Ytterligare en katt, nykomlingen rädd!

Meowzie

Trådstartare
Hejsan!

Jag är helt ny på denna hemsida och söker hjälp av er visa kattmänniskor! :bow:

Jag har haft en katt som är 1,5 år nu sedan han var 12v - mycket trygg, gosig och fin på alla de vis! (Esten)

Men, en väns katt i samma ålder som Esten, hotades av avlivning av annat skäl än för kattens bästa och jag erbjöd mig att motta katten. (Oscar)

Jag fick hem Oscar för ca 2 timmar sedan.
Med Esten inlåst lät jag Oscar vandra omkring ostört och undersöka sitt nya hem - han är alert, darrar på svansen, kommer och kelar och är inte rädd - men när Esten kommer ut, med alla goda avsikter i världen (Vill leka) - blir Oscar helt ihopkrupen, flyr och blir rädd - väser, "pratar" och ber Esten att hålla sig undan. Esten har inte visat några aggressiva tendenser alls.
Esten har luktat på Oscar när han kurade ihop sig på rygg och visade sen inget större intresse för det här med "territorium" och rangordning utan har sedan endast visat "lek".


Jag har prövat placera Esten mitt på vardagsrumsgolvet i en bur, men där trivdes han inte alls - Oscar gick fram för att nosa (god start) men väste så fort han fick ögonkontakt med Esten (stackaren)

Nu är Esten återigen instängd, och Oscar strövar bekymmersfritt omkring i lägenheten. Hur skall detta gå? De flesta tips på introducering brukar ju ofta baseras på att den regerande katten som redan bodde i hemmet är lite kinkig - men nu var det omvänt!


Hur ska jag bära mig åt med Oscar?
(Jag har klappat båda för att blanda deras dofter)

PS, Båda är kastrerade!
 
Sv: Ytterligare en katt, nykomlingen rädd!

Du skriver att du fick hem den nya katten för 2 timmar sedan.

Så mitt råd är att ta det lugnt. Låt de bo i olika rum några dagar. Ibland kan du ju låta dem träffas för att se hur det går. Förhoppningsvis har de accepterat varandra om några dagar.

Tålamod.
 
Sv: Ytterligare en katt, nykomlingen rädd!

Ja, jag tänkte detsamma, tålamod! Det kan ta tid och det är inte alltid som två katter funkar ihop heller. Precis som oss människor...

För ett par år sedan fick vi hem en sterileserad kattpojke och den andra kissen ville inte veta av honom. Men allt eftersom tiden gick så accepterade den gamla katten nykomligen. Men vänner blev dom aldrig...
 
Sv: Ytterligare en katt, nykomlingen rädd!

Håll dem separerade i olika rum ett par dagar så att de hinner vänja sig vid varandras dofter. Sen kan du sätta kompostgaller eller liknande som separerar dem och låt det ta ett par dagar. De kan spana in varandra på avstånd utan att behöva komma i närheten. Du kan ge dem godis i varandras närhet för att få dem mer positivt inställda till varann.
 
Sv: Ytterligare en katt, nykomlingen rädd!

Hur ska jag bära mig åt med Oscar?
(Jag har klappat båda för att blanda deras dofter)

Det kan ta upp till två månader innan man ser om två katter funkar ihop. Först då har nykomlingen landat i sitt nya hem och vant sig vid hur ni människor är och slappnat av och den gamla katten sett att ni inte tänker kasta bort honom utan fortsätter att kela med honom också osv. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp