Bukefalos 28 år!

10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Hihi jaaa, det var sååå kul! :bump: Han har ju verkligen varit tryggheten själv hittills! Jag har suttit upp helt själv från backen, igår gjorde jag det när han stod lös och han blinkade inte ens!

Hippocampus: Haha! :D Ja man får hejda sig för att inte göra för mycket. :angel: Kul med bild på din fina! :laugh: Hon har nog allt lite betesmage tror jag... ;)


Nu har jag fått bilderna från igår! Inte dom bästa, men det är iaf BILDBEVIS!!!

IMG_20120911_103501.jpg


IMG_20120911_103520.jpg


Som synes tycker Kaptenen att det är jätteviktigt med matsäck. ;) :love:
 
Sv: 10:orna del 3

Gud vad kul med bilderna :D
Ser ju hur fint och lugnt ut som helst! Det där kommer rulla på kanon för er.

Hippocampus
En bild på din fina också, jättefin och håller med en rund och go betesmage har hon fått :love:
 
Sv: 10:orna del 3

Han ser ju stencool ut, och vilka underbara ridvägar ni verkar ha!

Arabis: Är hon inte född förrän i juli så är hon ju född sent jämfört med de som är födda i februari-mars. Nu har jag i och för sig en ponny, och en ponny växer väl oftast lite senare än halvblod, men min som är född i maj har växt enormt bara de sista två-tre månaderna. När jag köpte henne var hon ungefär 20 månader och såg fortfarande ut som ett föl på många sätt. Nu är det verkligen en liten häst över henne. Hon är också flera cm högre bak än över manken, så de centimetrarna hoppas jag plussas på därfram också. Hon får gärna stanna under ponnymåttet till nästa år, så hon får gå treårstesten, men sen gör det inte mig något om hon växer över.
 
Sv: 10:orna del 3

vaddå, min häst är i underhull! :p

Hon är som en pansarvagn, jag trodde hon skulle bli ädlare med tanke på stammen (70% fullblod) men hon ser ut som en typisk irländare (mamman är irländare), korta ben, grov och kompakt. Så typpoängen lär aldrig bli hög :D
 
Sv: 10:orna del 3

Kl.

Ojoj här har det hänt massor idag må jag lova, sånt som inte ens var tanken :o

Storborstade Miraz innan jag slängde på sadel och gick ut på gården med henne, där lät jag henne beta medans jag ruska om sadeln ordentligt från båda sidorna, drog ner stigbyglarna och skramla och lät en massa, men hon brydde sig inte för 5 öre!

Sedan sprang jag iväg och hämtade plåtpallen vi har, den råkade jag dock skrämma henne med då jag råkade såklart slå ner den hårt i marken bredvid henne :grin: Men, hon hoppa bara till och sket sen i den. Små kollade lite på den först när jag lyfte den igen men sen var det inget med det.

Jag upp och ner på den där, hoppade på både den och på marken bredvid sadeln. Ruska sadeln igen och så höll jag på sådär ett tag.

Sedan tog jag och la lite tyngd i bygeln från bägge håll, och hoppa lite sådär fint på ett ben.. Brydde sig fortfarande inte och plötsligt så hängde jag där på ryggen :o
Och det brydde hon sig inte heller om :banana:

Och vet ni, min kompis hann på några bilder men lite suddiga dels för att det börjat skymma och sen för att jag inte ville hänga för lång stund såklart!

Så här bjuder jag på bilder, 2 stycken iaf!
Den 3:e ser man bara röven på mig så det behövs då inte läggas ut :rofl:

Mitt smile kunde inte alls försvinna därefter och hon fick en MASSA beröm och massa mums mums efter. Hon vet när hon gör rätt, direkt efter dessa beröm och klapparna så letar hon godis.. *host* Men hon fick inte godis utan hon fick följa med in och få sin mat istället som var MINST lika god!

1209123.jpg

1209124.jpg


Tack och bock!

Just det, mätte henne också och det kan kanske stämma, mätte lite snabbt med mätstock och vattenpass (som alltid funkat bra), men hon står inte still för länge med den bredvid sig.
Ca 144cm fram och lägre bak, tror jag :S Hon är född i maj...

Hon beräknas bli omkring 150-155, jag hoppas verkligen det!
 
Sv: 10:orna del 3

Vad roligt :bump: det är så kul att öppna tråden nu när det börjar hämda saker!

Själv söängde jag upp stallägaren igår. Första gången nån sitter på honom med sadel. Jag ledde runt honom lite först och då var det en massa bus. Stegrade sig och försökte dra bort mot hagen. Men han uppförde sig fint när hon kom upp. Undersökte hennes fötter litegrann och sen fick hon hoppa av och Uri fick gå ut och beta igen :)

Dock har han fått ännu mer uppackningar nu så det blir nog skor runt om. ska se om inte hovis ha tid innan vår inbokade tid om två veckor. Vill ju inte att det ska bli värre ...
 
Sv: 10:orna del 3

Oiii är det redan sadel och hänga dax? jag har inte haft sadel på min (född april). Jag har kännt att jag hastar fram lite för fort så jag har fått hålla mig i styr lite. Men nu kanske jag "ligger efter" istället? läste ovan om skoning också? skor ni era tvååringar?

jag har gjort följande: 3-4 dar i veckan är jag i stallet och tar max en aktiv halvtimma per gång på banan eller skogen (ofta kortare). Sen mycket borsta och mysa.

Varierar följande:
Löshoppning (max 90cm och inte så många språng)
Tömkörning (mellan koner och lite i skogen)
kapson på stor volt i skritt och trav. tränar halter och byta gångarter
Lite NH med konstiga saker, klättra upp på masonit klädd SJ pall gå på presenningar mm.

Ligger jag i fas eller gör jag för mycket eller för lite med min lille? Vad tränar ni och vad är på g i vinter?
jag har inget uppsuttet treårstest att göra så jag har inte bråttom med ridningen egentligen.

Vill stämma av lite med er andra då detta är min första (så unga) unghäst. Sen finns det givetvis massa olika åsikter och sätt att göra på men det är ju bara att ta till sig det som känns vettigt;)
 
Sv: 10:orna del 3

lånar knappen

Att jag tidigare frågat om strl på 10orna var för att vi har en 10a i stallet som mäter 172 (!) cm...och som dessutom inte verkar vara klar med växandet än :o
han är ju visserligen fbl, och ofta är de ju lite "tidigare".

Jag har jobbat med fbl (galopphästar) väldigt länge nu, men den här strl förvånade mig verkligen :laugh:
 
Sv: 10:orna del 3

Min är född i maj, och jag köpte henne i februari i år, då hade hon inte gjort någonting mer än att gå i grimman efter sin mamma. Varje hovslagarbesök var fullt krig, hon diade fortfarande och ja, hon kunde ingenting. Jag känner precis som du att jag ligger efter många andra här i tråden, men min häst var absolut inte färdig för saker hon borde varit färdig för när jag köpte henne. I början fick jag lägga tid bara på att ta in och ut henne från hagen, och borsta och lyfta hovar och sånt.

Nu har vi kommit så långt att vi övar lite "longering" (hon har tränset på sig, men linan sitter fast i grimman) i skritt och trav, hon har löshoppat ett par gånger (max 70 cm, vet inte exakt) och hon har haft sadeln på sig en gång. Jag jobbar henne ungefär fem gånger i veckan, minst tre av dem går vi bara ut i naturen och vänjer oss vid olika miljöer. De gångerna vi jobbar mer intensivt på ridbanan håller vi på i max en kvart. Hon är en sån ponny som behöver mycket psykisk stimulans för att inte bli odräglig, hade hon inte varit det hade jag kanske jobbat henne färre dagar.

Jag skor henne inte, det är fortfarande jobbigt bara att verka henne, så jag hoppas hon klarar sig ett bra tag utan skor. Och i och med att hon är ponny har inte heller jag något ridprov på treårstesten, så jag hoppas kunna börja sitta in henne till jul, och att hon ska kunna skritta, trava och galoppera med ryttare till nästa sommar.
 
Sv: 10:orna del 3

Tackar :)

Kör väl lite sådana där tillfällen ett tag fram över innan jag verkligen sitter där tror jag. Skynda långsamt :)

Delvis kl.

Igår klippte bonden ner VÅR åkermark som vi fått tillbaka ju, jag blev väldigt förvånad för jag menar det är ju vår nu, eller ja alltså dom jag hyr av och tänk OM jag skulle släppt mina där nu snart? Nu har vi inte satt stängsel alls men tänkt om vi skulle det snart?

Jag tror säkert detta är ett snällt ändamål, klipp ner inför nästa års växtperiod osv. Men vad vet han om vi hade tänkt ha dom där i år eller inte?

Sådana där saker irriterar mig en hel del måste jag erkänna :/

Ingen mer uppdatering på flickans sida kan jag även säga, hon fick bara käk igår plus att jag gjorde i ordning bädden till dom så nu har dom fått komma in, vilket dom tyckte var helt underbart.

MEN, en fråga... Är det mineralbrist dom har om dom käkar torv?
Det är ju typ gjord så...??
 
Sv: 10:orna del 3

Min gör också det. Hon äter papperströet också om hon inte får mat fort nog i damens ögon. Hon har aldrig stått på halm, så jag vet inte vart hon har fått idén om att man kan äta bädden.
 
Sv: 10:orna del 3

Men gullegull ! Så söt med sin matsäck !!!

KL

Idag fick jag med mig min dotter till stallet - och lillan fick träns på sig under grimman. Dottern jobbade henne lite för hand, såna enkla saker som att göra det man ber om med röstkommandon. Skritt, halt, rygga, flytta undan. Sedan fick hon sprattla lös och det är jätteskoj tycker lillan.

På söndag ska vi löshoppa om jag är fortsatt så bra som jag är nu.
 
Sv: 10:orna del 3

Jag har en som är i samma size som din. Har inte mätt honom efter hemkomsten från betet men han är större än sin syster på 170 cm :crazy:

I går blev han valack så här kommer bilder på honom med blodiga ben. Han verkar inte ha särskilt ont trots allt och far runt som en hottentott i hagen när man går förbi med ett sto.

Izzo e. Hip Hop - Nostradamus (borde blivit pytteliten men det vet han inget om).
Är ju född i juli så han behöver inte göra något än på ett tag. Sadeln testade jag ju utan reaktion så när allt är läkt blir det lite löshoppning och påbörjad longering.

f74201294618Pdfd4.jpg

5e4201294551P2ea3.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Ok, ja alltså jag öppnade upp in till ligghallen igår kväll när jag fixat till bädden och efter att ha rullat sig och sådant så började dom käka torven, och såg att dom gjorde det även lite idag :S

Dom har både salt och mineralsten, fri tillgång till hösilge (väntar dock analys på det) sedan får dom dessutom 1l med mustangs protein ++ samt rapsolja.

Funderar på om det är mineralbrist, då kan dom käka det, jord. Men svårt och säga. Funderar på om man skulle köpa hem någon utav kraffts mineral säckar, dom där, blå, grön lr röd. Minns ej vad dom heter :o
Men samtidigt vet jag inte om det är det heller, gud vad jag skulle vilja ha analysen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
911
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp