Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 11!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Mina hästar har thermobar i lösdriften, det är väldigt lyxigt sådana här kalla dagar. :)

Ariel går för fullt nu, men naturligtvis måste det bli för kallt för mig att rida. :mad: Jag red henne i måndags, en kompis red henne i onsdags och så var det tänkt att jag skulle jobba för fullt i helgen. Men förhoppningsvis blir det lite varmare på söndagen, så jag kan jobba en del i alla fall.

Jag har även börjat planera betäckning nästa år. :o
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Dricker era mycket nu när det är kallt? Mina dricker en del på morgonen när jag släpper ut dem, de gillar det ljumna vattnet de får då. Men sen på kvällen får de också ljummet vatten men det är tydligen inte lika intressant då för ofta är det ganska mycket vatten kvar i spannen.

Nu har jag plockat in sadel o träns, här ska putsas så vi är fina inför imorgon. Känns roligt att förbereda inför tävling. Men samtidigt lite vemodigt. Sist jag tog in grejerna för att göra extra noga smörjning var ju inför tävling med min andra häst, saknar henne fortfarande :cry:

Nu är ju detta bara en liten lokal hopptävling så jag funderar på om jag ska ha manen utsläppt? vad föreslår ni? ser det överambitiöst ut att göra knoppar inför en sån tävling? hade det varit dressyr skulle hon ju självklart vara knoppad. Manen har växt en hel del sen jag sist la ut bilder på henne så den är ganska lång nu.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

1) Mina hästar dricker mindre ju kallare det är, både inne och ute. Och då har de ändå bästa förutsättningarna inne med thermobars. Så fort det blir nollan och någon plusgrad så tömmer de nästan karen och nu när det är neråt -10 så dricker de knappt en tredjedel och bara en skvätt vardera i hagen. Suck. Ger dem ordentligt med riktigt uppblött betfor och hoppas att de får i sig det de behöver.

2) Jag knoppar i stort sett bara när det är nationell tävling eller en professionell fotograf där, tycker att det är tråkigt nog att göra det inför fälttävlan och dressyr så ids inte i onödan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Här har det varit dåligt med ridning under veckan. Mycket på jobbet och har inte känt mig fräsch torsdag och fredag. Idag blev det i alla fall ett litet skritt och travpass på snöig ridbana tillsammans med dottern och hennes ponny och det gick jättebra fast han stått en hel vecka. Red mycket i skritt med lite halter, volter och skänkelvikningar efter långsidorna och lite trav på ovalen som det har blivit av fyrkanten. Pålle skötte sig fint trots vilan och jag känner mig nöjd. Har minskat på havren på båda hästarna eftersom jag/vi inte rider så mycket just nu och det har nog varit bra. Dottern var spänd och nervös. Första gången hon red på sin ponny sedan skenepisoden. Men allt gick bra och jag sa att vi får ta små steg på ridbanan och i ridhuset först så kommer det att ordna sig + att vi kommer att betsla upp henne ordentligt när vi rider ut.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

1) Mina hästar dricker mindre ju kallare det är, både inne och ute. Och då har de ändå bästa förutsättningarna inne med thermobars. Så fort det blir nollan och någon plusgrad så tömmer de nästan karen och nu när det är neråt -10 så dricker de knappt en tredjedel och bara en skvätt vardera i hagen. Suck. Ger dem ordentligt med riktigt uppblött betfor och hoppas att de får i sig det de behöver.

2) Jag knoppar i stort sett bara när det är nationell tävling eller en professionell fotograf där, tycker att det är tråkigt nog att göra det inför fälttävlan och dressyr så ids inte i onödan.

+1 på det, särskilt andra stycket om knoppar :p

kl
Har fått rapporter om att min lilla projekthäst går riktigt bra hos utbildaren :bump: Nu är det svinkallt ute så känner väl inte så där väldans för att rida men det hade varit välkommet ur träningssynpunkt då jag dragit på mig ytterligare knäinflammation (i det knä som opererades nyligen) och fått löp/benträningsförbud i 2 veckor...:devil: Ridning kan väl inte klassas som benträning eller :angel: (ja jag tränar sönder mig gång på gång...)
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Nu är ju detta bara en liten lokal hopptävling så jag funderar på om jag ska ha manen utsläppt? vad föreslår ni? ser det överambitiöst ut att göra knoppar inför en sån tävling? hade det varit dressyr skulle hon ju självklart vara knoppad. Manen har växt en hel del sen jag sist la ut bilder på henne så den är ganska lång nu.

Jag flätar inte på hopptävling. Å andra sidan rider jag inte i vita ridbyxor och kavaj heller. Så här såg vi ut på vår enda lokala start förra året:
version-7ff87320a61ad18dfc9eb0b439771ddb


När man rider lokalt och dessutom unghäst känns det överkurs att göra hela tävingsgrejen. Om man nu inte tycker att det är himla kul förstås:). Då är det ju bara att köra all in:D!

*kl*

Barbie kommer att få vila två veckor nu. jag är så himla lack på vädret, underlaget på ridbanan och livet i allmänhet. Henne bror är dessutom ett kräk och lär kastreras i veckan. Det suger musten ur mig när jag känner att saker inte fungerar som jag vill.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag tycker det är rätt kul att pyssla o göra hästen fin :angel: Men det får bli utsläppt man, fast kavaj o vita ridbyxor tänker jag ändå ha, vi är ju inte ute så himla ofta så kläderna kan behöva luftas lite.

Jag har dessutom tvättat ridhjälmen, den är fortfarande blöt, hoppas den inte fryser fast på huvudet på mig :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kl
Vi har - 18 här och jag har ridit träning ikväll i vårt oisolerade ridhus ;) men det funkade fint faktiskt , frös inte ens om händerna ! Hästen jag rider emellanåt blir lite extra pigg och trevlig i såna köldgrader så det blev ett mkt bra pass !

Sassiball : våra dricker mindre ute i hagen vintertid men dricker gör de . Vi har isolerade vattenbaljor , vill inte ha dem utan vatten när vi fodrar i hagen, kolik risken är för stor .
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Vara dricker ocksa mindre nu nar de ar kallt, men de gillar att fa varmt vattetn serveerst till hoet morgon och lunch.

Vi hade -23 nar jag kom i morse och skulle slappa ut hastarna. Hade planerat in vila i dag sa vi tog en promenad for hand i 30 minuter. Satan va jag fros nar vi va klara.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

KL

Äntligen får jag vara med här igen !
Min -07a är nu tillbaka, hon har en halvfodervärd som ska rida och utbilda henne, helt perfekt.
Idag så reds hästen för första gången sedan i Juni och det var inga problem alls. Det var liiiiite konstigt när matte gick och höll henne i lina som vi hade på för säkerhets skull. Jag insåg direkt att det kommer vara bättre utan lina. Så jag släppte och hästen skötte sig utmärkt. Visserligen bara skritt i ridhuet, men ändå. Duktiga lilla lurvboll. Jag tycker det är SÅ skönt att hon inte är klippt nu när det är så satans kallt. Hon har till och med fått ett täcke när hon är ute och det är såhär extremkallt
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Kul att det gick så bra :)

Min är ju helklippt (utom ben, framsida huvud) så hon har två täcken nu. Ett vinter 300 grams och så ett vintertäcke till 300 gram ovanpå det och det täcket är halvhals.

Hunter, javisst, lite får man faktiskt stå ut med :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Jag brukar försöka akta mig för att övertäcka men med -15 och hästarna (en 23-åring som precis tappat lite hull och en helklippt 6-åring) på utebox så lade jag på ett extra stalltäcke vardera för natten. Äger inga tjockare stalltäcken och nog är det bättre än inget. Dumt om de skulle bli kalla över ryggarna. Nu står de med två stalltäcken á 200 g och ett vintertäcke á 300 g vardera.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

*kl*

I vårat stall var det -6 grader inomhus imorse:eek: Vattnet hade frusit så klart. Hästarna fick vara inne och när jag kom vid 15.30 så var det +6 i stallet och vattnet funkade igen. Divan fick gå i skritten 40 min. Jag hade ingen större lust att rida och frysa fingrar och tår av mig. Skrittmaskin är verkligen fantastiskt ibland.

Annars är hon en liten morrhoppa nu. Vägrar gå i ett hörn i ridhuset och backar i full fart, vänder och tvärnitar. Struntar jag i hörnet och rider i 2/3 av ridhuset går hon hur bra som helst. Apa. Nu rider jag i andra ridhuset tillsvidare på tränarens order. Ingen ide att bråka om något hon gör för att undkomma jobb. Bättre att sätta henne i jobb någon annanstans. Är glad att jag står på en anläggning med två ridhus.
 
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Min ar inte heller klippt men har kortare pals an manga rakade hastar. Onskar att hon kunde fa fri tillgang av ho i hagen nu nar de ar sa har kallt, men eftersom hon gar med sallskap som inte far ata for mkt sa ar de inte aktuellt. Hur mkt extra ho/hosilage ger ni era vid san har extremkyla? Min far ca 5 kg extra nu. Sen ar hon val pakladd med 550 gr innetacke och 250 gr pa over vid utgang.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 11!

Enligt mig finns ingen anledning att ge extra givor grovfoder än normalt bland hästar som r i Gott hull , täckade, och har givor i hagen under hagvistelsen . Det är helt obefogat och överdrivet under såna förhållanden att behöva avancera pga att tempen sjunker med några grader . Vi pratar ju inte -30 nu .

Kl
Vi har fläkt i stallet som sätts på om det är mer än -12 nattetid och dagtid .
Gör att inget fryser och hästarna går ut som
Vanligt oavsett väder. Stå inne för att agera element mot frusna ledningar tycker jag är helt oacceptabelt .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: 07:ornas tråd del 11! *kl* Nu har jag inte skrivit på jättelänge, har varit för deprimerad ang Amazing! :( Precis när vi kommit...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
89 454
Senast: IngelaH
·
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: JForsberg
·
Y
Hästvård Hej! Jag åkte till klinik när min älskling visade hälta på hö fram, men eftersom hon är mycket rädd för att klippas vågade de inte...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Yannie
·
Hästvård love: Jag tror fortfarande inte att det är sant. Vi var inne i Torsdags med pållen på ATG på återbesök, han har haft hovledsinflammation...
Svar
4
· Visningar
756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp