1 miljon i bostadskö...

lbb

Trådstartare
Och kön växer snabbt. Bara i år med 40 000 jag undrr vad drömmarna vill göra åt fel, Kanske vakna ;).
 
Det är ju problematiskt, förstås!
Och jag har för mig att det handlade om Stockholm enbart?
Det är nog inte så lätt att göra så mycket åt.

Det jag funderar lite på är ju förstås om alla de som står i bostadskö för det första saknar bostad för dagen (en del bor säkert i andra och tredje hand på ett rätt osäkert sätt?) och för det andra om alla de som står i bostadskö till Stockholm, har sin försörjning där. Eller om det även gäller människor som planerar flytt till orten??

Göra åt.
Tja. Bygga nytt är ju väldigt dyrt och löser säkert inte problemet.
Att människor får acceptera längre restid till och från sysselsättningen är nog den "lösning" som ligger närmast till hands.
 
Det är ju problematiskt, förstås!
Och jag har för mig att det handlade om Stockholm enbart?
Det är nog inte så lätt att göra så mycket åt.

Det jag funderar lite på är ju förstås om alla de som står i bostadskö för det första saknar bostad för dagen (en del bor säkert i andra och tredje hand på ett rätt osäkert sätt?) och för det andra om alla de som står i bostadskö till Stockholm, har sin försörjning där. Eller om det även gäller människor som planerar flytt till orten??

Göra åt.
Tja. Bygga nytt är ju väldigt dyrt och löser säkert inte problemet.
Att människor får acceptera längre restid till och från sysselsättningen är nog den "lösning" som ligger närmast till hands.
Bostadsbrist är något som sakta byggs upp under lång tid. Med politiker medvetna om problemet går detta att stävja. Nu börjar situationen likna den i Centraleuropa efter kriget. Nu har vi fått våra bostäder förstörda, men istället så har antalet människor ökat explosionsartat de senaste 10 åren.
 
Det jag funderar lite på är ju förstås om alla de som står i bostadskö för det första saknar bostad för dagen (en del bor säkert i andra och tredje hand på ett rätt osäkert sätt?) och för det andra om alla de som står i bostadskö till Stockholm, har sin försörjning där. Eller om det även gäller människor som planerar flytt till orten??

De flesta jag känner står i bostadskön även om de inte söker bostad aktivt. Många ställer sina barn i kön så tidigt som möjligt, många som bor utomlands eller på annan ort står också i kö "utifall att".
 
De flesta jag känner står i bostadskön även om de inte söker bostad aktivt. Många ställer sina barn i kön så tidigt som möjligt, många som bor utomlands eller på annan ort står också i kö "utifall att".
Jag är en av dessa. Bor i hus idag som vi äger. Kön är ifall något skiter sig just för att ju längre fram i kön jag hamnar desto bättre boende har jag chans att få. Smart tänkt när man har barn känner jag.
 
Står också i bostadskö utifall att det skiter sig och sambon och jag skulle separera, vis av erfarenhet sen jag fick ha exet kvar hemma i två månader efter att vi hade gjort slut pga att han absolut inte kunde hitta någonstans att bo. Ser inget ont i det, är ju inte i vägen för dom som aktivt söker bostad på hyresmarknaden.
 
Trådstarten baseras på fake news….

Antalet i bostadskö har inget direkt samband med bostadsbristens storlek.

Ja och dessa "fake news" är ju inget som @lbb har hittat på. Det rapporterades ju på radionyheterna igår eller imorse.

Intressant att se att flera beskrivit att man står i kön fastän man egentligen inte söker bostad.
Det visar ju tydligt just att bostadsköns längd inte korrelerar till verklig bostadsbrist.

För 20-talet år sedan skulle jag flytta till ny stad. Jag ringde då det kommunala bostadsbolaget och skulle ställa mig i kö, tänkte jag. Tji fick jag, för de hade ingen bostadskö (då, jag tror de ändrat sig och har en nu). Utan den som sökte bostad skulle ringa den första i månaden och kolla vad som kommit in.

Jag tyckte det var omöjligt, eftersom jag hade fått jobb och då behövde bo någonstans, men med tanke på det som beskrivs (och jag har en kusin som sattes i bostadskö i Göteborg i stort sett vid födseln) så finns det ju skäl att göra så som bostadsbolaget här: endast de som aktivt sökte bostad var ju aktuella då.
 
Det fylls väl på med 100.000 eller så per år.
Halmstad har en bostadskö som man kan stå i om man betalar en avgift varje år.
 
Jag är en av dessa. Bor i hus idag som vi äger. Kön är ifall något skiter sig just för att ju längre fram i kön jag hamnar desto bättre boende har jag chans att få. Smart tänkt när man har barn känner jag.

Jag med jag står i kön i några olika städer där jag kan tänka mig att bo om jag skulle bli ensam eller vi inte längre kan bo kvar i huset. Vill inte bo kvar i huset när vi blir för gamla inte kul att ha kvar allt underhåll då.
 
Samtidigt som antalet förmedlade hyresrätter är rekordhögt, ökar också antalet köande i rekordtempo. I Stockholm står nu 636 000 personer i den kommunala bostadskön.
– Ökningen beror antagligen på att det är en svår bostadsmarknad. Att ställa sig i bostadskön är ett sätt för många att planera inför framtiden. Men sedan är det ju också så att befolkningen ökar väldigt kraftigt, säger Marika Nordström, marknadschef på Bostadsförmedlingen i Stockholm.

Nästan en miljon människor står numera i kö för en bostad i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Längst är kön i Stockholm och den växer snabbt. Bara i år har kön vuxit med 40 000 personer.
https://sverigesradio.se/sida/artik...zarIehRhwjWoXpEuZxllfJ6QWt51XtMI78tv4QoONkaA0
 
Bostadskön är nog inget man bör se i förhållande till bostadsbristen, utan snarare kanske hur många aktiva användare det finns (som ex aktivt intresseanmäler sig på bostäder och kön som bildas där). Själv står jag i säkert ett tio-tal bostadsköer hos olika företag och städer, men söker aktivt i tre av dem. Kommer antagligen inte få något i någon av de köerna, så kommer som 27-åring behöva flytta hem till mamma igen...
 
Ja och dessa "fake news" är ju inget som @lbb har hittat på. Det rapporterades ju på radionyheterna igår eller imorse.

Intressant att se att flera beskrivit att man står i kön fastän man egentligen inte söker bostad.
Det visar ju tydligt just att bostadsköns längd inte korrelerar till verklig bostadsbrist.

För 20-talet år sedan skulle jag flytta till ny stad. Jag ringde då det kommunala bostadsbolaget och skulle ställa mig i kö, tänkte jag. Tji fick jag, för de hade ingen bostadskö (då, jag tror de ändrat sig och har en nu). Utan den som sökte bostad skulle ringa den första i månaden och kolla vad som kommit in.

Jag tyckte det var omöjligt, eftersom jag hade fått jobb och då behövde bo någonstans, men med tanke på det som beskrivs (och jag har en kusin som sattes i bostadskö i Göteborg i stort sett vid födseln) så finns det ju skäl att göra så som bostadsbolaget här: endast de som aktivt sökte bostad var ju aktuella då.
Nyheten som sådan är sann.
Men TS slutsats är fake.
 
Och kön växer snabbt. Bara i år med 40 000 jag undrr vad drömmarna vill göra åt fel, Kanske vakna ;).
Nästan alla jag känner står i bostadskö även fast de har fasta boenden och inga planer på att flytta.
Jag står i kö i min hem kommun och har gjort det sedan jag flyttade därifrån för sju år sedan. Jag ställde mig i kö om det skulle bli så att jag ville flytta hem någon gång i framtiden. Med tanke på hur många års kötid som krävs för ett bra boende är man otroligt dum om man inte står i kö.
Shit happen och plötsligt behöver man en bostad.
 
Jag står också i bostadskö fast jag har boende, det är en slags försäkring för när jag blir för gammal eller inte av någon annan anledning kan bo kvar (bor på en och en halv trappa) utan hiss. Jag har inte fått något erbjudande så är troligen mycket långt ner. Mina syskon satte sina barn i bostadskö så snart de fick och jag tror de flesta barnfamiljer i tätorter, ffa Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och liknande gör samma sak.

Sverige har haft två stora bostadsbrister tidigare, under efterkrigsåren och under 1960-70 talet. Under efterkrigsåren byggdes det många 2 1/2 hus eftersom lagstiftningen är hiss 3 våningar och över och det blev billigare. Staten gick in med subsidier och upplät kommunalt ägd mark. T-banan byggdes ut och förorterna byggdes så att pendling blev lättare. På 1960-70-talet skapades de i dag så bespottade miljonprogrammen. Men det många glömmer är att det faktiskt åtgärdade bostadsproblematiken.

Vad som hänt är att staten slopade subsidier och skattlättnader som gjorde det attraktivt att bygga hyresrätter och att privata aktörer som är de enda som är aktiva idag, därför fokuserat på bostadsrätter. De hyresrätter som byggs är så dyra att bara en begränsad del av bostadssökande har möjlighet att hyra dem.

Med tanke på TS tidigare trådar, svaret är inte att ändra lagstiftningen så att färre personer beviljas uppehållstillstånd, utan att staten kraftfullt ingriper på bostadsmarknaden så att det byggs effektiva och billiga hyresrätter i de områden som är i behov av det.

Sedan kan man också diskutera svenskars bostadsvanor. Sverige ligger nästan högst av alla länder, ffa då i storstäderna, med hur många kvadratmeter vi bor på. Svaret kanske är förtätning och att individer delar bostad på ett sätt vi inte är vana vid, men behöver vara, i framtiden.
 
Sedan kan man också diskutera svenskars bostadsvanor. Sverige ligger nästan högst av alla länder, ffa då i storstäderna, med hur många kvadratmeter vi bor på. Svaret kanske är förtätning och att individer delar bostad på ett sätt vi inte är vana vid, men behöver vara, i framtiden.
Här kan jag bara hålla med! Bor idag på ca 25kvm, det har funkat bra i 3.5 år, men skulle nu behöva leta mig efter större. Det behöver inte innebära hur många kvm extra som helst, utan det är mer att jag önskar mig plats för fler väggar så att jag slipper se disken från sängen liksom. En välplanerad lägenhet på hyfsat få kvm hade varit toppen.
 
Trådstarten baseras på fake news….

Antalet i bostadskö har inget direkt samband med bostadsbristens storlek.
Och hur vill du beskriva bostadsbristen..de explosiva prisstgringen de senate 10 åren.
Fake news är väl falska nyheter...och jag hämtade dem från svt...står de för fake news....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 452
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 309
Senast: Enya
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp