Bukefalos 28 år!

15-åringar försökte tända eld på stall

Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Vilken tur att de kom på dem!!

Hur i hela friden får man en sådan här idé och tar sig för att genomföra den!? Normala personer har en spärr mot sådan här dårskap. Kanske har de varit med och tänt på fler stall/byggnader i området..?

Vad man gör för att få sådana här individer på rätt köl igen, tja, det är nog ganska svårt, tyvärr. :crazy: Kanske genom att låta dem få smaka på sin egen medicin ja?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ja att elda upp dem är säkert ett bra o konstruktivt sätt att få dem på rätt köl!!
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Finns det ingen här som har en modern sund syn på förhållandet mellan brott o straff??
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag tänker då inte tycka synd om såna här sviniga människor!

Hur kan man ens komma på tanken att göra som de gjort!?
Jag finner inga ord för vad jag skulle göra om jag kom på någon som försökte skada mina hästar/hund eller annat jag älskar.



Jag blev glad över en sak när jag läste artikeln, och det är att det stod att de är misstänkta för mordbrand! Annars när djur skadas/dödas brukar det ju inte kallas mord på det sättet, och det är fel.
Det är lika illa att tända eld på stall som hus. Mord är mord.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Mordbrand är det när man avsiktligt tänder eld på en byggnad oberoende av om det finns någon i den eller ej.
I det här fallet vet vi väl inte om det fanns några hästar inne.
Jag tycker inte heller synd om dem, självklart skall de straffas men inte med medeltida metoder.
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Det står i artikeln att det fanns hästar i stallet.

Som hästmänska börjar jag självklart genast att bläddra i fina gamla "Häxhammaren" för att hitta ett lämpligt straff...

Men i verkligheten torde det väl vara behandlingshem och kanske senare fosterhem som gäller. Att engagera föräldrarna är naturligtvis värt ett försök, men leder förmodligen ingenstans.
De här femtonåringarna är sannolikt dubbelt belastade av både arv och miljö.

Att deras mopeder beslagtas utgår jag ifrån, eftersom de använts som fortskaffningsmedel till brottsplatsen. Så lyder i alla fall lagen för vuxna, och det känns ju definitivt inte som att dessa små skeva änglar borde få susa runt i bygden med tändvätskeflaskan i högsta hugg...
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Nja, jag tänkte kanske inte att tända eld på just dem, men väl deras mopeder och andra tillhörigheter kanske? :grin: Å andra sidan vore det kanske inte så dumt att låsa in dem i ett hus och sedan tända på, som brandkåren får ha som övningsobjekt att släcka? :angel: Så att de åtminstone får känna av ångesten och hotas av att bli innebränd... :mad:

Vad tror DU skulle få sådana här personer att "bli normala"? Vilken påföljd skulle få dem att ta ansvar för sina handlingar och begripa hur man rättar sig efter lagar och regler? Samt hysa medkänsla för människor och djur? :crazy:

Ska vi andra normala människor stå och titta på, medan dessa psykopater får göra vad de vill, utan kännbara påföljder som får dem att radikalt ändra livsstil?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

ta av dem deras mobiltelefoner och datorer, märkeskläder, låt dom få gå till skolan i samma UFF-kläder hela veckan, tvångsspara hockeyfrilla och sätt på dom glasögon och träskor så fixar nog skolkamraterna resten.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

ta av dem deras mobiltelefoner och datorer, märkeskläder, låt dom få gå till skolan i samma UFF-kläder hela veckan, tvångsspara hockeyfrilla och sätt på dom glasögon och träskor så fixar nog skolkamraterna resten.

:bow: :rofl:

Eller som min kompis sa: Det räcker nog med att ta bort trimmen, så kommer deras hjärtan krossas.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Självklart är någon typ av samhälsvård nödvändig o då menar jag inte böter (som föräldrarna betalar) o ett samtal med socialen.
Nej man skall inte stå bredvid o titta på, men jag tycker inte att det här gapandet efter misshandel o tortyr är ok. Räkna själv hur många sådana förslag som finns bara i den här tråden.
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Mordbrand är det när man avsiktligt tänder eld på en byggnad oberoende av om det finns någon i den eller ej.
I det här fallet vet vi väl inte om det fanns några hästar inne.
Jag tycker inte heller synd om dem, självklart skall de straffas men inte med medeltida metoder.
PL

Nix enligt polisen så blev rubriceringen mordbrand när det konstaterades att det fanns hästar i stallet.

Självklart är det fel i skallen på pojkarna som behöver vård av något slag som troligtvis inte utförs i Sverige! Inte på ett bra sätt iallafall!
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Vad tror DU skulle få sådana här personer att "bli normala"? Vilken påföljd skulle få dem att ta ansvar för sina handlingar och begripa hur man rättar sig efter lagar och regler? Samt hysa medkänsla för människor och djur? :crazy:

Genom att väcka känslan empati hos pojkarna, se på USA tex som använder djur i just rehab.syfte.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Nix enligt polisen så blev rubriceringen mordbrand när det konstaterades att det fanns hästar i stallet.

Självklart är det fel i skallen på pojkarna som behöver vård av något slag som troligtvis inte utförs i Sverige! Inte på ett bra sätt iallafall!

Brottsbalken, kapitel 13, stadgar:

1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grov mordbrand dömas till fängelse på viss tid, lägst sex och högst tio år, eller på livstid.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller eljest inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet.

Mordbrand har således samma straffsats som allmänfarlig ödeläggelse. Mordbrand behöver inte inbegripa något mord. På grund av förekomsten av orddelen "mord-" i mordbrand uppstår det dock ibland förvirring om vad begreppet betyder.

Nej det kanske inte är tillräckligt bra vård i sverige men skulle det vara bättre att stoppa in dom i ett fängelse av USA-modell?
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Å andra sidan vore det kanske inte så dumt att låsa in dem i ett hus och sedan tända på, som brandkåren får ha som övningsobjekt att släcka? :angel: Så att de åtminstone får känna av ångesten och hotas av att bli innebränd... :mad:



Är ni inte kloka ? är det bara en som är vettig i sina åsikter i inläggen här attde ska straffas men inte lemlästas eller torteras till döds?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Dom flesta har nog vettiga åsikter, försök läsa inläggen med lite humor, men man vill samtidigt ha rejäla straff för något så otroligt som dessa mordbrännare tog sig före. Rejäla straff för att... allvaret ska tränga in i deras skallar, för att andra ska inse det allvarliga i detta samt att det ska stå klart för var och en hur allvarligt vi, dvs samhället, ser på detta tilltag.

Självklart ska ligisterna ha någon slags vård för att förebygga fortsatt kriminell verksamhet, men det ska inte vara i st f bestraffning.

LIA
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag har svårt att läsa den här typen av lynchinlägg med humor, precis som jag har svårt att läsa rasistiska inlägg med lite humor.
Det är helt enkelt inte roligt att föreslå att man skall bränna inne folk!
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Dom flesta har nog vettiga åsikter, försök läsa inläggen med lite humor, men man vill samtidigt ha rejäla straff för något så otroligt som dessa mordbrännare tog sig före. Rejäla straff för att... allvaret ska tränga in i deras skallar, för att andra ska inse det allvarliga i detta samt att det ska stå klart för var och en hur allvarligt vi, dvs samhället, ser på detta tilltag.


men om det är så allvarligt som vi alla tycker det är varför då bemöta det med humor som du menar görs och inte med de vettiga åsikter som kanske ? finns? Jag tycker sånt där om oilka hämndstraff ser illa ut och sen kan det bli så att vissa, ja, som jag ,inte förstår att det är skämt och faktiskt hakar på i hatet om det nte är en sån som tydligt tar ställning från sån otrevlig stämning.Alla utom en ja kanske två eller tre då med mig verkar att upptrissade hämndskämt o förslag löser situatione och oxå verkar förebyggande.?
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag har svårt att läsa den här typen av lynchinlägg med humor, precis som jag har svårt att läsa rasistiska inlägg med lite humor.
Det är helt enkelt inte roligt att föreslå att man skall bränna inne folk!
PL

Visst låter många av inläggen hemska om man inte läser dem med lite humor, men du får också tänka på att skillnaden på de människor som skriver här faktiskt aldrig skulle iscensätta sina tankar, medans de vi pratar om faktiskt gör det!!!! Så om vi måste stå ut med att få våra hästar innebrända så tycker jag att dessa "rara" gossar kan få stå ut med råa skämt om vad deras straff borde bli! Så ta inte ifrån mig det enda sättet som jag kan straffa dessa hemska människor med, nämligen elaka tankar om vad jag skulle utsätta dom för, om jag vore lika sinnesrubbad som dom.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Det finns fall då oskyldiga blivit misshandlade efter uppvigling av den här typen så du kan aldrig veta vilka som gör slag i saken, precis som när det gäller rasistisk uppvigling.
Du får tänka vad du vill men i mina ögon är det inte accepabelt att föreslå!
Vem har sagt att vi skall stå ut med att få våra hästar innebrända????
PL
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 830
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp