Zinklimbandage

Clancy

Trådstartare
Jag har för första gången använt mig av ett zinklimbandage i går kväll, gick fint att lägga på och såg bra ut i morse också. Men när jag pillade lite kände jag att hela paketet fortfarande var helt mjukt och fuktigt, jag har alltid trott att det ska torka och "dra ihop sig" till ett elastiskt gips!?

Har jag gjort fel (lindade på utan att dra åt och avslutade med ett lager vetrap) eller har jag fel sort (köpte Varicex F)???
 
Sv: Zinklimbandage

Putt Putt

Följdfråga: Kan jag lägga ett lätt gips över zinkbandaget för att ge stöd åt senan?
 
Sv: Zinklimbandage

Nej, du har gjort helt rätt. Zinkbandage blir inte som gips, utan är lite fuktiga, men ändå ganska styva.
Låt det sitta kvar ngra dagar.

Skulle inte våga sätta gips utanpå...:crazy:
 
Sv: Zinklimbandage

Vad är det för effekt du är ute efter då?
Det blir Inte som gips!

Zinkaband har vi använt när våran ponny fick en senförsträckning och inflammation med blödning i senskidan.
 
Sv: Zinklimbandage

Jag använder det på häst med senskada, satte på nu efter 48 h kylning. Det känns ju bra att det i alla fall skulle vara som det såg ut nu på morgonen, jag har tidigare kommit i kontakt med ett zinkbandage som blev lite stadigare. Hette nånting med zinkband/zinkaband tror jag..

Gipset tänkte jag kanske skulle ge lite stöd åt senan men jag tänker inte experimentera någonting! :)
 
Sv: Zinklimbandage

Tidigare fanns en tillverkare av zinkbandage, eller zinkaband som det oxå kallas. Dessa var jättebra och blev lite hårdare.
Nu finns det lite andra fabrikat som inte är lika bra. De första låg i en kartong som var ljublå och vit.

Det kanske var de du har sett tidigare?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar. Köpte en...
Svar
10
· Visningar
1 368
Senast: Badger
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 595
Senast: Imna
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp