Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Lägger in ras på Danne, och ändrar om lite så det blir mer överskådligt.

Så får vi en liten statistik på vilka raser som florerar här inne oxå :idea: Men visst finns det många fler härinne som inte har SWB?? Eller är det jag som är fel på det? :o:p

Akilles af Pan ~168 cm SWB
Aprilia 173cm (SWB)
Calle ca 171-172 cm SWB
Danne 171cm SWB
Dobby 168 cm (får inte bli större)
Ella 157cm (Inte en mm högre )SWB
Expensive ( Q ) ~167
Flamman 159cm SWB
Leffe ~ 175cm (...)
Lilly 150 cm (welsh cob)
Mity 167cm
Molly ~172cm
Sixt 161cm SWB
Q runt 154cm Connemara
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

*kl*

Halojj allesammans! Det var länge sen man skrev här nu, men jag har haft fullt upp med allt. Men allt går i alla fall bra med VR, håller på att sätta igång honom för fullt och har nyligen kommit igång & galoppera lite.:) Men han är hyperaktiv & svår att få koncentrerad, det är en match bara att få honom att skritta, det är säkert vårkänslorna som spelar:p

Akilles af Pan ~168 cm SWB
Aprilia 173cm (SWB)
Calle ca 171-172 cm SWB
Danne 171cm SWB
Dobby 168 cm (får inte bli större)
Ella 157cm (Inte en mm högre )SWB
Expensive ( Q ) ~167
Flamman 159cm SWB
Leffe ~ 175cm (...)
Lilly 150 cm (welsh cob)
Mity 167cm
Molly ~172cm
Sixt 161cm SWB
Q runt 154cm Connemara
Van Remo, 180+ (känns bara större & större för var dag som går:cool:...), Lettiskt hbl/Hannoveranare/Trakhener/fbl

Slänger in en bild från min & Van Remos ettårsjubileum. Den 20:e mars var det ett år sen han kom till mig.:laugh::love:
26698037.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Vi har ju The_connemara med tiger som vi inte sett på länge.

Igår tog mamma ojag o red runt sjön, ca 9 km.
Jobbade mycket med övergångar o få calle att svara snabbare för skänkel sen har vi ett nytt projekt att lära oss.. sluta.
Att något kan vara så svårt, vä går hyfsat i skritt men fallerar totalt i tav , hö går knappt i skritt o i trav så står han mest stilla o stampar argt med fötterna i backen eller försöker fatta galopp.. de blir ingen dressyrhäst av calle :p
De sista två km började poletten trilla ner i skritt, fick böja honom o tänka sluta men åt höger så tappade han bjudningen så fort jag fick till böjningen.
Mamma försökte bara få Q att gå snällt på vägen o inte hoppa ner i dikena eller busa :rofl:
Dom är bra söta de där två.:love:

idag fortsatte vi jobbet med sluta, tog allt från början i skritt och utrustade mamma med en långpisk som hon kunde vifta lite med då calle tappade bjudningen.
Äntligen fick jag igenom en bra känsla i både höger och vänster varv i skritt, då övergick vi till trav och fick igenom vä bra men hö är han fortfarande mkt stelare i .
Nu förstår han iaf vad de är jag vill att han ska göra o med mer styrka o gymnastik så kommer nog hö sida oxå.
Skrittade sen hem och stretchade hans vä bak som är stelare.

Sen avr de mammas tur att rida Q och idag fick hon en Aha upplevelse.
Q kör alltid höger bog ut o sen är mamma vilsen o Q kan springa runt som han vill ;)
Idag höll jag io tyglarna medan mamma drev på och när han föll på plats fick hon ta över tyglarna o sen helt plötsligt så satt höger bogen på sin plats o mamma sken som en sol ända tills han istället sköt ut vä bog och tippade inåt.
Aja man kan inte få allt här i livet!
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Tycker du verkar ha en duktig mamma som kämpar på. :)

Det där med sluta har jag inte ens börjat med en.. :D skänkelvikning får vara nog en så länge, tills damen lugnat sig och inte ska försöka räsa iväg i galopp varje gång man lägger emot skänkeln. :P

Men duktig Calle verkar vara även om han tycker det tar i.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Ja som hon kämpar, och många gånger tror jag de är därför de blir problem , för att hon försöker för mycket.

Jag rider egentliga inga regelrätta slutor utan försöker bara få calle att böja sin planka till kropp för att få honom smidigare.
Några få steg här o där för att bli smidig, stark o i slutänden lite rakare.
De som är bäst med honom är att han inte tjurar ihop, visst kan han stampa lite, dra i bettet o såna saker men de är mest för att han inte förstår eller orkar, och det måste man ju få göra i en uppbyggnadsfas.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Liten uppdatering från mig.
Just nu har jag TRE -04or i stallet :angel:

Lasse är fortfarande Liiiite, lite oregelbunden i gången när man rider honom, men ohalt när man springer eller longerar honom, så han går fortfarande på sparlåga 3-4 pass i veckan, skritt och lite trav. Bara så han får komma ut och se sig om, han blir så ledsen annars :( Tror han växer (jippi) Ligger och solar i hagen hela dagarna och är allmänt stel.

Carisma tror hon är en räcerbil, vi har haft som läxa från tränaren att rida på framåt så hon tar för sig med bakbenen och kommer igång i kroppen. DET har hon lärt sig nu. Hon sätter ett jäkla tempo från start och jag har lite problem att lugna ner henne :o Men duktig e hon ändå, bara lite för glad, och läraktig.
Tränade hoppning på utebanan igår och det gick som tåget, ska bli kul med fler tävlingar nu framåt våren, ska skicka efter kvalpapper till 4 års championatet nu med, så vi kan börja kvala.

Tösen ny bekantskap. Hon är en haflinger, C(?)-ponny och envis till tusen. Hon tillhör vänner till mig och jag har lovat dem att hjälpa till med att rida in henne och allmänt uppfostra henne, då det är lite ångvältskänsla över henne.
Jag ska ha henne april månad och under tiden har mina vänner tagit hem Rwanda (Lasses mamma) till sig, så jag ska hinna med allt.
Tösen har bott hos mig i 6 dagar och vi har lyckats med uppsutten skritt i lina och longering i alla gångarter. Får se om jag vågar trava henne imorgon, hon är väldigt känslig och det tog 3 dagar innan hon lät mig hoppa upp utan krångel.

Lång lägesrapport :D Ska se om jag kan få till nån bild på den nya tjejen och så ska jag försöka mäta dem allihop och lägga in i listan.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Jaa, det är verkligen så himla skönt att vara igång igen!:laugh:
Haha, jaa då, men den filmen dröjer det nog ett bra tag till med...;):p
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Hoppas han håller sig hel nu, inga fler skador ;)

För övrigt så har Sixt legat ner inatt = ett stygn har släppt och det har blött rejält, blödde fortfarande när jag kom ut imorse.
Den här dagen har varit som på nålar, kan det inte bara läka?:mad:
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Nä men fy sixt! Du måste ju ordning på såret så inte matte blir orolig!!


*kl*

Lägger till Saga då och fixar lite i listan :angel:

Van Remo, 180+ Lettiskt hbl/Hannoveranare/Trakhener/fbl
Leffe ~ 175cm SWB
Aprilia 173cm (SWB)
Molly ~172cm
Calle ca 171-172 cm SWB
Danne 171cm SWB
Akilles af Pan ~168 cm SWB
Dobby 168 cm (får inte bli större)
Expensive ( Q ) ~167
Mity 167cm
Saga 165 cm Halvb. korsning
Sixt 161cm SWB
Flamman 159cm SWB
Ella 157cm (Inte en mm högre )SWB
Q runt 154cm Connemara
Lilly 150 cm (welsh cob)
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

:eek:

Ella är inte minst!?

Fast ja, det var ju ponnyraser under.:cool:

Kanske ska jag ta och mäta henne igen.

På fredag ska jag nog träna dressyr för tränare för första gången. Har tvättat ett schabrak så jag inte behöver skämmas. Får nog låna lillasysters ridstövlar, mina måste lästas ut och de dyyyra fina skorna med stövelskaft bör snart pensioneras eller lagas, drog sönder dragkedjan till ena skaftet sist.:mad:
Och lillasyster, hon med orangea hjälmen på vedkapningsbilderna, ska vara med o filma. Hoppas att det inte bara blir skräckfilm.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

I vintras var Latina 165cm, är swb. Känns som hon har växt, men inte mycket.

Igår skulle vi rida ut, men det blev ingen lång tur. Helt plötsligt hörde vi hur det kommer en bil i hög fart på grusvägen med ett släp som hade lösa metalbiter på flaket som skramlade. Så fort vi såg ekipaget så vände Latina och tog till flykt, i galopp med ett antal bocksprång. Så jag lyckades få stopp på henne och kasta mig av. Så vi promenerade till ridhus för en ridtur där.
Det var lite laddat, mycket häst i handen vilket jag normalt inte brukar ha och ett friskt tempo. Sedan hör vi hur det kommer en häst i vild galopp förbi ridhuset. Då var hon påväg ur skinnet skändes det som. Men det slutade väl.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Huh! Sånt är inte så trevligt. Kan vara lite otäckt med bilar o skramliga saker och hästar som drar iväg.

Är hon trafiksäker annars?
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

*KL*

Ja då har man varit iväg och tränat med galningen igen:devil:

Jäkla knashäst, hon är verkligen jobbig att ha och göra med just nu. Flyger i luften för ingenting och det går knappt att leda monstret. Det hon gör när man leder henne är att hon går och stirrar upp sig, näsborrarna spärrade och minsta lilla ljud eller rörelse så flyger hon i luften:cool: Inne i ridhuset blev det inte bättre utan minsta lilla ljud från läktaren, dörr som slår igen uppe i cafeterian eller vad som helst för litet ljud så rätt upp i luften och bockar som en liten galning. Jag har svårt att komma till ridning eftersom jag hela tiden spänner mig och väntar på att det ska låta någonstans ifrån och att hon ska flyga iväg.

I galoppen i höger varv så sparkar hon bakut och byter galopp mest hela tiden, kors och tvärs. Dock så blev det bättre när min tränare sa till mig att vara noga med att inte dra tillbaka ytterskänkeln så mycket. I Slutet av ridpasset när både jag och hästen var sjöblöt i svett så var det inga som helst problem med någonting och högergaloppen var hur bra som helst:angel: Så jag tror frökens största problem just nu är koncentrationen. När hon väl kommer till arbete så går hon på som looket, men minsta lilla man ger henne så passar hon på och bli rädd för någonting.

Nu är det bara upp till mig att lära mig komma till samma ridning när jag tränar själv, istället för att bara spänna mig och fega. Men men det ska inte alltid vara lätt!;) På måndag är det klubbtävling och det var meningen att jag skulle rida igenom unghästprogrammet som man kvalar i, men med tanke på omständigheterna så tror jag det blir för svårt som hon är just nu. Så det får bli den gamla vanliga enkla B2an istället:)

Nu blir det bort med havren och in med kraft grooven:p

Over and out:banana:
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Normalt bryr hon sig inte om bilar eller lastbilar.
Motorcyklar och fyrhjulingar har vi lite jobbigt med men det beror på dagen, stannar man och vänder blicken mot det som kommer så brukar det gå ganska bra.
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Nu blir det bort med havren och in med kraft grooven:p

Over and out:banana:

Haha, jag tänkte föreslå det.. kanske dra ner kraftfodret lite..
som nå sa nån gång (eller skrev) "det är dumt att fodra fram problem" :p

Själv har jag fodrat havrefri müsli ett tag vilket fungerade bra, nu har jag dock bytt tillbaks till det "vanliga" müslifodret igen (bättre Mj/smb rp kvot i det) hoppas bara att hon fortsätter vara lugn ändå :)
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Ja film!! :banana:

frågan är om Ella verkligen är minst.. jag är inte sååå säker på att Flamman verkligen är 159... Jag tror att hon stod på tåspetsarna och sträckte på sig allt hon kunde då de mätte henne på treårs :grin:
För de gånger vi har försökt att mäta henne hemma (dock med hemmagjorda varianter på måttstockar) så har hon aldrig blivit högre än 155 :mad:
Nu var det dock längesedan vi mätte, men jag kan inte se att hon har blivit större alls :cool:
 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

kl

Hej alla glada :D
Jag har precis köpt en 04:a, får man hoppa in i tråden? :)

Här är min nya stjärna i alla fall!
Han är en valack e. Sky Dancer ue. Kolibri, kom till Sverige från Tyskland för en dryg vecka sen och till mig igår! Selinas heter han. :love:


 
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Välkommen till tråden :D
Och vilken snygging! :love: Du får nog så lov att berätta lite mer om den! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 147
Senast: yamyam
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 012
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 982
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp