Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nu är vi igång på riktigt efter vilan. Tog ett pass i ridhuset igår och WOW vilken känsla jag fick i traven och små korta episoder i galoppen. Tänk vad fin han kommer bli när vi får lite koll på läget :) Känner att nya sadeln hjälper mig jättemycket, jag kan sitta stadigt även om han bockar, kastar sig eller försöker dra mig ur sadeln. Superbra! :) Måste bara få skryta på skänkelvikningarna också. Min förra hade skitsvårt att få till det (läs matte) med denna bara flyter iväg med fin takt och aktion. Mycket bättre trav i dessa än på raka spår. :)

Idag blir det galoppträning ute och sedan lite lugnt till första dressyrträningen sedan en bra bit innan jul. Laddad? Gissa om! :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

KL

Nu har vi testat novabett. Jag har gett det två markarbetspass och en tömkörning och resultatet är att det är det värsta jag satt i munnen på henne. Hon avskyr det. Idag gick hon som en kamel och ville inte alls komma ner och ta stöd. Sen blev hon tung och dragig istället, varierat med att släppa och greja. Så det åker ut. Någon som vill köpa? :p

Trodde min var den enda i världen som hatade nova :D Har tom blivit ifrågasatt om det verkligen var ett äkta nova.

Min accepterar i stort sett alla bett, bett med port går bort annars funkar nog allt, men novat är det hon gått sämst på. Hon bara gapade och försökte spotta ut bettet. Annars går hon ofta utan nosgrimma för det gör ingen skillnad direkt.
Hon är en sån som gapar snällt när man stoppar in bettet och behöver man länga/korta nackremmen så håller hon snällt kvar bettet i munnen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

Här kommer ett par film snuttar från söndagens hoppeträning :)

Pigg och glad och ej styrbar..:
th_Hopptraumlning130_zpsf1d77c6c.jpg
[/URL][/IMG]

Svänger helt plötsligt...:
th_Hopptraumlning132_zps7b97bf9e.jpg
[/URL][/IMG]

Efter nårga försök, dock med lite korsgalopp:
th_Hopptraumlning138_zps5bc9bd13.jpg
[/URL][/IMG]

Sista hinderna från en liten bana, ca 1 m:
th_Hopptraumlning144_zps0830e4d2.jpg
[/URL][/IMG]

Klicka på bilderna, vet inte varför datorn jevlas med mig... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Hu, den där hade jag inte satt mig på för allt smör i Småland! Du gör det dock väldigt bra och sitter så lugnt och prydligt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Åh, fan vilken rolig häst att rida! Sådana dära gillar jag! De ska ha lite eget liv i luckan :D Och du reder ut det bra, det går liksom inte att göra så mycket annat än att sitta stilla och vänta där uppe.



(Och eftersom ingen filmade när jag red min ute på ett gärde idag så kan jag ju meddela att det såg ut ungefär som i film nummer ett de första 10 minutrarna)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Haha, tack så mycket båda två!
Jag som tyckte att han skötte sig hur bra som hellst med tanke på att det var nytt ridhus och första gången vi hoppar på ett halvår :o
Dom där små skutten han hoppar själv när han busar va rena uppvärmningen mot vad han kan, men nu hade han busat av sig bra i lördags.

Och Undret; han e skit rolig att rida! Som en förvuxen ponny med lite jävlar annama i :angel:

Men som sagt, vi känner varandra väldigt bra, jag har aldrig åkt av honom medans min stallhjälp har åkt av honom flertalet gånger i höstas :p
Men han stannar snällt brevid för det mesta och tittar frågandes på henne om vad hon gör där nere :rofl:
Ocg ibland ser man en sån där lite tankebubbla över hans huvud där det står MISS!!:devil: Hahahahahahaha
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vilken buse, och va duktig du är som bara fortsätter.

I dag va de premiärridning på hemmaplan. Hästen busade i hagen när jag kom, och var lite uppspelt och spänd när jag tog in henne. I ridhuset skötte hon sig super och de ett av de bästa pass vi ridit. Hon kändes verkligen fin, avspänd och arbetsvillig. Strulade som vanligt vid uppsittning men vi löste de och jag satt upp själv. Snön har vräkt ner hela dagen så i morgon blir de Uteritt. Orörd sommarhage står på menyn. :-)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jodå, han e en liten buse, dock inget ont i honom ;)

Kul att det gick så bra med din! Hon är så fantastiskt fin!! Hoppas verkligen att det flyter på för er nu :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vilken bushäst! Är glad över att min egen inte gör så på ridbanan :D

Fina filmer ni har både Charlotte och Marvin!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

KL

Håller tummarna för Charlotte att Elle fortsätter att uppföra sig.

lomaxx: kul att det känns bra, har du någon som filmar dig? Är kanon att se hur det ser ut också.

rebecca: jeeesus vilken balans du har! Men vad har du för bett med dubbla tyglar?
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack! Jo, balansen har väl övats upp eftersom jag alltid gillat hästar med lite fart och fläckt i. Och jag är så glad att han har börjat visa denna sidan med lite jävlar anamma i ;) Han har alltid varit så snäll och beskedlig och haft problem med att korta sin stora galopp ( vilket gjort att studdsande och korta sig har varit för honom helt obegripligt)..

Nu rider jag honom på ett rakt kimberwick bett, en tygel fast i nedersta öglan och en " lös" tygel. Kanske inte jättestor skillnad men han trivs jättebra på detta bettet och slappnar av i sin överlinje och kan vinkla sitt bäcken och kan sätta under sig :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Det har jag, dock inte från detta pass. Ska försöka bli filmad nästa träning. Har ingen film som är "ny", dvs för januari...
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Ungefär så har det varit med Q också. Han hade absolut ingen egen motor de första åren, som 3-åring kunde han inte galoppera i ett ridhus och han började inte gå framåt förän lagom tills han skulle fylla 4 år. Han var väldigt beskedlig och det gick enligt skolboken när han skulle ridas in eftersom det aldrig var några problem med hans acceptans. Som 5-åring kom han däremot ikapp sig själv, blev som förbytt och vips så hade jag häst högt och lågt och han blev plötsligt en rodeohäst som kunde bestämma sig för lite vad som helt när som helst.


Och jag blev mest bara lycklig när det hände :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

IMG_4316_zps06e4e16d.jpg

I dag red vi ut för första gången själva! :laugh: Som vanligt struligt vid uppsittning, står inte still.:mad: Men när jag väl kom ut var hon cool och vi trava och galopperade i all nysnö. Underbart härligt!
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Tack. Mitt problem är ju sadeltvånget, vilket gör att hon måste stå stilla och avspänd. På en "vanlig" häst skulle jag hoppa upp. Men de kommer nog. Har ju nästan alltid haft hjälp innan, så hon testar väl lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 590
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 027
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 198
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp