Bukefalos 28 år!

Ytterligare hjälp...

antiloop8

Trådstartare
Nu har jag fått napp här från en bonde som säljer Hösilage med en TS halt på 50-60% (Analysen hade inte kommit hem ännu.) Men halten har legat över 50% alla år men under 60%.
För en 40 kg bal tar de 80:- (helt ok eftersom det är analyserat)
Nu har jag räknat lite här. Om jag har räknat rätt så räcker en bal 4 dagar och det ska väl fungera med hållbarhetstiden?!
Det skulle alltså kosta mig 622:-/ månad. I mitt huvud så är det billigt?
Vad säger ni ska jag slå till?

Lite Brasse info.
Vbl valack 16 år, svår att hålla i hull. Kommer utöver hösilaget att äta Krafft Groov + kornkross + multivitamin.
Jag tycker att det verkar bra, men ni foderexperter vet bättre :) :bow:
 
Ts-halten är helt ointressant.
Du ska titta på hur mycket energi respektive protein du får för pengarna.

Ts-halten anger bara hur mycket vatten du betalar för.
Det du är intresserad av att veta är hur mycket näring det är i ensilaget! Innehåller det t.ex. 40 g smb rp (protein) mårste du ju dubbelt så mycket av det än om det skulle innehålla 80 g = Det blir dubbelt så dyrt.

Innan du vet näringsvärdet i grovfodter kan du inte räkna på hur länge det kommer att räcka.
 
10 kg hösilage är väl lite i det minsta laget, speciellt om han har svårt att hålla hullet och eftersom hösilaget är ganska blött!
12 kg låter mer rimligt, gissar på att din häst väger 500 kg!?

Sen tycker jag du ska vänta med att köpa det innan du har sett analysen. Ts halten är irrelevant, kolla på proteinet och energin :)

Sen så tycker jag att 2 kr/kg för ett hösilage som är så blöt är ganska dyrt :angel: Fast om det är bra värden så är det helt ok pris. Men annars så skulle jag inte betala mer än 60-70 kr/bal...snål nää...men man får jaga bra priser ibland :angel:
 
oj oj oj nu fattar jag verkligen ingenting av detta.
Flera säger att jag ska gå efter TS-halten medan andra säger att jag inte ska det hehe :confused: :D

Ja jag sa hur som helst att jag skulle vänta tills de hade fått analysen. De skulle skicka en kopia på den hem till mig.

Ja jag har räknat på mellan 10-12 kg. Där han har stått nu har han ätit ca 10 kg sen han kom upp i bra hull. Men till vintern har jag räknat på 12-14 kg men nu i höst så lär han inte äta så mkt eftersom att han går på så kraftigt bete.
Så genomsnittet blir 10 kg.

En sak är säker, jag ska inte bli foderexpert :D
 
OK, jag ska försöka förklara.

Tänk dig att du delar upp ensilaget i
1. Det som är vatten.
2. Det som inte är vatten.

Sedan tar du 2. Det som inte är vatten och tittar på vad det innehåller. Det innehåller då olika mängd energi, protein, mineraler et.c.

Tänk dig sedan att du jämför den fraktion som inte är vatten.
I parti A har du t.ex. 30 g smb rp och 7 MJ per kg ts.
I parti B har du t.ex. 40 g smb rp och 8 MJ per kg ts.
Då innehåller ju parti B mer energi och per kg ts än parti A.

Sedan lägger du till vattnet igen.
I parti A lägger du till 1 l vatten per 1 kg ts. Då innehåller 1 kg ensilage 15 g smb rp och 3,5 MJ per kg foder.

I parti B lägger du till 2 l vatten per kg ts.
Då innehåller det 13 g protein och 2,5 MJ energi per kg foder.


Om det två partierna kostar lika mycket per kg FODER - vilket parti är i så fall bäst?

(Och haka inte upp dig på mina siffror nu, de är helt tagna ur luften.)
 
Då skulle jag tagit parti A eftersom att det innehåller mest protein :)

Hoppas att jag har förståt rätt nu :)
Men nu klarnade det på denna himmel :D

Tack så mkt :bow: :bow:
 
Oj. Jag betalar 250 kr för en 550-600 kg bale esilage/hösilage. Jag tycker att 80 kr. för 40 kg är ganska mycket eftersom det det verkar blött.
 
Nja, du ska inte gå efter TS-halten. Men du ska känna till den så att du vet hur mycket energi och protein din häst får i sig.

Säg att TS är 50 % och proteinet 30 gram per kilo. Vill du att hästen ska få i sig 30 g protein måste du alltså ge den 2 kilo hö eftersom hälften är vatten.

När du har den fullständiga analysen, lägg ut värdena här. Det finns många här som gärna hjälper till att räkna. Men att bara ha TS-halten räcker alltså inte så långt.

mandalaki
 
Ts-halten har väl en viss betydelse ändå? Med tanke på att man bör ge 1,2 kg (eller vad det nu är) per kg kroppsvikt. Har man ett blötare foder behöver man väl ge en större mängd, eller?
Men visst, näringsvärdet är ju viktigare.
 
Men hallå där! Ts-halten är väl visst intressant!?! Eftersom man säger att det håller bäst vid en viss ts-halt, mindre risk för mögel mm, och det är väl i allra högsta grad intressant! Tycker jag iallafall. :)
 
Klart du ska hålla ett par ögon på Ts-halten. Den indikerar hur intensiv ensileringsprocessen blir. Dessutom kan Ts-halten ge varningsflagg för om vi bör vara vaksam på Clostridier, jäst eller mögel. Jag har ju även skrivit en del om just torrt ensilage till Djurjouren :cool:. Är det så att Ts-halten ligger kring 50% så är det under kontroll, förutsatt att allt annat ligger på hyfsade nivåer :)

Sen får du nog räkna med att ensilaget KAN bli något dyrare om du köper det iform av småbalar :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda...
2
Svar
32
· Visningar
2 989
Senast: emptyrings
·
Foder & Strö Har en gamling här hemma som knappt rids alls längre på grund av diverse "åkommor" som gamlingar får. Nu har vi flyttat och jag köper hö...
2
Svar
25
· Visningar
3 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp