Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

superstar

Trådstartare
Då var det dags igen. Historien om min valack är lång och helt igenom sorglig. Resumé; efter ett knappt år av krångel i form av istadighet vid både ridning och hantering bestämde jag mig i våras för att sälja min häst. Jag hittade en toppenköpare som klarade honom bra och skulle ge honom ett gott hem.

Dagen före vet.besiktning skadar han sig illa på ett staket vilket följs av lång konvalecens. Försäljningen avblåstes såklart, liksom köpet av den nya hästen jag hittat. Efter mycket problem med inkompetenta jour-veterinärer och stygn som spricker upp åker han in till kilnik, blir sövd och såret röntgas och opereras. Vid röntgen hittas ett trevligt litet bifynd, nämligen spatt, vilket antagligen förklarar den största delen av alla problem vi haft.

Konvalecens med boxvila och såsmåningom lite utevistelse i ca 4 månader, och såret läker fint. Hittar fodervärd som vill låna hästen eftersom jag varken vill eller kan sälja honom i det skick han är i för tillfället. Igår ringde fodervärden och sa att hästen är ofräsch, ser halt ut men verkar inte ha ett dugg ont. Hältan blir verken bättre eller sämre av motion.

Jag känner min häst ganska väl och skulle han ha ont så skulle han säga ifrån, tvärtom så är han mycket positiv till arbete och vill jobba. Som jag ser det finns det tre alternativ till hältan/rörelsestörningen:

*SPATTEN har blivit värre (han har aldrig varit halt av den förut). Men som jag ser det så skulle den antingen bli bättre efter en stunds uppvärming eller sämre. Nu ser det precis likadant ut hela tiden. Dessutom skulle han ha ont = protestera.

*SÅRET som visserligen är näst intill läkt men kraftig ärrbildning finns. Misstänker att den torra huden runt såret spänner och irriterar vilket skapar en rörelsestörning. Detta borde dock bli bättre efter motion, när huden "töjer" sig. Har dock sagt åt fodervärd att smörja in ordentligt med mjukgörande för säkerhets skull.

*SENAN. Vid operation upptäcktes att sträcksenan är skadad. Jag garenterades av veterinär att detta inte skulle påverka hästen men vad vet jag. En skadad/förkortad sena ger ett kortare steg, vilket kan se ut som hälta men inte gör ont för hästen. Dock vill ingen ha en häst som rör sig som om han vore halt.

Vad ska jag göra nu? Jag varken vill eller kan ha hästen. Fodervärd är inte aktuellt då ingen vill låna en halt häst. Det går att ha honom som promenadhäst, men ingen vill ha en häst med det tuffa psyket som promenad-/sällskapshäst. Försäljning är bara att glömma då jag inte säljer en häst i det skicket, eftersom det innebär ett lågt pris. jag säljer inte hästar till så låga priser, då vet man aldrig var de hamnar.

Jag inser själv att det bara finns ett svar. Men jag vill inte behöva ta det beslutet. Han lider ju inte, är hur pigg och glad som helst men man kan inte ha en häst för att titta på den.

Svamligt, men nu finns det nedskrivet... :cry: :cry: :cry: :cry:

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Lider med dig!!

Men är han halt, så är han och då går han inte att använda, så även om han inte har ont så är det inget värdigt hästliv.

Se det så här, du har gjort allt du har kunnat för honom.
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

I stort sätt har du ju inga alternativ, då du inte kan ta han själv! Fodervärd vill ej ha halt häst och du vill ej sälja honom för lågt pris(fullt förståligt)
Så det enda alternativet är ju att ta bort honom eller hitta nån som du kan lita på till 100% som kan andvända honom till promenadridning och som vet om problemen.'
Det låter ju som om det är spatten eller senan ( även fast vet sagt att det ej är senan som kan göra ont så kanske den gör det ändå eller så har det blivit kraftiga ärrbildningar i såret så det stramar på nå sätt.

Mitt råd till dig är att åka till en klinik med hästen och låta dem gå igenom honom, är det så att inga fel hittas så borde det ju inte vara några problem att sälja honom om du har på papper att hästen är frisk o kry.
Om hästen tar kortare steg pga av senan så finns dt på papper at hästen ej har ont av det så det borde inte va några problem.
Hör vad vet har att säga, dt kan ju va så att hästen har allvarligare skador än trott och det ända beslutet är att låta han somna in, även fast det är ett tufft beslut.

det kan inte va så att han har tex vrickat sig eller sträckt sig nu då eftersom han är halt? det kanske inte har nått med spatten/senan/såret att göra överhuvudtget?

Va jobbigt för dig..men det kommer ordna sig tror jag
Lycka till kram//Emma.
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Linabebis skrev:
Fodervärd vill ej ha halt häst och du vill ej sälja honom för lågt pris(fullt förståligt)

Finns det verkligen folk som vill köpa halta hästar :confused: .

Inget kan man göra med den och veterinärkostnaderna blir skyhöga om hästen skall få ett någorlunda värdigt liv.
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Hur menar du?
Har jag skrivit det nånstans att hon ska sälja en halt häst??? Isåna fall har ja formulerat mig fel, det va ej så jag menade.
Men om en häst har en kort sena så tar den kortare steg (kan göra) o hästen ej har ont av det så borde det inte va nåra problem...har en häst i stallet som är född så o den går 1.30 hoppning...
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Aha, nu fatta ja va du mena...

Men om hästen håller för promenad ( kan ju ioförsig aldrig garanteras) o inte har ont så varför inte...Men jag skulle aldrig köpa en sån häst o man kan nog ta max 3000...
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Stackare. Finns ingen värre situation än när det känns som man själv är den som dömer ut hästen... samtidigt måste man inse sin begränsning, och som du säger: man säljer inte en sån häst med tufft psyke i det skicket, det är värre än att ta bort den anser jag..

fy tycker jättesynd om dig. tröst kramar......
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Gud vilken otur du har med honom. :(

Hältan kan ju faktiskt ha med något annat att göra. Även om det kanske är troligare, med tanke på hans historia, att det beror på spatten eller skadan.

Tycker iallafall att du ska låta en veterinär du litar på titta på honom. Om han inte har ont så kanske det inte är något farligt. Håller tummarna.

Att dom aldrig kan hålla sig friska dom små liven. :mad:

*kram*
/ Maria
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Tack alla.

Har jobbat jättemycket och resten av tiden ägnat mig åt min nya pärla för att ha tankarna på något annat. Men i morgon ska jag boka tid på Ultuna. Igen. Vi borde få stamkundsrabatt.

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Det Linabebis menar (antar jag) är precis vad jag har skrivit i texten, dåligt formulerat kanske. Jag vill inte låna ut honom på foder för att jag inte vill ha tillbaka honom igen om han blir halt. Jag vill inte heller sälja hästen så billigt som jag måste (under 10.000) eftersom han då kan hamna i stort sett var som helst.

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

superstar skrev:
Det Linabebis menar (antar jag) är precis vad jag har skrivit i texten, dåligt formulerat kanske. Jag vill inte låna ut honom på foder för att jag inte vill ha tillbaka honom igen om han blir halt. Jag vill inte heller sälja hästen så billigt som jag måste (under 10.000) eftersom han då kan hamna i stort sett var som helst.

Ullis
Okej, tror jag förstår bättre.

Men, OM du kan hitta rätt köpare så är ju inte priset det viktigaste. Se det som så att då kan de ju anlita veterinärer, equiterapeuter, massörer mm. och kosta på specialfoder och annat istället för de pengarna.
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Till SUPERSTAR:
Måste bara invända:
Hästen hamnar dit DU säljer honom, det finns massor av bra hästar för billiga pengar, det gäller att finna det man söker.
Själv säljer jag ALDRIG en häst utan förköpsrätt, det är en stor trygghet för mig. Dessutom är jag superpetig med VART hästen hamnar, det är mitt ansvar som säljare.
Jag skulle hellre gå ner lite i pris om jag vet att hästen får det bättre hos någon som vårdar den, det är ingen garanti att hästen får det bra bara för att en person har råd att betala det man begär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Det är inte pga av pengarna jag inte vill sälja honom, jag får ändå (antagligen) inte ut något på försäkringen för honom, så var det pengar jag ville ha skulle jag självklart sälja. Man mycket varningar att ALDRIG sälja hästar för billigt, tex varnade de för detta i senaste ridsport (i handeln i morgon).
Då denna häst är knepig i psyket är det stor risk att han skulle säljas vidare igen och igen och igen. Visst kan jag ha förköpsrätt, men jag vill inte ha tillbaka honom. Sorgligt men sant.

Självklart finns det pålitliga människor som kan ge honom ett bra hem, men frågan är hur jag kan veta att de gör det?

Att jag inte vill sälja hästen billigt handlar alltså INTE om att jag vill tjäna pengar, utan att man inte ska sälja hästar för hur låga priser som helst.

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Hej på dej!

Vad tråkigt att höra...stackare och stackars hästen..

Har inga bra råd att ge, men jag skulle nog ge det där med försäljning en chans...kan ju hända att du hittar en bra människa som vill ha hästen till sällskap och lättare promenad ridning..är ju alltid en chansning att sälja en häst hur nogrann man än är med att välja ut rätt köpare, men vem vet-det kan ju lika gärna gå bra oxå.. Men förstår att du är tveksam till att lämna bort honom.

Blir rädd när jag läser din historia :eek: Ska till vet med min häst om en v pga hälta och är skiiit orolig.... :cry:

/Annesofie
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

När jag övergick från att vara inackorderad, till att skaffa eget stall, stod jag ju där med bara en häst, och inga fler i familjen ville rida.
Och här ute på landet har alla egna hästar, så medryttare går knappast att få tag på.
Vad göra?
Ville inte köpa en till ridbar häst, som jag har dåligt samvete för, eftersom jag bara hinner rida en häst om dagen.
Köpte för en liten penning, en underbar 16-åring, som hade en gammal markering på ett ben, men annars frisk.
Han har sedan dess (nu 8 år sedan), fungerat utmärkt som sällskapshäst. Är fortfarande för övrigt frisk.
Han pysslas om minst lika mycket som ridhästen, får tillskott för sina leder osv.
Han är trygg i sig själv, och bryr sig inte om att han får gå själv när jag rider, eller åker iväg till ridhuset ett tag.
Den lösningen var toppen för mig.
Kanske behöver någon din häst också, för en symbolisk summa?

"Gamlingen" är mycket älskad :love:
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

BJÖRKIS skrev:
Till SUPERSTAR:
Måste bara invända:
Hästen hamnar dit DU säljer honom, det finns massor av bra hästar för billiga pengar, det gäller att finna det man söker.
Själv säljer jag ALDRIG en häst utan förköpsrätt, det är en stor trygghet för mig. Dessutom är jag superpetig med VART hästen hamnar, det är mitt ansvar som säljare.
Jag skulle hellre gå ner lite i pris om jag vet att hästen får det bättre hos någon som vårdar den, det är ingen garanti att hästen får det bra bara för att en person har råd att betala det man begär.


Fast sen är det ju det där med förköpsrätt och vad som är hållbart juridiskt. Det har ju visat sig att det inte finns någon direkt juridisk hållbarhet för förköpsrätt. Det går att skriva så det blir riktigt, men så som folk skriver oftast är inte juridiskt hållbart tyvärr. En såld vara har man liksom inte förfoganderätt eller liknande över hur som helst och det är där det krockar. Då är livstidsfoder bättre, men då finns ju alltid risken att man står där och får hästen tillbaka. Men man behåller kontrollen och bestämmanderätten eftersom man fortfarande har äganderätten. Kan vara värt att tänka på. Finns tyvärr mer än ett fall där det skrivits in återköpsrätt, som ignorerats, och där 'ursprungsägaren' (som skulle ha haft återköpsrätten) inte haft en chans när det blivit en tvist om det =/
(Sen så tar de flesta ändå en förköpsrätt allvarligt och följer den, men det är då eg upp till deras moral.)
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

TACK! Det där värmde att läsa! Det enda problemet är att Lotus är så otroligt aktiv häst, jag är tveksam till att han mår bra av att bara gå i hagen. Men med stimulerande hagar och en aktiv kompis så kanske det kan gå. Min "dröm" är att han ska få gå med unga hästar, kanske hingstar, som han kan uppfostra. "Lekfarbror"... :love:

Nu har jag dock hamnat i en situation där jag behöver en sällskapshäst, för fodervärden ringde nyss och de kommer med hästen vilken dag som helst (Ja, de har uppsägningstid men jag vill hellre att han står halt hos mig tills jag vet vad det är/hur jag ska göra än i en spilta på en ridskola...). Så nu behöver jag hitta någon som vill ha sin häst hos mig ett tag framöver. Han kan gå själv men det ska han fan*mej inte behöva göra.

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Ja, det är verkligen inte kul med halta hästar. men oftast (har haft många hältor, tyvärr) är det ju inte så allvarligt som i min hästs fall, det går nog bra ska du se!

Ullis
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Det är nog enkelt ordnat! Du verkar ju bo ganska bra till, Uppland är ett av de hästtätaste länen i Sverige. Många vill ju som du inte sälja, men det är ju inte alla som har tillgång till eget stall. Sätt ut en annons!
 
Sv: Ytterligare en depp-tråd. LÅNGT

Du verkar ha rätt. Har redan 4 aktuella sällskapshästar :o Så jag ska nog hitta någon som passar. kanske skulle starta konvalecentstall, haha.

Ullis
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 319
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 391
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp