Bukefalos 28 år!

-10 kg, 3 månader?

Fibusen

Trådstartare
Jag skulle behöva få bort ca 10 kg. Vintern har varit alldeles för lång och mycket snö och det är döden för mina knän så motionen har varit nästan noll vilket gjort att jag lagt på mig alldeles för mycket! :o

Kan man gå ner 10 kg hälsosamt på ca 3 månader? Är det ett omöjligt eller fullt reallistiskt mål? Det är promenader (Raska!!) som kommer bli först och främst, samt tänka på vad jag äter. Sen lite armhävning/situps/plankan/utfall osv hemma, men inget gym. Krävs det mer för att det ska vara möjligt? :D Har en planerad resa 4 juni, och vill vara i mål då.
 
Gå i minst 60 minuter så ska det öka förbränningen, annars ökad rörelse överlag (minst 10000 steg/dag) och kontroll på kaloriintag. Det går att gå ner enligt ditt mål.
 
Gå i minst 60 minuter så ska det öka förbränningen, annars ökad rörelse överlag (minst 10000 steg/dag) och kontroll på kaloriintag. Det går att gå ner enligt ditt mål.

60 min är inga problem! Har hund så går som det är dagligen, men nu slögår vi bara, dvs knappt nån förbränning alls. Är ingen aktiv ras så hon är så nöjd när vi går och strosar på byn, men hon är helt ok med att gå aktivt också, det är som sagt all snö som stoppat mig, men nu verkar det börja ge sig så jag ser hopp om att öka både längd och hastighet.

Planen är att lägga mycket grönsaker på tallriken istället för pasta/ris/potatis, och äta mycket kyckling. Småätandet, läsk och kvällsmackorna efter kl 21 är det som ställt till det....

Men då känns det iaf inte omöjligt om det faktist "ska" kunna gå.
 
Gå i minst 60 minuter så ska det öka förbränningen, annars ökad rörelse överlag (minst 10000 steg/dag) och kontroll på kaloriintag. Det går att gå ner enligt ditt mål.

Kaffe före träning, stämmer det att det ökar förbränningen eller är det skitsamma?
 
Jag skulle behöva få bort ca 10 kg. Vintern har varit alldeles för lång och mycket snö och det är döden för mina knän så motionen har varit nästan noll vilket gjort att jag lagt på mig alldeles för mycket! :o

Kan man gå ner 10 kg hälsosamt på ca 3 månader? Är det ett omöjligt eller fullt reallistiskt mål? Det är promenader (Raska!!) som kommer bli först och främst, samt tänka på vad jag äter. Sen lite armhävning/situps/plankan/utfall osv hemma, men inget gym. Krävs det mer för att det ska vara möjligt? :D Har en planerad resa 4 juni, och vill vara i mål då.
Jag vägde mig för någon dag sedan och fick en mindre chock, har gått upp nästan tio kilo i vinter. Ligger fortfarande inom normalvikt men ändå, det blir att se till dieten framöver.
 
Jag upptäckte för några veckor sedan att jag under vintern gått upp ca 10kg i vikt.
Genom att sluta helt att äta godis/glass/bakelser/onyttigheter och försöka lägga till någon liten form av träning varje dag utöver hundpromenaderna så har jag gått ner ca 1kg i veckan hittills.

Jag äter mat, men alla typer av mat och äter mig ordentligt mätt. Frukost, lunch, middag och ibland något extra kvällsmål. Jag dricker främst te eller vatten, ibland något glas mjölk men absolut ingen saft/läsk eller annat som blir att "dricka socker". Efter två veckor provade jag ändå att äta glass, men insåg att det inte kändes speciellt gott längre... Kroppen har vant sig av med allt sådant.
 
Det verkar finnas samstämmighet i forskningen att träning gör endast marginell effekt på vikten.
Det är kalorierna in som gäller. tyvärr.
Var hittar du sådan forskning? Mina vänner som tränar mycket äter sådana enorma mängder att "vanliga" människor utan tvekan hade blivit tjocka av det. Jag tror inte en sekund på att det är för att just de bara råkar ha svårt att gå upp i vikt. Träningen påverkar.
 
Var hittar du sådan forskning? Mina vänner som tränar mycket äter sådana enorma mängder att "vanliga" människor utan tvekan hade blivit tjocka av det. Jag tror inte en sekund på att det är för att just de bara råkar ha svårt att gå upp i vikt. Träningen påverkar.
Ja, om du räknar hård träning eller mycket hårt kroppsarbete.

Men för en "vanlig vardagsmotionär" som tränar på gym eller joggar så anses nog maten vara den viktigaste faktorn?
 
Jag vägde mig för någon dag sedan och fick en mindre chock, har gått upp nästan tio kilo i vinter. Ligger fortfarande inom normalvikt men ändå, det blir att se till dieten framöver.

Så den här vintern har tagit dig också? :cautious: ;)

Det var ungefär samma här. Köpte batterier och satt i vågen för första gången sen i somras. + 10kg. :o
Jag är 172 och väger nu 70 kg, vad som är normalvikt vet jag inte, men vet att jag mår bra när jag ligger runt 60-62.
 
Var hittar du sådan forskning? Mina vänner som tränar mycket äter sådana enorma mängder att "vanliga" människor utan tvekan hade blivit tjocka av det. Jag tror inte en sekund på att det är för att just de bara råkar ha svårt att gå upp i vikt. Träningen påverkar.
Jag tror att det resonemanget kommer ifrån snittmänniskan. Snittmänniskan är sorgligt stillasittande och den lilla kaloriförbrukningen som träning ger är då minimal. Att det är kalorier in/ut som räknas är vad dietister och andra inom kost lär ut och visst stämmer det till viss del. Få rör sig så mycket att de behöver öka sitt kaloribehov pga det och många överskattar hur många kalorier de gör åt genom träning. Däremot är träning bra oavsett och muskler bränner dessutom fler kalorier även i vila än vad fett gör.
När jag jobbade i stall behövde jag minst 6000 kcal/dag för att ens kunna hålla vikten. Nu när jag inte rör mig så mycket ligger jag på 1200 kcal/dag så jag håller helt med dig om att rör man sig mycket så förbränner man mer!
 
Jag upptäckte för några veckor sedan att jag under vintern gått upp ca 10kg i vikt.
Genom att sluta helt att äta godis/glass/bakelser/onyttigheter och försöka lägga till någon liten form av träning varje dag utöver hundpromenaderna så har jag gått ner ca 1kg i veckan hittills.

Jag äter mat, men alla typer av mat och äter mig ordentligt mätt. Frukost, lunch, middag och ibland något extra kvällsmål. Jag dricker främst te eller vatten, ibland något glas mjölk men absolut ingen saft/läsk eller annat som blir att "dricka socker". Efter två veckor provade jag ändå att äta glass, men insåg att det inte kändes speciellt gott längre... Kroppen har vant sig av med allt sådant.

Ja, jag var beroende av Cola, bestämde mig en dag för att sluta med den helt, efter att ha varit utan i 4 veckor ca så köpte jag en av ren vana, och fy fasiken vad konstigt den smakade! Trodde seriöst att det var något fel på den, men alla andra sa att den smakade normalt....
 
Jag jobbar som personlig assistent, så jag behöver ju lite styrka iom att det blir en hel del förflyttningar, men det är för övrigt ett ganska stillasittande jobb, iaf nu på vintern när vi knappt kommer ut pga snön...
 
Ja, om du räknar hård träning eller mycket hårt kroppsarbete.

Men för en "vanlig vardagsmotionär" som tränar på gym eller joggar så anses nog maten vara den viktigaste faktorn?

Det är för att folk ofta äter så dåligt, att det är mer effektivt att fixa kosten än att lyckas få till mycket mer träning. Men självklart spelar träningen STOR roll.

Själv tycker jag all form av intervallträning funkar bäst för att verkligen öka förbränningen!
 
Ja, om du räknar hård träning eller mycket hårt kroppsarbete.

Men för en "vanlig vardagsmotionär" som tränar på gym eller joggar så anses nog maten vara den viktigaste faktorn?
De som börjar med ''vardagsmotion'' eller gym brukar ju också helt ändra matvanor. Har aldrig hört en enda människa som går på gym och går ner i vikt men äter skitsaker som hen brukade göra innan gymmet.
Men att man ändrat matvanor brukar man inte påtala på samma sätt som ''jag började på gym''. Om du förstår vad jag menar.

Enligt MåBras motionstabell är en timme rask promenad 270 kcal
 
De som börjar med ''vardagsmotion'' eller gym brukar ju också helt ändra matvanor. Har aldrig hört en enda människa som går på gym och går ner i vikt men äter skitsaker som hen brukade göra innan gymmet.
Men att man ändrat matvanor brukar man inte påtala på samma sätt som ''jag började på gym''. Om du förstår vad jag menar.

Enligt MåBras motionstabell är en timme rask promenad 270 kcal

Min senaste promenad 3,39 km, 36 min, 185kcal enligt runkeeper.
 
Ja, om du räknar hård träning eller mycket hårt kroppsarbete.

Men för en "vanlig vardagsmotionär" som tränar på gym eller joggar så anses nog maten vara den viktigaste faktorn?
För en "vanlig" person så verkar det ju ofta vara i princip helt stillasittande dagar som räknas. Jag tror absolut att det blir en positiv förändring av att då börja träna. Kanske inte allt syns på vågen, men det totala måendet lär bli mycket bättre. Siffrorna på vågen avslöjar ju verkligen ingenting när det kommer till hur bra en person mår.
 
För mig finns det en sak som funkar. Pulverdiet, tokstrikt. En kompis tappade ungefär de antal kilon du jagar på kort tid genom att byta middagen mot pulversoppa. Så, pulver och minst 10 000 steg kör jag på. Jag rycker det är lättare än att minska målen osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp