Bukefalos 28 år!

Zaldi classis-hur ligger den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

sommarminne

Trådstartare
Här kommer några bilder på en sadel jag har hemma på prov. Hästen är ca 93 grader över ryggen och sadeln är 98-99 grader så att han ska ha lite att bredda sig i. jag tycker att den verkar vara kanon och även en annan i stallet tyckte det men vad tycker ni?:)
Jag får in två fingrar under framvalvet när jag sitter i sadeln

http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/DSC00446.jpg
http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/DSC00444.jpg
http://i124.photobucket.com/albums/p40/susarunt/DSC00442.jpg
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

Jag vill bara varna för att prova sadlar utifrån buke:crazy: Ta ut någon som kan och känn efter vad hästen tycker. Hur den ligger i stallgången säger inget om vad hästen kommer att tycka egentligen.

Jag provade en rad dressyrsadlar och de som såg ut att ligga bäst i stallgången tyckte hästen inte alls om (de mer böjda, pga hon är överbyggd) När hon arbetar med ryggen och kommer upp med manken o använder musklerna runt manken ordentligt blir hon betydligt rakare i ryggen än man kan tro och då gungar sadlarna med mer böjd bom, (de som låg så bra när man tittade i stallgången :crazy: ) Så hon visade tydligt att NEJ, vilket även sadelprovaren såg då. Det slutade med rakare bom än man skulle tro att hon kan ha :cool:

Så prova noga och under ridning och med någon som kan bedöma, så att du får rätt.

Tycker f ö det verkar stor gradskillnad mellan hästen och sadeln men kan inte mycket om det utan låter sadelprovaren och främst hästen avgöra.
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

Hejsan. Hästen har gått kanonbra när jag ridit honom och givetvis ska någon sadelutprovare få kolla på den innan jag köper den men jag ville bara ha lite åsikter:)
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

Jag tycker det ser bra ut! Sadeln är något vid, men som du säger så har han då nåt att bredda sig i. Tycker sadeln låg bäst med fårskinnet under. Och om hästen gillar den så har du ju lyckats bra! Dock skulle jag ändå låta en utprovare kolla igenom den för säkerhets skull om du inte kan så mycket om sadlar själv.
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

Tycker det ser bra ut på bilderna. Om en sadelutprovare också ska titta och hästen dessutom verkar trivas med sadeln så är det säkert bra.
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

den ser ju ut att ligga bra... men guuuuud va smal din häst är...:eek:
 
Sv: Zaldi classis-hur ligger den?

Ja om det bara hade varit att han va smal. jag köpte honom vanvårdad och han såg ut som en benrangen så vi är på väg
att fodra på honom och han har även en skada så han skrittas
bara så han är på väg attrepa sig hoppas jag:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 682
Senast: caballus
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Tossa90
·
Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 180
Senast: Luem
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 727
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp