är jag egentligen vill ha. Jag är en sån som bara blivit kvar på det jobb jag tog när jag behövde ett och trivs inte jättebra och är understimulerad. Problemet är bara att jag inte vet riktigt vad det är jag vill göra istället :o Jag har pluggat MKV (medieprod.) för ett par år sedan men det har inte blivit något av med det, jag jobbade med hästar ett tag efter högskolan innan jag tog nuvarande jobb. Jag älskar att jobba med text, jag har alltid drömt om författarskap, skriver gärna olika typer av texter men journalistiken är ju en ganska trög arbetsmarknad minst sagt...

Jag trivs inte med frekvent kundkontakt (det är en av största nackdelarna med nuvarande jobb), jag har däremot inget emot att jobba mycket med kollegor. Copywriter, content manager är ju sådant som ploppar upp i mitt huvud även om det nog behöver till en del kompetens men arbetsmarknaden är kanske inte mycket roligare där? Nån slags sekreterare? Vad kan man mer göra? Webb?

Webbkommunikatör? Vissa mindre organisationer och föreningar vill ha en admin/kommunikatör i kombo - det kanske är något att fundera över?
 
Vårdadministratör/medicinsk sekreterare kan va nåt att fundera över för dig. Det är väldigt mycket skrivande och hur mycket patientkontakt det är varierar beroende på vart du jobbar. Det är en bra grund och sen kan man söka sig mot olika inriktningar/jobb beroende på vad man tycker är kul. Det är en rejäl brist i hela landet så jobb är enkelt att få.
 
Jag skulle säga att det är journalisterna som tar kommunikatörsjobben, åtminstone inom offentlig förvaltning. Jag bor i storstad och kommunikatörsjobben inom kommun och landsting verkar växa som svampar ur jorden, och många som lämnat journalistiken får dem.

Men av vad jag sett av sådana platsannonser så är nog inte lusten att skriva riktigt rätt drivkraft för att bli kommunikatör. Det handlar väldigt mycket om web nu.
Jag är exakt en sån. Journalist, numera kommunikatör. Jobbar i en mindre kommun. Har sökt en del andra liknande tjänster, men konkurrensen är stenhård. Kommit till vju ett par ggr bara. Verkar lite lättare i mindre kommuner än i lite större. Hade jag utbildat mig idag hade jag valt ngt annat för att kunna byta jobb lättare.
 
Jag är digital redaktör och skriver mycket i jobbet :) Dels artiklar och innehåll till sajten, dels för sociala medier och nyhetsbrev. Det blir både operativt och strategiskt (jobbar i ett startup, så det händer alltid väldigt mycket hos oss ;)). Har också en del kundkontakt, mestadels via mejl.

Jag är språkkonsult i svenska med särskilt intresse för digital marknadsföring. Parallellt med mina studier praktiserade och jobbade jag inom företag som sysslar med det. Utöver det har jag också läst webbdesign ett år. Just kombinationen av text och webb är något som jag själv upplever som värdefullt. Kan du något om SEO? Om inte: lär dig. Det är till stor nytta så fort du ska jobba med kommunikationsarbete digitalt.

Var bor du @Pancakes? Vi har en ledig praktikplats som content manager/kommunikatör på mitt jobb (i Göteborg). Kan skicka mer information med pm om det är intressant :)
 
Jag är digital redaktör och skriver mycket i jobbet :) Dels artiklar och innehåll till sajten, dels för sociala medier och nyhetsbrev. Det blir både operativt och strategiskt (jobbar i ett startup, så det händer alltid väldigt mycket hos oss ;)). Har också en del kundkontakt, mestadels via mejl.

Jag är språkkonsult i svenska med särskilt intresse för digital marknadsföring. Parallellt med mina studier praktiserade och jobbade jag inom företag som sysslar med det. Utöver det har jag också läst webbdesign ett år. Just kombinationen av text och webb är något som jag själv upplever som värdefullt. Kan du något om SEO? Om inte: lär dig. Det är till stor nytta så fort du ska jobba med kommunikationsarbete digitalt.

Var bor du @Pancakes? Vi har en ledig praktikplats som content manager/kommunikatör på mitt jobb (i Göteborg). Kan skicka mer information med pm om det är intressant :)

Spännande! PM kommer! SEO är något jag är helt lost på, jag är inte så teknisk ur den synpunkten men har tänkt tanken att kika lite på det.
 
Jag är exakt en sån. Journalist, numera kommunikatör. Jobbar i en mindre kommun. Har sökt en del andra liknande tjänster, men konkurrensen är stenhård. Kommit till vju ett par ggr bara. Verkar lite lättare i mindre kommuner än i lite större. Hade jag utbildat mig idag hade jag valt ngt annat för att kunna byta jobb lättare.
Det förstår jag!

Här i stan och i kommunerna runt omkring dräller det av kommunikatörsjobb. De som får dem är i regel journalister med 10+ års erfarenhet.

Håll hårt i ditt jobb. Kommunala jobb är bra mycket tryggare än mediebranschen idag.
 
Det förstår jag!

Här i stan och i kommunerna runt omkring dräller det av kommunikatörsjobb. De som får dem är i regel journalister med 10+ års erfarenhet.

Håll hårt i ditt jobb. Kommunala jobb är bra mycket tryggare än mediebranschen idag.
Jag har över tio år som journalist... plus några kommunala år. Och visst, tjänster kommer ut regelbundet, men finns många som har betydligt mer på fötterna än jag... mediebranschen har jag övergett.
 
Jag tänker också på kommunikation eller informatör av något slag precis som andra i tråden föreslagit. Att försörja sig på att enbart skriva är ganska svårt men det är du säkert medveten. Men om du har fackkunskaper inom något område och är duktig så kan ju ett sätt vara att försöka sig på att skriva facklitteratur. Tror dock det är svårt att ha som heltidsförsörjning. Ett annat sätt är väl att gå vidare till någon slags doktorand- eller forskarutbildning om du redan har en högskoleutbildning. Kan dock vara mer eller mindre svårt beroende på område, tjänsterna brukar vara rätt få.
Jag tror också på kommunikatör eller informatör, den arbetsmarknaden är också mycket bättre än den för journalister. De jag känner som jobbar som informatörer har en journalistutbildning i botten, så journalistutbildningen är ju bredare än att man bara kan bli journalist efter den.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp