Bukefalos 28 år!

11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Har inga problem med det.
När jag var 9 tog jag in hästarna där min sköt häst stod.

Min 6 åriga dotter hjälper mig att ta in/ut. Dock får hon bara ta ut vissa hästar.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Har inga problem med det.
När jag var 9 tog jag in hästarna där min sköt häst stod.

Min 6 åriga dotter hjälper mig att ta in/ut. Dock får hon bara ta ut vissa hästar.

Finns ju en viss skillnad här, din dotter hjälper dig och hon får bara ta ut vissa hästar. Med andra ord, du är närvarande och behjälplig, har koll på situationen samt låter henne bara ta ut hästar som du anser lämpliga.

Sedan att du var nio år och tog in hästarna där din sköthäst stod är ju ingen merit i sig för att det rent generellt skulle vara ok, jag tog åxå in och ut hästar i låg ålder just p.g.a. att ingen tyckte att det var galet, men det gör ju inte saken bättre, om man säger så.

Kicki :laugh:
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Det är just det, vem ska fatta de "svåra" besluten i en nödsituation, du är ju inte myndig. Samt att jag skulle som förälder, även om jag inte hade intresse följa en såpass ung person som du är vid sådana här tillfällen.

Kicki :laugh:
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Det finns flera stycken att höra av sig till som är väldigt hästkunniga och har/haft egna hästar. :)

Mjo, har tänkt göra det eftersom jag känner hästarna såpass bra nu. :o
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Det kanske beror på om det är små ponnyer eller stooora hästar. Å andra sidan hjälpte jag alltid till att ta in inackorderingars stora hästar. Det hände faktiskt en gång att jag tappade grimskaften :S Annars tycker jag jag inte att det låter så värst konstigt att hon får ta in dom.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Nej, absolut inte. Hästar oavsett storlek är livsfarliga djur. En minderårig skulle inte få hantera min häst utan tillsyn, och då är min häst i ponnystorlek och väluppfostrad. Ett sådant inackorderingsstall skulle jag flytta ifrån.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Absolut inte, utan godkännande från de inackorderade hästarnas ägare!

Jag tycker absolut inte att en seriös stallägare låter sin 11-åring sköta in-/utsläpp av andras hästar.

Hade jag haft min häst i ett stall där stallägaren gör på detta vis skulle jag omgående flytta hästen.
Oavsett 11-åringens erfarenhet av hästar är det absolut inte OK att låta denna leda andra människors hästar utan hästägarens godkännande.

Ursäkta luddigt svar. Men jag får iaf fram mitt budskap ;)
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Men det kanske beror på vad det är för en häst. Och att minderåriga aldrig skulle få hjälpa till utan hästägarnas tillstånd tycker jag är lite överdrivet. Okej om hästen är vääldigt svårhanterad eller om ägaren har sagt att h*n endast vill att ___ tar in hästen. Och en sjuttonåring som är erfaren och duktig kan ju klara det lika bra, kanske tom bättre än någon på tjugofem som inte har lika mycket erfarenhet. Sen vet jag att det är ganska stor skillnad på en elvaåring och en sjuttonåring som jag tog som exempel men det var för att förklara vad jag tyckte om att minderåriga inte skulle få ta in hästarna utan tillstånd.

Vill inte säga emot, bara säga vad jag tyckte om saken ;)
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Näe, jag tycker faktiskt inte att det är OK att en 17-åring ska hantera min häst heller om jag inte godkänt det.

Har jag t ex stallat upp min häst i ett stall där jag vet att många minderåriga hjälper till med hästarna så fine - då får jag väl skylla mig själv (men då vet jag ju förmodligen också vilka tjejer som har in-/utsläpp).

Men annars tycker jag verkligen inte alls att det känns OK.
En minderårig (oavsett 7 eller 17 år gammal) får inte hantera min häst utan mitt godkännande, så enkelt är det i min värld ;)

Jag var själv medryttare på olika hästar och hade även egen häst som minderårig och tog hand om in- och utsläpp i olika stall där jag vistades. Men då var det ju schemalagda in- och utsläpp så om någon hade invändningar så fick de självklart säga sitt. De visste ju mycket väl att jag var minderårig och vistades i stallen.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

En fråga till dig och andra:

vad tror du arbetsmiljölagen säger om att ett företag använder en 10-11 åring till arbete som inte är ofarligt? Det är en sak om det är familjens egna hästar det gäller. Om det är inackorderade hästar så blir det besvärligt.

svar till dig och alla andra:

Det är inte ett företag. Och använder sig av en 10-11 åring?! denna tjejen som är elva (fyller snart tolv) frågade mig om hon fick leda några snälla hästar till/från hagen, för hon tycker att det är kul.
Alla som har hästar inackorderade i stallet vet att hon leder hästar, de tycker att det är helt okej.
Jag skulle aldrig drömma om att lämna henne med ansvaret för ett stall, jag är alltid med när hon hanterar hästarna, och hjälper till om det skulle behövas.
Hon har själv två fjordingar hemma hos sig som hon tar hand om, hon har hållt på med hästar sen hon var liten.
Skulle det vara så att man inte vill att hästen ska ledas av en 11-åring så kan man bara säga till så tar jag hästen.
VARFÖR kan man aldrig få svara på ett inlägg utan att bli bombarderad av negativa kommentarer?:confused:
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Nej, jag tycker inte det känns bra. Dem hästar jag har haft och hanterar skulle jag visserligen kunna låta en elvaåring leda till och från hagen då det bara är väluppfostrade hästar jag har hand om (även om alla hästar kan reagera). Men det är skillnad på att hantera flera olika hästar, varav alla säkert inte lär vara väluppfostrade, och om något skulle hända och urarta i en krissituation så är det troligt att barnet inte lär fatta det mest genomtänkta beslutet. Om en vuxen däremot var i stallet som barnet kunde vända sig till på sekunden om något hände så skulle jag tycka det var mindre farligt.
Fast sedan kan man undra om man skulle få ut något på försäkringen om hästen skadats pga. att en minderårig inte klarat av att hantera den? Förutom barnets och hästens säkerhet så kan det säkert bli kostsamt också.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Jag har själv just en 11 årig dotter, Som ALDRIG skulle få släppa ut VÅRA egna 5 hästar !!!
Dock får hon ta ut/in sin egen ponny, när jag är med !!

Lika dant då jag bedrev ridskola, bara ett få tal barn fick gå till sammans med mej för att ta in/ut hästarna(welsh mountains, den största var 120 cm) och då ALLTID med hjälm på huvudet!!!
(nu fick dom ha hjälm på sig hela tiden när dom var i stallet och hästar fanns inne)

Jag som är Myndig, ska ha ett så stort ansvar att jag inte låter ett barn ta mer ansvar än vad lagen tillåter!!
(Barn= upp till 18-år,enligt lagen)
OCH DEFENITIVT INTE FÖR ANDRAS HÄSTAR!!!:devil::devil:

Mogen 6 barns mamma...Hoppas jag iaf:D
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Tycker inte det beror på ålder.

Jag är väldigt kinkig när det gäller vilka som leder min unghäst då jag vet att han dragit iväg med mig och andra, detta gäller både för deras säkerhet och att jag är rädd om honom. Och här spelar det ingen roll om det är en 11 åring eller en vuxen. Kan man hantera detta så helt klart, har sett bevis på en 25 årig som enbart hanterat snällingar genom åren som sedan tappar en häst då den bråkar, varav en 13 åring tar över och allt fungerar perfekt. Jag hanterade själv en hingst när jag var 11 år gammal, dock med översyn av min mamma samt hingstens ägare. Man lär sig genom handling, sen självklart bör man inte överlåta hantering till mindreåriga om man vet att det kan bli problem med vissa hästar och att det kan bli farligt.

Min ponny får gärna hanteras av yngre personer så länge de är hästvana eller
har hästvana personer med sig.
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

Och att minderåriga aldrig skulle få hjälpa till utan hästägarnas tillstånd tycker jag är lite överdrivet.


Varför tycker du att det är överdrivet? Vem hålls ansvarig vid en olycka t.ex. har du tänkt på det!?

Kicki :laugh:
 
Sv: 11åring tar ut/in inackorderade hästar?

KL

Aldrig, näver bäver! En elvaårig har inte bra, sunt bondförnuft, vet inte vad h*n ska göra i en paniksituation. Och sen är h*n ALLDELES för ung för ett så stort ansvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Funderarn
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Bee
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp