Ytterligare en kattkiss tråd!

transmission

Trådstartare
Kan en katt som kissar utanför lådan ett par gånger i halvåret göra det pga sjukdom? Blir så konfunderad över min katt.

Tanken var från början att hon skulle vara ensam katt. Jag fick dock nytt jobb vilket betydde mer timmar ensam hemma för katten. Hon började nu kissa i sängen de dagar jag och min sambo varit borta hela dagarna. Det skedde som max ett par gånger i veckan. Eftersom det bara skedde när vi varit borta så drog vi slutsatsen att hon inte ville vara själv och skaffade en kompis. En kattunge flyttade in och idag är dom jättebra kompisar. Den äldre katten kissade en gång till i sängen efter att den lilla flyttat in, sedan slutade hon med detta.

Trodde vi? Det tog flera månader, men sen hände det en olycka igen. Gick några månader, en olycka igen. Det händer inte ofta men fortfarande så händer det ju. Varför gör hon såhär? Borde vi åka till veterinären trots att det händer så sällan? Kan inte direkt se någon röd tråd i beteendet heller. Hon brukar dessutom sova i sängen så det känns märkligt att hon skulle vilja kissa där hon sover. För hon går dit för att kissa det "råkar" inte bara hända.

Hon blev besiktigad när vi köpte henne (UA). Hon är kastrerad, 4-5 år gammal (från kattstall så exakt ålder och bakgrund är okänt). Är något överviktig men vi jobbar aktivt på att få ner henne i vikt. Vi har flera lådor, Ever Clean kattsand.

Tips? Idéer? Är veterinären enda alternativet?
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Justja! Kan hon bli påverkad av att den lilla katten ännu inte är kastrerad? Den lilla är supernoga med att gå på lådan och har bara kissat utanför en gång (första veckan hon flyttade in).
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

2 lådor, med huv fast luckan är borttagen och dom rensas varje dag! Dom kissar i ena och bajsar i andra med något undantag ibland.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Hur gammal är den lilla katten? Kanske dags för kastrering?
Du kan också prova att ha en tredje låda och då ha den öppen.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Jag hade testat med att skaffa en låda till. En stor, djup plasback med massvis med sand i.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Lilla katten blir 1 i mars så hon ska kastreras så snart som möjligt.

Men då ska jag testa ytterligare en låda då. Och funkar inte det så får väl veterinären sig ett samtal.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Är en gång om dagen för sällan? Oj, jag känner ingen som rensar flera gånger per dag.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Fast det som förbryllar mig är då varför hon inte kissar fel oftare? Det har liksom hänt 3 gånger det senaste halvåret.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

En av våra katter gick också till sängen och kissade om lådan var för "skitig" för hans smak.. En del är verkligen kräsna! Men kanske kastrering av den andra katten och en till låda kan lösa problemet? :)
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Fast det som förbryllar mig är då varför hon inte kissar fel oftare? Det har liksom hänt 3 gånger det senaste halvåret.

Katters instinkt att kissa på rätt ställe är stark, så om något med toalettsituationen är påfrestande för katten är det helt normalt att det bara är ibland obehaget blir övermäktigt.
 
Sv: Ytterligare en kattkiss tråd!

Ok, detta låter lite som min katt. Och ja, att katten felkissar då och då kan mycket väl bero på att den har ont. Min katt har FIC, Ideopatisk cystit, som är stressframkallad. Hon gick med det i 1,5 år innan det uppdagades. Då hade hon haft två ägare och riskerat avlivning av den första ägaren. Jag är den tredje som tagit mig an henne.

FIC är ganska vanligt hos katter och är en stressrelaterad urinvägsinfektion. Ett vanligt symptom är att de kissar på fel ställe. Det beror dels på att det gör ont att kissa så de undviker dels att kissa och dels undviker de ofta lådan då de förknippar lådan med smärta. De får också svårt att hålla sig.

Katter tycker också att det är gosigt att kissa på mjuka ställen. Sängar, soffor, kläder och badrumsmattor brukar få sina slängar när man har felkissande katt.

Det är säkert lite olika vad som fungerar för olika katter, men detta är vad jag rekomenderar:
1) Grundlig veterinärundersökning, Urinprov obligatoriskt och helst även en ultraljudundersökning av urinvägarna. Detta för att utesluta andra urinproblem.

2) Försök göra din katt så bekväm som möjligt med att gå på kattlådan igen. Eftersom min katt haft mycket ont är hon också väldigt känslig vad gäller komforten på kattlådan. Min katt föredrar luktfri, mjuk sand i låda utan huv. Jag städar min kattlåda stup i kvarten eftersom min katt drar sig för att gå på en använd låda. Jag har två lådor och när jag inte hinner städa den ena så går hon och gör sitt nästa behov på den andra. Rekomenderat är att man har en låda mer än man har katter, så du bör alltså ha 3 lådor och städa dem ofta.

Min veterinär, som när kattexpert, gav mig rådet att göra kattlådetestet. Det är en trestegsraket:
1) Köp hem tre sorters kattsand, fyll tre lådor med kattsand och placera dem på samma ställe i lägenheten. Försök få dem att se likadana ut (alla med huv t.ex.). Anteckna vilka lådor katterna går på, och då främst den med kissproblemet. Gör detta steg i ca 1 vecka.

2) Fyll samtliga lådor med den sand som katten valt. Anpassa dem så de ser lite olika ut, t.ex. en låda med huv och en låda utan. Låt dem stå kvar på samma ställe i lägenheten. Anteckna i ca en vecka vilken av lådorna katterna använder mest, och då framförallt den med kissproblem.

3) Anpassa alla tre kattlådorna utifrån den som kisskatten verkar föredra, t.ex. min föredrar låda utan huv (hade med huv innan när jag hade kissproblem). Placera sedan ut dem i olika delar av lägenheten. Iakta vilken placering katterna verkar föredra av lådan. Om någon låda inte används kan du flytta den och prova ett nytt ställe.

Igenom alla stegen bör du vara väldigt noga med städningen så du vet att katterna föredrar en viss låda för att de gillar sanden/designen/placeringen och inte bara för att favoriten var smutsig.

Katter i det vilda kissar och bajsar sällan på samma ställe, utan de kissar på ett ställe och bajsar på ett. Och de kissar inte på samma ställe som någon annan katt kissat. Det är ungefär som att utmana någon till duell/mucka gräl.

Sanden du använder bör vara mjuk, luktfri och klumpbildande. Extreme classic gold eller Everclean är två sorter som fungerar bra. Det ska vara ett tjockt lager, minst 10 cm, kattsand i lådan. Byt ut kattsanden var 4-6 vecka.

Jag har behandlat min katt med Metacam och en sorts lugnande tablett i ungefär tre månader, och först nu har min katt slutat ha blod i urinen. Så om det har hunnit bli ett kroniskt tillstånd så kan det ta lång tid att få bukt med.

Om du bor i Stockholmsområdet kan jag rekomendera Albana djursjukhus i Danderyd, där har de en veterinär som är jätteduktig på katter och framförallt kisseriproblem.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp