Bukefalos 28 år!

13-årig häst, för gammal?

fannykarlsson

Trådstartare
Tycker ni att en häst som är 12-13 år är för gammal att köpa för tex, 50.000 som hoppar 1-110 banor samt dressyr la/lb, har väl själv tänkt träna hoppning och dressyr samt tävla på klubb och lokal nivå inom hoppning.
Det jag menar, är det värt/kommer hästen hålla bra och hur gammal är egentligen en bra ålder att köpa i det jag tänkt använda hästen för?

Tyck till vad ni tycker!
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Det är väl en perfekt ålder, du har 10 år till om hästen är fräsch och du förvaltar den väl :)
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Jag köpte en sån, och idag 11 år senare är hon fortfarande frisk och fullt ridbar:love:
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Tycker det är en bra ålder men det beror säkert på att jag själv kommer köpa exakt en sån häst som du beskriver nästa vecka.....om den går igenom besiktningen. Har dock haft den på foder i 6 mån och allt har funkat bra så det borde inte vara några konstigheter. :)
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Min näst senaste häst köpte jag när han var 14 år. Bara för att han var så högt utbildad. Jag red honom aktivt fram till ca 23. Nu är han 26 och hade jag bara haft tiden hade det fortfarande gått att rida honom på en hyffsad nivå. Men nu trivs han med livet som pensionär istället. :)

Det är guld värt med en lite äldre, stabil häst som är väl utbildad!
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Som med allting annat handlar det om individen. Min B-ponny, som levt ett väldigt "lätt" liv, reds knappt alls förrän han var nio år och jag köpte honom, reds inte heller de sista åren på grund av brist på lämplig ryttare, och var nog en av Sveriges mest ompysslade och älskade hästar, utan överdrift. Han dog i cancer när han var sjutton. Min C-ponny å andra sidan var femton redan när jag fick henne, hade tävlat hoppning på allsvensk nivå, tävlade hoppning till och med lätt B med mig tills hon var 20 (då blev jag för gammal), reds varje dag tills hon var 24 och reds tre-fyra gånger i veckan tills hon blev 26, då hon gick bort. En fruktansvärt fräsch och pigg ponny ända till slutet. Hon hade på pappret levt ett så mycket hårdare liv än B-ponnyn, och hon var fyra år äldre, men trots det och trots att de sköttes på precis samma sätt, så överlevde hon honom med mer än fem år.

En relativt utbildad häst har kommit upp lite i ålder, det finns ingen fyraåring som är utbildad på 110-banor och LA-dressyr. Det har kostat att få hästen dit den är idag, visst att man kan köpa en oinriden tvååring för en lite billigare peng, men slutsumman är oändligt mycket mer innan den är färdig. Så nej, jag tycker inte priset är för dyrt för en häst i den åldern på den nivån.
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Generellt är det många som tror att hästar som passerat 10 år är gamla, det är synd, för det är ju liksom då de börjar nå sin bästa ålder som tävlingshästar. Och sen kan de tävla aktivt i många år efter det.
För att ta några exempel:

John Whitaker tävlade världscupen i hoppning på Welham när han (hästen alltså!) var 24 år.
Linda Algotssons fälttävlanshäst Stand by Me gick sitt sista VM då han var 20 år
Jan Brink tävlade Briar på högsta nivå i dressyr tills han var 18 år
(och en bekant till mig fick "ärva" en internationell svårklasshäst i körning som läromästare, han gjorde sin sista start i Msv körning förra året, då var han 26 år och hur pigg och fräsch som helst!)
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Den låter väl perfekt! Den är utbildad över den nivå du just nu tänker dig. Är den tävlad? Det tycker jag är en avgörande sak, mycket mer än åldern.
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Nja, Welham pensionerades när han var 21.
OM det var en annan häst eller om jag minns fel ålder låter jag vara osagt.
Men i vilket fall som helst var det en häst som var långt över nämnda 13 år, som tävlade hoppning på högsta nivå.
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

OM det var en annan häst eller om jag minns fel ålder låter jag vara osagt.
Men i vilket fall som helst var det en häst som var långt över nämnda 13 år, som tävlade hoppning på högsta nivå.

Kan det ha varit Ryan's Son?

*Ändrad, nop Ryan's son dog som 18 åring.
 
Senast ändrad:
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Det var welham som deltog i världscupen med john whitaker men hästen var 20, inte 24, vilket ändå är ganska hög ålder för att delta på den högsta nivån, och inte bara delta utan göra det bra
As well as winning the Derby together, John and Welham won a host of prestigious competitions including the 1999 British Jumping Grand Prix at Hickstead and the 2000 Bordeaux and Bologna World Cup qualifiers

http://www.horseandhound.co.uk/news/sad-farewell-to-john-whitakers-great-partner-welham/

Så en 13-årig häst tycker jag definitivt inte är för gammal
 
Senast ändrad:
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Tycker det är en bra ålder.
Men värdet kommer ju inte stiga så det beror på vad man vill. Den kommer sjunka ganska mkt för efter 15 års ålder är hästarna inte lika lättsåld/attraktiva tycker jag det verkar som? 8-10 är optimal ålder tycker jag men då tror jag dom är som dyrast.
Jag köpte min häst när han var 14/15 och han har ändå åkt på olika inflammationer trots lullridning i skogen bara. "Vanligt för hans ålder" enligt veterinären. Min första häst var 20 men riktigt riktigt fräsch och märkte inte av hans ålder, han blev 25 och aldrig haft skador eller hältor i hela sitt liv :)
 
Sv: 13-årig häst, för gammal?

Är hästen bara frisk så är åldern av underordnad betydelse. Vad har hästen gjort innan? Har den varit skadad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 312
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 393
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp