1-åring som flockledare!

W

Warmia

Min tuffa 1-åring (sto) är ledare för lösdriftflocken som är 24årig nordsvensk, 6 årig ponny och 8 årig shettis. Hur kommer det sig att dom blir så pass tuffa? Är det vanligt att 1 åringar blir ledare för flock med äldre hästar? Kan dom bli tuffa att hantera i framtiden när dom har det från början?
 
Sv: 1-åring som flockledare!

Det har jag faktiskt aldrig sett nån gång. Min treåring har nu börjat klättra i rang och får bossa över att av dom äldre stona i hagen. Det tycker jag är för tidigt nästan :confused:
 
Sv: 1-åring som flockledare!

När Peia flyttade ner till mig i Kalmar blev hon boss i hagen. Hon gick då med ett jämnårigt sto, ett vuxet D-ponnysto och några vuxna halvblodsston. Peia var då åtta månader gammal ;)
Peia började bossa redan halvåret gammal. Hon gick då med våra valacker hemma, samtliga vuxna och i storlek från 142 cm till 175 cm. Hon bestämde ofta och gärna.
Hon är fortfarande väldigt kaxig och bossar gärna. Enda stället hon inte får bossa på är hemma i Finspång på sommaren, där är hennes mamma boss. Punkt slut :p
 
Sv: 1-åring som flockledare!

Ranghöghet är påvisat ärftligt, dvs ett föl efter ett ranghögt sto, tar över stoets ranghöghet. det har gjorts studier om detta och visar att just mammans rangställning är det som till allra största del verkar bestämma fölets rang. sen kan rang alltid förskjutas givetvis och är lätt förgånget ibland - men i grunden så - ja, principiellt.

sen låter det VÄLDIGT extremt att en så ung är SÅ totalt ledaren. är du säker på att det inte är så att den bestämmer i fråga om att de andra flyttar sig för den, mat, osv - men inte till 100% i övrigt? det är sällan en så ung har förmågan att LEDA en flock på det sätt som flockledare faktiskt innebär. att den sen bossar runt mat och flytta på sig osv - är inte alltid samma sak.
 
Sv: 1-åring som flockledare!

Mitt sto bossade över sin mamma. Mamman va så ranglåg att hon i princip vart utstött ur flocken. Men nu när min lilla odåga börjar bli äldre tar hon över mer å mer. har en känsla av att hon INTE ärvt sin mors rang.
 
Sv: 1-åring som flockledare!

Nä får de en bra skjuts framåt med självförtroendet tidigt så kan de självklart bli ranghöga utan att stoet är det. Men som sagt, rang tendens är ofta kopplat till stoet.
 
Sv: 1-åring som flockledare!

Det stämmer bra att det är mamman som är ledare för sin lilla flock.
1-åringen blev ledare när hon kom till en egen flock med dessa hästar. Det är svårt att säga om hon är en "riktig" ledare, dock är det hon som bestämmer allt om mat, vart dom ska gå i hagen, vilka som får komma fram och hälsa, ja i stort sett allt vad som händer i hagen.......
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 964
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp