Bukefalos 28 år!

1 åring som är smått omöjlig och natta

Mirre

Trådstartare
Våran kille på 16 mån har hamnat i någon period där han bara vägrar sova.
Han är trött när vi lägger honom, men vägrar ligga ner, kastar nappen på golvet, skriker så mycket han orkar, slåss och drar i kläder så fort han kommer åt.

Till slut somnar han och sover 10-20 min, sedan vaknar han och börjar om igen.
Det tar nästan hela kvällen och få honom att sova. Sedan vaknar han under kvällen/natten igen. Minst en gång.
Tar man upp honom skriker han för det istället, för han är ju ändå trött.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Spjälsäng, samma som han haft hela tiden.
Har aldrig varit några problem tidigare, men nu är det hopplöst.
Han bara gallskriker, grinar och vägrar sova.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Hur ser läggrutinen ut?
Sjunger ni? Myser tillsammans innan i er säng? Sitter du kvar ett tag eller tills han somnat?
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Sitter kvar tills han somnat, det har varit lika hela tiden.
Begriper inte vad tusan som har hänt, han är helt vansinnig.
Vad man än gör så gallskriker han.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Vad händer om ni struntar i att natta eller föreslå sänggående, och låter honom få vara uppe istället?
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Då skriker och slåss han för att han är trött istället.
Han somnar ju, men han fortsätter inte sova utan vaknar efter bara en stund.
Går inte och trösta heller, han bara skriker vad man än gör.

Nu har jag tagit upp honom igen, det är omöjligt att få honom att sova.
Så nu sitter han i mitt knä och gnuggar sig i ögonen, han orkar knappt hålla sig vaken men sova ska han inte.
(ja jag vet hur det låter, men han har skrikit i stort sett hela dan, jag är astrött och har huvudvärk så det blir som det blir )
 
Senast ändrad:
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

När våra barn haft såna där perioder har vi helt enkelt lagt dem mellan oss i sängen och legat bredvid dem tills de sovit gott. Oftast har vi somnat själva också då....
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Om det inte "bara" är någon utvecklingsperiod så kanske det är en öroninflammation? Då ska det ju vara väldigt obehagligt att ligga ner.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Det har jag också tänkt på, ska gå till bvc i morgon tänkte jag.
Men han sover på dagis utan problem och då ligger han ju ner, han lägger sig i soffan, på golvet osv innan vi nattar utan problem. Borde han inte ha ont hela tiden då?
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Har en 11 mån som gör likadant. Skitjobbigt! Har inga bra tips, skulle behöva tips på hur man ska göra.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Det är hemskt.
Man känner sig som en jäkla slagpåse bara, han bara skriker, slåss, rivs och skallas. Det värsta är att han är inte alls lika med sambon, då är han lugnare.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Bra att du kollar öronen. Det är inte så att han är hungrig?
Jag hade nog gett en vällingflaska och gått och lagt mig tillsammans med barnet, läst en bok och sedan släckt lyset och legat kvar tills han somnat och kanske ett tag till om han sover oroligt för att kunna trösta.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Hungrig tror jag inte han är, erbjuder flaskan men han vill inte ha.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Jag hade bytt till en säng där man kan ligga bredvid barnet när han ska somna.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Det kan absolut vara en ide.
Hans öron mår bra alla fall :)
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Jag knuffade våran dubbelsäng intill en vägg när sonen har haft svårt att sova i perioder. Så fick han ligga innerst och jag ytterst tills han somnade. Ibland bar jag över honom till sin säng och ibland petade jag in kuddar under madrassen så han inte skulle trilla ur.
Jag har den så nu oxå då lillan sover med mej.
Jag förstår hur viktigt det känns att få liten i säng på kvällen efter en slitig dag. Men som ovan så tror jag du får gosa liten till sömns. Jag brukar sjunga på kvällen. 3-4 vaggvisor, nån ramsa och sen mysa.
 
Sv: 1 åring som är smått omöjlig och natta

Som jag skrev i en annan tråd är vår son exakt likadan nu, jag tror det bara är att härda ut alternativt lägga tidigare.
Helt ärligt tror jag han aldrig skulle somna om vi lät honom vara uppe. Inte heller kan han sova med oss utan då springer han snabbt ner på golvet:p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 809
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 552
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 265
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp