Bukefalos 28 år!

1177 Bukefalos

Det är precis det jag har gjort, Honung. Chefen var väldigt orolig i morse och undrade om jag hade blivit sämre. :nailbiting:

Ärr är jag inte rädd för, har kommit till den ålder när ärr och rynkor är bevis på att man levt ordentligt. :D

Helt OK för mig om 1177-tråden blir tematråd.
Ärr är inte bara osnygga, de är mycket känsligare, så rent praktiskt kan det vara bra att få det fint och tajt ihopläkt hela vägen igenom alla hudlager.
 
Vadå osnygga, vem har bestämt det?

Men det där med känsligheten är en bra synpunkt. Jag har bestämt mig för att låta stygnen sitta längre än till måndag (jag är dessutom en sårpillare).

Undviker nu allt som har med klister att göra, samt vetrap. Skulle inte förvåna mig om en stor del av svullnaden och obehaget kom av den allergiska reaktionen mot det. Idag är det kompress och gammeldags elastisk linda som gäller. Skööööönt.
 
Vadå osnygga, vem har bestämt det?
Jag tänkte att du gjorde det eftersom du uttryckte dig som att du inte brydde dig om hur ärret såg ut = om det var osnyggt ;)
Det finns säkert något bättre ord istället för osnygga, orkade inte tänka ut något bättre när det inte var huvudanledningen till mitt råd :)
 
Alltså jag kan förstå om man vill fixa stora ärr eller ärr med jobbig ärrvävnad och att man får ersättning för det. Men vad jag menade var att det är naturligt med lite skavanker, rynkor och bristningar och att jag inte kan se poängen med att försöka framstå som slät och ograverad upp i åttioårsåldern. Jag yttrade mig ur mitt nuvarande perspektiv, där jag troligen får ett 2-3 cm tunt streck med ett par små prickar.
 
Hej Buke 1177! Nu gjorde jag precis som ni sade och sköt upp stygnborttagningen i drygt en halv vecka. Såret var då fint och ytan läkt, men distrikssköterskan tyckte att jag skulle ha kirurgtejp på det i ett par veckor (!) för att få ett "fint ärr". Men jag är inte så säker på att det är en bra idé, jag kan nämligen inte böja leden ordentligt utan att det tar emot och misstänker att någon sena har råkat illa ut. Det känns smart att stretcha leden ett par gånger om dagen genom att mjukt knyta näven tills det tar emot. Det gör "blåmärkesont" när det börjar ta emot, alltså en ganska mjuk smärta. Jag sätter dock på en bit kirurgtejp när jag t ex åker till stallet, om inte annat så för att påminna mig själv att vara försiktig med fingret. Verkar detta vettigt?

PS. Jag spettade för drygt 30 stolp igår utan att det blev sämre, så jag tror inte att det är jätteallvarligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 902
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tjoho alla olycksfåglar med erfarenhet av tejpade sår. Jag fick ju ett sår tejpat i torsdags kväll av farbror doktorn. Jag fick lova att...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Luff
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
973
Senast: inaa
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 713
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp