1 miljon i bostadskö...

Jag står också i bostadskö fast jag har boende, det är en slags försäkring för när jag blir för gammal eller inte av någon annan anledning kan bo kvar (bor på en och en halv trappa) utan hiss. Jag har inte fått något erbjudande så är troligen mycket långt ner. Mina syskon satte sina barn i bostadskö så snart de fick och jag tror de flesta barnfamiljer i tätorter, ffa Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och liknande gör samma sak.

Sverige har haft två stora bostadsbrister tidigare, under efterkrigsåren och under 1960-70 talet. Under efterkrigsåren byggdes det många 2 1/2 hus eftersom lagstiftningen är hiss 3 våningar och över och det blev billigare. Staten gick in med subsidier och upplät kommunalt ägd mark. T-banan byggdes ut och förorterna byggdes så att pendling blev lättare. På 1960-70-talet skapades de i dag så bespottade miljonprogrammen. Men det många glömmer är att det faktiskt åtgärdade bostadsproblematiken.

Vad som hänt är att staten slopade subsidier och skattlättnader som gjorde det attraktivt att bygga hyresrätter och att privata aktörer som är de enda som är aktiva idag, därför fokuserat på bostadsrätter. De hyresrätter som byggs är så dyra att bara en begränsad del av bostadssökande har möjlighet att hyra dem.

Med tanke på TS tidigare trådar, svaret är inte att ändra lagstiftningen så att färre personer beviljas uppehållstillstånd, utan att staten kraftfullt ingriper på bostadsmarknaden så att det byggs effektiva och billiga hyresrätter i de områden som är i behov av det.

Sedan kan man också diskutera svenskars bostadsvanor. Sverige ligger nästan högst av alla länder, ffa då i storstäderna, med hur många kvadratmeter vi bor på. Svaret kanske är förtätning och att individer delar bostad på ett sätt vi inte är vana vid, men behöver vara, i framtiden.
Ja så ska vi ha det...vi behöver väl bygga upp mot 100 000 bostäder per år de närmaste 10 åren...var ska vi ta de ekonomiska och fysiska resurserna ifrån?
 
Ja så ska vi ha det...vi behöver väl bygga upp mot 100 000 bostäder per år de närmaste 10 åren...var ska vi ta de ekonomiska och fysiska resurserna ifrån?

Kunde vi göra det för 50 och för 30 år sedan går d idag. Men man behöver den politiska viljan. Ett första steg tex är att förbjuda BRF att besluta om begränsningar i andrahandsuthyrning. Ja, det skulle innebära en del som köper lägenhet i syfte att hyra ut, men det skulle också innebära att färre lägenheter står tomma. Det finns redan existerande bostäder som inte utnyttjas. Du kan tom, liksom den av dig så hatade kommunism, lagstifta att en person får utnyttja en begränsad antal kvadratmeter.

Staten/kommunen kan ges rätten att expropriera attraktivt land. Skattelättnader och subventioner ges till bostadsbolag som bygger hyresrätter. Krav på att ett visst antal lägenheter som byggs är hyresrätter. Tidigare har staten tagit en ledande roll och lagstiftat för byggande av fler flerfamiljshus, det måste kanske göras även idag. Subsidier/krav på att fler villor och enfamiljshus i Stockholm med kranskommuner byggs om så att de blir flerfamiljshus vilket vissa redan gjort på eget initiativ.

Sverige har idag fler ensamhushåll än i nästan hela världen. Om bara 10% av dem gjordes om till 2 hushåll, utan att man behöver bli sambo/gifta sig så skulle en del av bristen försvinna. Jag vet inte hur du bor personligen, men du har tidigare sagt att du bor på en gård? Jag antar att du redan har el och vatten indragna och, antar jag några uthus, så hur mycket skulle det kosta att bygga om dem till bostäder?

Läs gärna https://www.hsb.se/om-hsb/historia/ så ser du vad Sverige gjorde vid tidigare bostadskriser.
 
Kunde vi göra det för 50 och för 30 år sedan går d idag. Men man behöver den politiska viljan. Ett första steg tex är att förbjuda BRF att besluta om begränsningar i andrahandsuthyrning. Ja, det skulle innebära en del som köper lägenhet i syfte att hyra ut, men det skulle också innebära att färre lägenheter står tomma. Det finns redan existerande bostäder som inte utnyttjas. Du kan tom, liksom den av dig så hatade kommunism, lagstifta att en person får utnyttja en begränsad antal kvadratmeter.

Staten/kommunen kan ges rätten att expropriera attraktivt land. Skattelättnader och subventioner ges till bostadsbolag som bygger hyresrätter. Krav på att ett visst antal lägenheter som byggs är hyresrätter. Tidigare har staten tagit en ledande roll och lagstiftat för byggande av fler flerfamiljshus, det måste kanske göras även idag. Subsidier/krav på att fler villor och enfamiljshus i Stockholm med kranskommuner byggs om så att de blir flerfamiljshus vilket vissa redan gjort på eget initiativ.

Sverige har idag fler ensamhushåll än i nästan hela världen. Om bara 10% av dem gjordes om till 2 hushåll, utan att man behöver bli sambo/gifta sig så skulle en del av bristen försvinna. Jag vet inte hur du bor personligen, men du har tidigare sagt att du bor på en gård? Jag antar att du redan har el och vatten indragna och, antar jag några uthus, så hur mycket skulle det kosta att bygga om dem till bostäder?

Läs gärna https://www.hsb.se/om-hsb/historia/ så ser du vad Sverige gjorde vid tidigare bostadskriser.
Vi är med i EU nu, då försvårar det kommuners möjlighet att expropriera land till underpris. Sedan ska byggnadsmateriel tas fram under en period då varje rörkrökare, virkeshandlare, speditör vet att man kan ta rejält betalt till slut ska byggjobbare tas fram på en stekhet marknad Tyskarna löste delar av sina problem med att tvinga dem med större lägenheter att hyra ut hyresrum. Ngt som knappast går att genomföra med gällande lagstiftning.

Och ja,jag skulle kunna tänka mig att bygga om dessa, samt hyra ut dem till marknadsmässig hyra och till dem som uppfyller kraven. Men inte till underpris. då kan jag lika gärna hyra ut torpen som sommarstugor och behålla kontrollen.
 
Vi är med i EU nu, då försvårar det kommuners möjlighet att expropriera land till underpris. Sedan ska byggnadsmateriel tas fram under en period då varje rörkrökare, virkeshandlare, speditör vet att man kan ta rejält betalt till slut ska byggjobbare tas fram på en stekhet marknad Tyskarna löste delar av sina problem med att tvinga dem med större lägenheter att hyra ut hyresrum. Ngt som knappast går att genomföra med gällande lagstiftning.

Och ja,jag skulle kunna tänka mig att bygga om dessa, samt hyra ut dem till marknadsmässig hyra och till dem som uppfyller kraven. Men inte till underpris. då kan jag lika gärna hyra ut torpen som sommarstugor och behålla kontrollen.

Då ändrar vi lagstiftningen. Och förbjuder dig att bygga och inte hyra ut. Inte till underpris utan till en hygglig vinst. Liksom man gör i storstadsområdena där egentligen ett visst antal lägenheter från privata man reglerna rejält. Dessutom, lagstifta om att byggarbetare et al ska användas i första hand till byggnad av flerfamiljshus, inte individers behov av att bygga nytt kök. Subsidier/skattelättnader till företag som säljer material som behövs till byggnad. Och expropriera betyder inte automatiskt underpris. Sedan, enligt mig, kan man begränsa hur många gånger man kan överklaga byggnadslov. Herregud Slussen har överklagats hur många gånger innan man kom igång? Ett exempel nära mig. Årstafältet ska bygga ihop Liljeholmen och Årsta. Infrastruktur finns. För närvarande är det mest tistlar, en minigolfbana och, knäckfrågan, slakteri/grönsakslager som skriker att om de måste flytta kommer hela Stockholm att kollapsa. Det har överklagats i flera år och ingenting händer.
 
Problemet är, att du får idag extremt svårt att expropriera egendom så som extra rum i en stor egendomslägenhet eller villa, det bryter mot gällande lag och en majoritet i riksdagen skulle förkasta ett sådant förslag, Dessutom skulle det hela nog resultera i muller från Bryssel. Överklagande betyder rättssäkerhet, därför har vi den möjligheten vid brottmål, asylärenden och byggnadsärenden...Men visst skulle det understundom vara smidigare med en allenarådande diktator...frågan är bara vems åsikter denne då ska företräda, dina eller mina ?
 
Men ja, till att börja med skulle mycket vara vunnet på mindre krångel. Med lit planerande kan man bygga små lägenheter som lätt kan skiftas om till större och vise versa.. Beskattningen vid försäljningen av boende som köpts med skattade medel ( de flesta villor o bostadsrätter) där skulle vinsten inte beskattas om bostadsrätten eller huset beskattats under perioden man ägd den (inkl fastighetsavgiften.) Då skulle boendet dels fungera som framtida pensionsförsäkring + att incitamentet för att sälja och byta till mindre boende skulle öka. Fortsatt byggnation ja. Men hur man löser problematiken med de resurslösa grupperna som idag lever på socialbidrag och inom förutsebar framtid inte kommer att lyckas ändra på det vete Faan. Exempelvis att ändra bidragsreglera så att fler tvingas in i befintliga lägenheter, Ett maxtak på bidrag per familj oberoende på antalet barn. Tufft? ja men det kan vara en väg att gå för att få bidragspengarna att räcka till fler
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 452
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 309
Senast: Enya
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp