¼ grad hälta

D

Darmita

För ca två veckor sedan köpte jag ett underbart halvblodssto och vi har fungerat jätte bra ihop. När vi skulle besiktiga henne inför köpet fick vi reda på att hon hade ¼ grad hälta på höger bakben. Dåvarande ägaren försäkrade att det inte var något att oroa sig för, eftersom det är så lite. Och eftersom hästen är jätte fin och snäll i alla lägen så köpte vi ju henne. Men så här i efterhand börjar ju tankarna snurra. Borde jag köpt den här hästen som faktiskt är halt? När kan hältan börja visa sig? Vilka konsekvenser kan det få? Borde jag oroa mig? :confused: Tacksam för svar!
 
Sv: ¼ grad hälta

Var du inte med själv vid besiktningen? Har du fått protokollet? 1/4 är liiiite. Normalt brukar en liten markering efter böjprov (exv 3-4 steg i början) noteras som 1/2-grad och verkar hästen fräsch i övrigt (beroende på vad den gjort/ålder/övrigt rörelsemönster osv) brukar det inte påverka försäkringen.

Eller var hästen ofräsch initialt, dvs INNAN böjprov?
 
Sv: ¼ grad hälta

Visade hon 1/4 efter böjprov eller innan? Om hon visade det på böjprov så är det nog inte mycket att bekymra sig över utan ganska normalt, särskilt om hon inte blivit böjprovad på ett tag...
 
Sv: ¼ grad hälta

hej!
eftersom jag känner din häst, bor på gården där du köpte henne. Så kan jag tala om att hästen ALDRIG på dom 1,5 år som jag kännt henne har visat någon hälta. 1/4 grad tycker jag inte är någontin på en såpass gammal häst och det tyckte ju inte veterinären som besiktigade heller. Tror det är svårt att hitta en häst i den åldern som inte har en enda "prick" i protokollet! Jag kan bara säga att det är en UNDERBAR häst som du har köpt och eftersom du har sagt att du inte kommer göra någon elit satsning så kommer "hältan" inte att vålla några problem!
 
Sv: ¼ grad hälta

En halv grad är inget att oroa sig för. Ge hästen några veckors vila så är den säkert helt fräsch sedan.

Hur gammal är hästen?
 
Sv: ¼ grad hälta

när jag besiktigade min häst så sa vet. att det finns inte många galopphästar som går igenom UA... men de klarar ridhästlivet utmärkt!

min hade alla möjliga graders hältor... men de komme nog snarare från rygg å bog å bak, inte själva benen...

jag skulle inte oroa mig...
böj ihop ditt eget ben å spring sen... å se hur "rent" du går :D

lycka till med pålle!!!!!
 
Sv: ¼ grad hälta

Prick skrev:
Var du inte med själv vid besiktningen? Har du fått protokollet? 1/4 är liiiite. Normalt brukar en liten markering efter böjprov (exv 3-4 steg i början) noteras som 1/2-grad och verkar hästen fräsch i övrigt (beroende på vad den gjort/ålder/övrigt rörelsemönster osv) brukar det inte påverka försäkringen.

Eller var hästen ofräsch initialt, dvs INNAN böjprov?

Det var EFTER böjprov.
 
Sv: ¼ grad hälta

toughcookie skrev:
hej!
eftersom jag känner din häst, bor på gården där du köpte henne. Så kan jag tala om att hästen ALDRIG på dom 1,5 år som jag kännt henne har visat någon hälta. 1/4 grad tycker jag inte är någontin på en såpass gammal häst och det tyckte ju inte veterinären som besiktigade heller. Tror det är svårt att hitta en häst i den åldern som inte har en enda "prick" i protokollet! Jag kan bara säga att det är en UNDERBAR häst som du har köpt och eftersom du har sagt att du inte kommer göra någon elit satsning så kommer "hältan" inte att vålla några problem!

Tack, det känns bra att få svar av någon som kännt henne längre än vad jag har. Och jag har förstått att det här inte är någonting att oroa sig för. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 081
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 627
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp