Bukefalos 28 år!

Zala har träffat en katt!

Red_Chili

Trådstartare
Zala, min 9åriga dam, har aldrig fått träffa katt ordentligt. Däremot har hon blivit helt hysterisk när hon sett dem... Skakat i hela kroppen, börjat pipa, blivit helt okontaktbar och skulle sticka efter katten för att jaga om man så högg av henne ett ben i samma sekund som man släppt henne..

Hon har fått titta på min morsas katt på håll i lägenheten och blivit såpass duktig att hon kan slappna av bara katten är stilla.

Så idag provade vi något nytt! Vi åkte hem till en vän som har vinthundar och extremt hundvana katter.

Vi hann knappt innanför dörren innan ena katten sprungit fram för att hälsa mig och mina hundar välkomna (unghunden är sedan innan kattvan). Den var mellan Zalas ben innan vi ens fått fram munkorgen som det var tänkt att hon skulle ha och vi fick därför putta bort katten några sekunder för att slänga på munkorgen.. Snacka om orädd katt!

Zala blev så förvånad över att katten kom mot henne och inte satt still eller gick från den, att vi bara efter några minuter kunde låta henne gå lös i lägenheten (självfallet med munkorg på) och efter en timme eller två, så kunde katten gå förbi henne när hon låg ner utan att hon brydde sig nämnvärt! Snacka om att jag blev förvånad.

Bilder togs också.

Fortfarande kopplad
dsc_7040-copy-c_68892728.jpg


Wahidah och katten
dsc_7052-copy-c_68893275.jpg


Kelig katt!
dsc_7059-copy-c_68893454.jpg


dsc_7066-copy-c_68893518.jpg


dsc_7145-copy-c_68893886.jpg


Så, tja, uppenbarligen är inget omöjligt bara för att hunden råkar vara gammal.. Frågan är om jag nu ska våga hoppas på att själv kunna skaffa katt senare, även om Zala fortfarande finns då.. Kanske?
 
Sv: Zala har träffat en katt!

Jäklar vilken kelig katt. :D Devon/cornish rex (?) och vinthund går lite hand i hand tycker jag, snygg kombo.
 
Sv: Zala har träffat en katt!

Myyys! :)
Min erfarenhet är att hunden ofta accepterar katten om den är liten när man skaffar den (dvs vuxna omplaceringar funkar sådär). Vi slängde ihop två styck ovana katter med en styck van hund. Funkade finemang. Ingen bryr sig om den andre. Sen kom Hatjo. Hatjo tycker att katter är roliga att jaga, men obehagliga när de visar klorna. För det mesta springer han efter fram till trappen och sen ger han sig. Katterna verkar tycka att det är roligt (numer när de kommit över chocken) och tar det lugnt om de inte vill provocera igång honom. Ibland får de dock tokryck och drar förbi i 180.

Gamla katten har börjat försöka leka igång Hatjo också. Han sätter sig en bit ifrån Hatjo och vevar med tassarna. Får han respons så springer han en bit och sätter sig igen. Springer Hatjo så jagar katten honom. Ser rätt festligt ut. :D
 
Sv: Zala har träffat en katt!

Oj vad kul! Du ger mig lite hopp till att min också kan sluta bry sig om katter. Tror inte han skulle bita, men han har aldrig fått träffa en katt så tror det är mest nyfikenhet. Hade varit trevligt att kunna ha med honom till stallet utan att han sitter och skakar och piper så fort han ser kissen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 817
Senast: Kaching
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 222
Senast: AnneB
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 592
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp