Ytterligare vägfråga

bettysmatte

Trådstartare
Blev inspirerad av väg- och bajstråden och tänkte lägga fram en annan fråga som jag har ang. en väg och vem som får använda den. Där jag bor finns mycket myrmark. På vissa områden bryter man fortfarande torv och på andra är det nedlagt. Under älgjakten råkade jag rida på en skogs/myrväg (det har förut legat räls där för att transportera torven, men rälsen är nu borttagen). Jag lade märke till en bom med hänglås, men det stod öppet så jag tänkte väl inte mer på det. Jättefina ridvägar (och promenadvägar också för den delen). Spikraka och lagom mjuka med bara lite myrmark och småträd vid sidorna. Hästen älskade det!! På ett ställe lade jag märke till en liten brun skylt som det stod naturreservat på. När jag sedan skulle rida där igen var bommen låst och inte en chans att komma förbi, inte ens till häst (taggtråd vid sidan av bommen). Jag nämde sedan till en granne att jag försökt rida där och han sa att markägaren absolut inte ville ha en kotte på sin mark (varken gåendes eller ridandes eller något annat). Det kan jag väl i och för sig respektera, men hur förhåller det sig med allemansrätten (det är ju inte precis en tomt eller ens i närheten av något hus) och det här med naturreservat, får man stänga folk ute i från det? Får markägaren något slags bidrag till det eller? Bara nyfiken hur det förhåller sig!!
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Nu är jag inte helt säker men Naturreservat är väl sånt som staten bestämmer? Naturskyddsområde kan man nog få till om man ansöker om det men som sagt på de bitarna är jag inte säker...
Att man stänger av vägar med bommar är inte särskilt konstigt, vi har gjort det på flera ställen på våra marker då många kör bil där och dessutom dumpar sopor, bränner bilar eller slänger stöldgods...
Vi har inte så mycket mot att folk rider på våran mark men däremot har vi även haft problem med motorcross cyklar som kör sönder rätt så rejält... Det är inte tillåtet att framför motorfordon på det sättet men de gånger vi har stoppat någon så har min man blivit nedslagen en gång och allmänt hotad ett par gånger...
Alltså är våra marker alltmer avstängda och svårtillgängliga pga dessa problem... För oftast är det så att kan en häst ta sig fram kan även en motorcross göra det...

Men ang dina funderingar så är nog det enklaste att helt enkelt ringa upp markägaren och fråga, är du trevlig och markägaren någorlunda normal så kanske ni kan komma överens och du får tillgång till nyckeln till bommen.

Allemansrätten gäller enbart att man som gångare ska kunna ta sig fram och en bom kryper man lätt under.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Naturreservat för du nog inte rida.
Men om det är så att de spärrar av i skogen så får du rida.
Jag har ett exempel
Vi har ett hus en tomt som ligger mitt i skogen. Vi rider ofta där fast inte på tomten utan vid sidan om. Bra ridväg.
Men en dag så hade dom satt upp stora staket mm. Vi hoppade över då.
Tog kontakt med dom som har hand om detta.
Dom får inte hängna in på det viset somdom gjort. men de hade fått sätta staket på sin mark.
Så vi rider vidare där.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Snurrfian skrev:
Att man stänger av vägar med bommar är inte särskilt konstigt, vi har gjort det på flera ställen på våra marker då många kör bil där och dessutom dumpar sopor, bränner bilar eller slänger stöldgods...

Nej men FY :eek: ! VAR bor ni någonstans?? Såna problem är det knappast som markägaren här brottas med. Har dock hört att han är väldigt glad för att jaga, och stänger av så att INGEN/INGET kan komma in och störa de vilda djuren på hans marker.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Där vi bor är det extrem mycket kriminella... Tyvärr eller inte just där vi bor men de åker på riksvägen utanför och småvägarna för att komma undan poliser och insyn... Så det är inte så roligt att vara ute och gå om det är mörkt... I genomsnitt så ringer vi nog till polisen ca 1 gång i månaden av olika andlningar, fast vi börjar tröttna även på det eftersom det aldrig händer något för de kan inget göra...
Det som irretera mest är att det har hänt ett antal gånger att det har dumpats tex, bilbatterier eller bilar och då är det helt plötsligt markägarens problem att få bort och sanera om man inte kan ställa ägaren till sakerna till svars, vilket är i princip omöjligt...

Om du pratar med markägaren ås kan du tala om att hästar inte stör öv djurliv alls, man brukar komma väldigt nära vilda djur. Min man som oxå är jägare hade funderingar på att träna en häst att klara skott och jaga från hästen... :angel: Men det är nog inte helt tillåtet så det har han gett upp.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Jodå, det ÄR tillåtet att jaga från hästryggen.
Iaf var det tillåtet när jag kollade för 2 år sen.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

Hm då kanske vi ska ta tag i saken igen... :angel: En rejäl bruksnordis borde vara suverän som man även kan använda att dra fram med... Sen lite skogskörning uppe på det... Ja varför inte...
 
Sv: Ytterligare vägfråga

I 7 kap 1 § miljöbalken (MB) stadgas att ”Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den”. Med stöd av MB kan valda områden i naturen skyddas genom att de förklaras som nationalpark, naturreservat, kulturreservat, djur- och växtskyddsområden etc. Inom dylika områden kan det föreskrivas inskränkningar i medborgarnas rätt att tillträda och vistas och du får givetvis inte rida i strid mot dessa bestämmelser.
 
Sv: Ytterligare vägfråga

I 7 kap 1 § miljöbalken (MB) stadgas att ”Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den”. Med stöd av MB kan valda områden i naturen skyddas genom att de förklaras som nationalpark, naturreservat, kulturreservat, djur- och växtskyddsområden etc. Inom dylika områden kan det föreskrivas inskränkningar i medborgarnas rätt att tillträda och vistas och du får givetvis inte rida i strid mot dessa bestämmelser.

Men det är inte automatiskt ridförbud bara för det. Det finns lokala föreskrifter som reglarar vad som gäller. Här nere på Österlen rider vi en del på stränderna även där det är naturreservat. Det står i regel anslaget när ev. ridforbud gäller. Här nere är det t.ex förbud mot ridning och hundar mellan 1/6 till 31/8 på de flesta stränderna.

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag frågade nog här på Buke då också, tror jag. Det är så här att vi bor mitt emot en mosse där det brutits torv för ganska många år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 558
Hästmänniskan Jag bor mitt emot ett område med myrmark. Det bröts torv där förut, men det är nerlagt för länge sedan. Det fanns järnvägsräls där...
Svar
19
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp