Bukefalos 28 år!

1,6 mil i skoterspår

Seabaz

Trådstartare
Om man ska skritta 1,6 mil i skoterspår typ... Hur lång tid kan det ta? För en liten häst av ponnytyp med inte alltför vägvinnande skritt?
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Jag har en islandshäst och vi har en runda på 6 km och den tar ca 1 timme i skritt.
Så omkring 3 timmar kanske det skulle ta för dej att skritta 1,6 mil?;)
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Jag skulle räkna med en hastighet av typ 5 km/h. Mitt halvblod skrittar som långsammast i ca 5.7 km/h när det är dåligt underlag(som jag antar att ett skoterspår kanske är, eller ja mjukt iaf?) På asfalt går det mer uppåt 7 km/h. Så ja, som nån annan sa, dryga 3 timmar kanske?
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Det är helt ok att rida, gå, cykla, vad man vill i skoterspår :)
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Tiger skrittar ganska exakt 1 km på 10 minuter, alltså 6 km/h, det är rätt oavsett underlag, jag vill alltid ha en aktiv skritt. Så med hans fart och inga stopp skulle nog 3 h (18 km/3 h = 6 km/h) vara en lämplig ungefärlig tid, då har man 20 min "till godo" sas.

Om hästen är såpass van att skritta långt att den håller ett bra tempo utan problem hela vägen alltså. Det tog Tiger 2 år att komma upp i 2 hs rundorna :D
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Hmm okej tack för svaren!
Det är en som har frågat om jag kan tänka mig tolka upp denne till en fjällstation och den ligger 1,6 mil från ursprungsstället hehe.

Jag sa dock att du får kolla upp med tillstånd att rida på fjället först för det är nog inte lätt att få, men får du det så kan jag fundera över det.
Men det kanske blir lite väl långt för vi ska tillbaka sedan också i så fall.....

Dessutom är min häst inte i kondition för en sån tur nu men det är flera månader kvar i så fall och då skulle man kunna ha i baktanke och faktiskt få ändan ur och börja rida ordentligt igen :angel:


Någon undrade över ridning och skoterspår: Ja du får rida i skoterspår. Dock inte om det är skidspår gjorda med hjälp av skoter.
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Zinzano har en aktiv skritt vid ridning, och vi skrittar alltid raskt när vi rider ut och han håller jämna steg med "ordentliga ridhästar" och får hållas in när vi rider med andra skogsmullar typ...
 
Sv: 1,6 mil i skoterspår

Varför ska du bara skritta? Om spåret är sladdat så är det ju bara att trava och galoppera.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 434
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp