§ 16-tillstånd

Texaz

Trådstartare
Hur är gången runt detta?

Ansökte i augusti då jag kommer att utöka verksamheten och vill ha allt i ordning.

Har sen dess inte hört något, mer än att en av mina hyresgäster berättade att Länsstyrelsen varit ut på ett oanmält besök (i början av september) har dock ännu inte sett något protokoll kring det besöket...

Hur lång tid brukar/kan det tänkas ta?

Vad ligger kostnaden för det på?
 
Sv: § 16-tillstånd

För mig tog det nästan 2 år från det att jag skickat in papprena tills jag fick besök. Inga högprioärenden verkar det som;). Jag betalade ingenting:)
 
Sv: § 16-tillstånd

jag skickade in i jan och fick anmält besök i feb. Fick en åtgärdslista och jag fick själv meddela när jag skulle ha allt åtgärdat. Skickade in foton på det åtgärdade efter 5 mån och fick mitt tillstånd. Hörde att grannstallet fick 2 år på sig att åtgärda deras brister.
Behöver de komma tillbaka och besiktiga är det en kostnad. Första besöket gratis alla fall i Sthlm.
 
Sv: § 16-tillstånd

Ja jisses......
Gäller alltså att ha rejäl framförhållning om man ill starta upp? För min del handlar det främst om uthyrning av stallplatser, och jo, hästarna har anlänt:crazy:

Vad jag funderar över är det oanmälda besöket, tycker det känns lite lurigt, särskilt som jag vid en inspektion två månader innan fick godkänt UA:p
 
Sv: § 16-tillstånd

För mig tog det en vecka. Behövde sätta upp kabelskydd i taket men det var enda åtgärden.
sedan hade jag papperen på posten inom en vecka.
 
Sv: § 16-tillstånd

Ja jisses......
Gäller alltså att ha rejäl framförhållning om man ill starta upp? För min del handlar det främst om uthyrning av stallplatser, och jo, hästarna har anlänt:crazy:

Vad jag funderar över är det oanmälda besöket, tycker det känns lite lurigt, särskilt som jag vid en inspektion två månader innan fick godkänt UA:p

I alla fall vid den länsstyrelse som jag hör till är det olika avdelningar inom djurskyddet som hand om de olika sakerna. Så att den som var hos dig när det blev UA kan har kommit från en annan del som har hand om tillstånd. De tittar då inte på samma saker t ex att få besiktningen av själva stallet godkänt efter en förprövning eller att någon kommer och tittar på djurhållningen är här två helt olika avdelningar.
 
Sv: § 16-tillstånd

Faktiskt så har de som jobbar med 16 § häst även börjat slutbesiktiga häststall efter godkänd förprövning det senaste halvåret, så i Skåne kan det vara samma person som utför dessa två uppgifter.

Texaz: Från att ansökan är komplett försöker länsstyrelsen i Skåne hålla en handläggningstid på 90 dagar på länsstyrelsen i Skåne, jag vet att man försöker det i övriga landet också, men resurserna räcker ofta inte till för att hålla den tiden. Detta är också förutsatt att inga brister finns vid kontrollen som kräver ytterligare tid att åtgärda. Under vissa perioder kan det dock bli längre väntetid, t ex vid semestertider. Det är t ex en heltidstjänst i hela Skåne län för 16 § ansökningar för häst.

Har någon från länsstyrelsen varit ute på kontroll hos dig utan att du fått någon kontrollrapport eller ett beslut, beroende på av vilken orsak de var där, så hade jag kontaktat länsstyrelsen och frågat.
Vi ska skicka ut våra kontrollrapporter inom 2 veckor från kontrollen, såklart kan denna tid variera mellan olika länsstyrelser, men 2 månader låter som lång tid tycker jag.
Första kontrollen när man ansöker om 16 § tillstånd är alltid gratis ( skattebetalarna betalar denna alltså), men uppföljande kontroll av brister debiteras den som ansökt om tillståndet.
En kontroll kan ta allt från 45 minuter till 4-5 timmar beroende på storlek på anläggningen och om det finns brister som behöver diskuteras.

Komplett ansökan = ansökningsblanketten ifylld samt en ritning över anläggningen med mått utsatt där hästar förvaras, dvs stall, ligghallar, gångar, boxar, hagar o d.
Det är väldigt många som inte skickar in denna ritning, och då kan inte handläggning av ansökan påbörjas eftersom ansökan då inte är komplett. Förprövar man i samband med 16 § ansökan så är de ritningarna ok, men har man förprövat innan 2011 så finns inte de ritningar man skickade in i det nya diariesystemet, så dessa är inte enkla för handläggaren att ta fram. Ritning ska vara med i ansökan, och det står också på ansökningshandlingarna, jag tror ändå 60-70% inte skickar in dessa i första rundan = merarbete för både handläggare och sökande då ansökan ska kompletteras.
 
Sv: § 16-tillstånd

intressant det här.. jag var på en föreläsning idag, där en gruppchef från länsstyrelsens djurskydd i Västra Götaland pratade. Han nämnde bla paragraf 16... Enligt deras interna regler ska handläggningstiden vara 8 veckor, men han visste med sig att det i många fall tog längre tid pga underbemanning i många län....

Men ett tips är att ringa dem om det inte hänt något efter 8 veckor... Man kan ju inte sitta och vänta på ett tillstånd allt för länge....
 
Sv: § 16-tillstånd

*kl*

Jag var nyss i kontakt med Länsstyrelsen i Västra Götaland just för att kolla om jag skulle kombinera en förprövning gällande några extraboxar med en ansökan om tillstånd enligt §16 pga förändring av verksamheten.

De svarade att jag kan skicka in båda ansökan samtidigt om jag vill men att det är olika personer som sköter de respektive ärendena och kontrollbesöken så att det är inte troligt att dom slår ihop det till ett besök iallafall.

Verkar väldigt onödigt att åka ut två gånger (särskilt om dom är underbemannade!) och i princip kolla samma saker men dom gör ju som dom tycker är bäst. :grin:
 
Sv: § 16-tillstånd

Hos många länsstyrelser ligger förprövning, på en enhet och allt annat djurskydd på en enhet. Problemet är att en person som förprövar, en byggnadskonsulent, oftast har byggnadsteknisk utbildning och inte djurskydd, denna kan därmed inte göra en kontroll för 16 § ansökan. En djurskyddsinspektör skulle teoretiskt kunna klara att göra slutbesiktning av en godkänd förprövning, men där är det en enorm resursbrist, så varje liten extra arbetsuppgift blir betungande för den enheten i sådana fall. Det är ganska vanligt att man förprövar och söker 16 § samtidigt, så det är många som ska ha både slutbesiktning av förprövning och 16 § tillstånd. Varje slutbesiktning leder till ett nytt ärende med administration, så det tar en del tid. I Skåne har man dock kommit överens mellan enheterna om att man kan låna en del av en djurskyddsinspektör för slutbesiktning.

Det finns en utredningom en ny djurskyddslag, SOU 2011:75 heter den för de som vill och orkar plöja igenom den. I denna utredning finns b la förslaget att man ska slopa 16 § tillståndet och utredaren anser att de faktorer som är viktiga för att kunna skapa ett gott djurskydd och en god djurhälsa ska inkluderas i förprövningen. Utredaren anser att byggnadsteknisk, veterinärmedicinsk och etologisk kompetens ska inkluderas i förprövningsarbetet.
Man undrar lite hur det ska gå till- de som förprövar är nog inte så intresserade av att ta djurskyddet också och vice versa med djurskyddsinspektörerna.
De remissvar man fått in håller dock ej med utredaren, de flesta anser att 16 § tillstånden fyller sin funktion, 2014 har jag hört att den nya djurskyddslagen ska träda ikraft, och det är inte så långt dit.
 
Sv: § 16-tillstånd

Det förslaget låter ju konstigt i mina öron. Jag menar det finns ju massor med verksamheter som startas i befintliga, redan godkända stall och där man inte bygger om eller har någon anledning att förpröva.
Då behöver inte de något godkännande alls då, medans den som råkar vilja bygga om eller lägga till ett par boxar måste få det enligt förslaget?
 
Sv: § 16-tillstånd

Jag hoppas det blir tillräckligt med protester mot det förslaget, för det kommer innebära noll koll på en hel del verksamheter, precis som du skriver.

Nu är det inte bara hästverksamheter som berörs, som det ändå finns förprövning för, så en del kan komma med där. Det kommer, om utredarens förslag går igenom, även att gälla för verksamheter, som i dag ska ha 16 § tillstånd, med hund, katt, sällskapsdjur och pälsdjur.

16 § tillståndet ska vara en slags kvalitetsstämpel för företagaren, och många som har det tycker det är bra, även de flesta branschorganisationerna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 239
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 540
Senast: gul_zebra
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp