Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Habina

Trådstartare
Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p

Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i vattenhinkar, sedan karvade jag bort en massa röta från hovarna. :crazy: Fick inte bort allt på framhovarna, så jag hoppas verkligen att hon inte får en hålvägg.

Sedan fick Ariel stå i box och äta hö medan jag först tvättade och klippte svansen (första gången den klipps!) och sedan klippte manen. När jag var klar med allt var Ariel nästan less på matte (eller så var höet slut. :angel: ) så då fick hon återvända till hagen igen.

Hon verkar inte sakna aktiveringen i alla fall...

Länk till förra tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=989193&page=51
 
Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Idag red jag Miragon för tredje gången. Hon är 2 år och 5 månader och är en riktigt cool tjej. Jag har börjat longera henne lite inspänt några gånger också. Hon går fortfarande ute på nätterna men planen är att hon ska stå installad i vinter. Vi har ännu inte börjat med löshoppning men med tanke på att hon ev ska gå treårstestet i vår så borde vi nog ta tag i det...
Här är lite bilder från idag!
0004.jpg


http://www.millan.no-ip.info/miragon_okt_09/
 
Hur går det för era -07:or. del 5

Den här veckan ska jag hårdträna Nova. Ska få hjälp av en kompis med henne och eventuellt åka till ridhuset.
Annars har vi tagit det lugnt ett tag.
Hon har börjat bli grövre i kroppen och är inte så spinkig längre.
Hon är ju född i slutet av maj så jag har inte velat börja med henne riktigt än.
Får se om jag sitter på henne i slutet av veckan.
Här använder vi inte täcke än mer än att vänja henne vid att ha det på sig.
Hon har rejäl päls och fri tillgång på foder så hon verkar inte frysa.
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Va fina ni är! :laugh:


Blev inget ridande denna helgen pga MASSA regn :mad: men jag ska ta tag i det nästa helg istället! Både lördag och söndag är det tänkt! :D

Verkligen dags att kapa av hennes man nu också, för tillfället ser hon ut som en avdankad travare i manen! :crazy: (Men hon har snygg hals så bara jag får av manen en bit så kommer hon se tjusig ut igen ;))

Som min kompis uttrycker sig:

- Det lyser Prinsessa om henne! :love:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Jag hoppar på i denna tråden också!
Och börjar med våra "utvecklingsbilder":)

Tio minuter gammal
FidellC.JPG

½ dygn, första gången i hagen
Finello8.jpg

1 månad, lååångt till marken:p
fionello2.JPG

3 månader
Fionello12.JPG

Dagarna innan 1 års betet
Fille11.JPG
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Fortsättning:D
Våren -09 2 år
Fille42.JPG

Försommaren-09
Fille63.jpg

Sen sommaren
Fille66.jpg

Provar sitt nya träns mamma har köpt till visningen *hans första egna träns*
Fille%2067.JPG

Mys i gången med mamma:love:
Fille77.jpg
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Ännu en fortsättning:p
Andra gången jag sitter på honom så skrittade vi ut en sväng
Fille80.jpg

Löshoppning i nytt ridhus
Fillehopp4.jpg


Och för er som har glömt...
Fionello C "Fille"
Är nu ca 161 cm, fortfarande hingst, tömkörd, löshoppad ca 6 gånger nu, riden 4 gånger 2 gånger utan hjälp, har gått i alla gångarter under ryttare, kan stopp, smackas igång och svänga. Dock är vi ju så klart lite vingliga;) Dock så rider vi bara ut så det är ju bara till att följa vägen:idea:
Vårt närmaste mål är hingstvisningen den 18: nov och sen vintervila!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

Jag hakar på här och slänger in ett inlägg för att hitta tillbaka.

Helgen har varit lugn för Plutten och han har bara skrotat i hagen. Men på tisdag ska han få bekänna färg igen på löshoppningen. Vi får se om vi lyckas filma den här gången också:)
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

*typ knapplån?*

Lotta har fått "bara vara" utan matte hela helgen, för jag har suttit hemma med feber och ledvärk. Var ute i fredags, trots feberkänningar, och mockade i hagen (ja, jag har lite svårt att stoppa mig själv ibland), så jag antar att jag har fått sota för det resten av helgen.

Efter den här förkylningen blir det nya tag, för då ska en sele införskaffas och de lösa skaklarna ska anpassas så att vi kan börja använda dem snart. :banana:
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

*fortsättning*
Man blir ju jättesugen på att sitta upp, men jag har ingen lust att sitta upp på Lotta med mina hundra pannor, så jag avvaktar och fortsätter med inkörningen. Allt har sin tid...
 
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 5!!

kl

Idag fick Plutten springa lös i paddocken en stund. Han är så söt för även fast han inte är mycket longerad så går han fint på en stor volt runt mig och lyssnar hyffsat på vad jag säger. Fast idag var gångarten galopp extra rolig:)
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Longerade idag igen. Min lilla dam tycker verkligen att det är tråkigt. Tyvär för hennes del tycker jag gott att hon kan stå ut de hela 5 min hon blir utsatt. Men det är svårt att motivera henne! Skulle vilja ha mer frammåtbjudning. Dock tycker hon det här med att jag hänger på henne är jätte kul! Konstigt, hon för beröm för att stå prickstilla, det passar henne perfekt! Idag hade jag med mej lilla syster så här kommer bildbevis! Tyvärr tog hon korten mot en hemsk bakgrund, vilket jag såklart påpekade att hon inte skulle göra. jaja. Iberica fick efter fotostunden bli ledd hela 5 steg med mej på ryggen, inget hon brydde sig om, hon verkade mest undra vad vi pysslade med.

hnga091027.jpg

hnger091027.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Nej, vilka bra bilder!
Hoppas man kan få nån att ta kort när man hänger på sin häst med rumpan i vädret:D minne för livet:grin:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Precis som Bionix var. Förstod inte alls syftet med att röra på sig när jag väl suttit upp. Men var inte så svår att få igång som en häst jag hade för tio år sedan. Det tog många gånger innan han rörde på sig.

Sedan det där med longering. Bionix är den första häst som jag varit tvungen att köpa longerpisk för att få lite fart på longerad. Nu när jag mer leder honom i skogen och sitter upp är han full av framåtanda. Som tur är.

Har låtit Qvintus bara vara häst och bli hemma. Han var lite orolig i början och bossad runt av Bionix. Nu i helgen tog jag honom på en promenad och visade honom även longerad för en tjej som vill bli medryttare. Det var jag bra att jag väntade, för nu är han super cool. Nästan bättre temperament än Bionix hade första gången jag tog honom på promenad i skogen. Qvintus tog inte ens att ett enda snedsteg, bara lite blås och stelhet. Men nöjd och glad och oerhört lyhörd.

Båda hästarna är två om någon inte sett mig skriva innan.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Vad kul att det går så bra med båda. Min flicka har tyvärr inte mycket bättre frammåtbjudning när vi går ut och går, hon tycker nog det är ganska roligt men när jag tycker att vi ska gå i ett ordentligt tempo... ujuj vad tråkigt det blir... usch har en 4åring som vi jobbat MASSOR med frammåtbjudning på utan något riktigt bra resultat. Är verkligen livrädd att hon blir sån! :crazy:

I vinter har jag tänkt åka och löshoppa henne lite. Kommer hon på att hon tycker det är roligt kan det nog vara bra för frammåtbjudningen och här i dagarna kommer förhoppningsvis min tömkörningsgjord med posten och då har jag tänkt pausa från longeringen. Hon är super att longera bortsett från just frammåtbjudningen.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jättefina bilder! Min har fått bättre framåtbjudning efetr jag började tömköra så det är något jag varmt rekomenderar!

Idag har vi varit på löshoppning:) Nu har min duktiga Plutt hoppat 120!!! :D Tyvärr kom han helt fel in men räddade sig över riktigt fint! Ska slänga in några filmer som tyvärr är suddiga då min mor och teknikensunder inte kommer speciellt bra överrens, hon råkade komma åt skärpan när hon skulle zoma. Har en systemkamera som vi filmar med och det är tydligen för avancerat :p

110
http://www.youtube.com/watch?v=2PpINeNiX9U&feature=channel

120
http://www.youtube.com/watch?v=ADbbRRGaAoo

Sista skuttet
http://www.youtube.com/watch?v=2PpINeNiX9U&feature=channel
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Han hoppar jätte trevligt! haha det är klockrent att hon har fokus på avspärrningsbandet! hehe Synd på en film som varit kanon annars.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

haha japp. Skrattade ganska gott när jag såg det. Tror det blev för mycket för henne när hon både skulle filma och smacka på hästen. Sen sa hon "varför ska du alltid ha med den där förbannade kameran, du vet att jag hatar den!" Men nu ska vi bara dit en gång till innan vintervilan och då får jag antingen försöka lura med någon annan stackare som ka hantera kameran eller så får jag ställa in skärpan innan och hoppas på att hon inte rör till det igen. För det är väldigt kul att ha film på det:D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

knapp

Vet inte om ni kommer ihåg mig men :p

Jag har en 07a född i augusti. Vilja heter hon e: Heirums Nils ue: Faxus. Just nu håller vi på med inkörningen och har kommit så långt att vi drar linor och svängel (har gjort det 2 gånger). Jobbar även mycket med PNH och där ligger vi på gränsen till Lev 2.



Blev lite snopen när jag såg att flera av er "redan" red på era 07or. Har inte ens börjat fundera på det än :p
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Han såg fin ut på bilderna.Blir sugen på att bygga upp lite löshoppning själv.
Vi satt på våran igår för första gången och hon brydde sej inte alls.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
89 241
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp