Bukefalos 28 år!

3-årig arab!

Ferrari

Trådstartare
Tycker ni det är en bra ide att leka med en häst lös i paddocken... :confused: i detta fallet är det ett 3-årigt arabsto, kan hon bli rädd för mig ifall jag jagar iväg henne på lek?
Jag är lite osäker nämligen... snälla, jag vill ha svar! :bump:
 
Jag tycker inte att det är någe problem att du vill leka med din häst.Det gör jag ofta med min och han tycker det är jätte skoj.Varför skulle hon bli rädd???
Men kom i håg ,,vill hon komma till dig så ta in henne till dig,och smek henne i ansiktet+kroppen.Efter ni har lekt ett tag.Sen kan du fösa ut henne igen och forsätta att leka.Du ska tänka att du är hästens ledare.Du säger till när den får komma och inte till dig
Jag brukar leka ta fatt med min..
Lycka till
 
Jag tycker det är en synnerligen dum ide. Visst kan man sätta lite fart på hästarna så de busar och så. men att LEKA med en 400 - 600 kg tung varelse som lätt sparkar högre än din huvudhöjd är inte så lyckat.

Och en unghäst är mer benägen än en äldre att under leken råka kicka dig, eller att leka för häftigt.

jag skulel helt klart avstå.

Löslongera eller dylikt om du vill göra något med henne lös. Och hjälm på =)
 
nej jag skulle inte tro att hon blir rädd för dig om du leker med henne. det stärker bara hennes tillit till dig plus att ni lär känna varann bättre...se bara upp så att du inte råkar bli sparkad (använd hjälm och säkerhetsväst)
 
Hmm,,.det är ävl inget fel att leka med sin häst men klart den springer i väg dom är flock djur som oftast flyr från fara och när du då springer emot eller något å springer den ju i från*fast de beror på hur hästen är*men oftast
 
Tänk dig hur hästarna själv leker i hagen.

Tycker att det är en dum idé.
 
Jag lekte med min gamle Luff - tills jag fick rädda mig in i stallet o stänga dörrn då 500 kg fjording stod på bakbenen och tyckte matte var jättekul......Nä det är inte alltid en bra ide att leka med hästar på detta vis, hon tar nog ingen skada men du däremot.....
 
Jag brukar ofta leka med min 3 åring´och hon tycker det är jätte roligt. Men jag brukar ha en longerlina i ena handen och om hon skulle komma mot mig i full galopp så rör jag piskan framför mig och gör lite ljud ifrån mig och då vågar hon inte springa på mig. Men om hon kommer in mot mig med sänkt huvud och tuggar så klappar jag alltid henne över hela kroppen och sen fortsätter vi leka... Jag tycker absolut du ska testa som lite omväxling =D
 
nää men hon sa ju att den sprang i väg gav bara en resoner till varför!
hästar nää men du är ävl ingen häst?? :confused:


:D
 
Jag leker ofta med min Pojke som är en 9-årig vallack. Han älskar det och det gör jag med...
MEN jag skulle INTE leka på samma sätt med en unghäst, de har inte samma "erfarenheter" som de äldre...
En vill du leka så lek på då det finns mycket positivt med detta, men ha hjälm och väst på dig och var på din vakt...
Kram Och Lycka till / MissSindra
 
Jag leker ofta med min häst. Både i hagen och i paddocken.
I början tycker jag inte att du ska "jaga iväg" din häst. Även om det bara är på lek så måste du ju veta hur man ser skillnaden så att det inte blir något missförstånd. Sen ska man aldrig "gå på" hästen från början. Börja med att få din hästs uppmärksamhet, sen kan ni springa tillsammans och efter det kan ni börja leka lite vildare, tex. att du plötsligt byter riktning så att hästen måste vända och springa ikapp. Det älskar min polle. :)

Jag jagar aldrig min häst. Först springer vi tillsammans och sen tar jag intiativ till något och han följer efter. Ibland kan jag ta ett skutt mot hästen men inte "jaga".
 
Tycker att det är jättebra att "leka" med dom, gjorde det senast igår med mina. Både jag och dom älskar det!
Men ha gärna hjälm och en longerspö med dig, så att du kan hålla henne ifrån dig om hon vill busa. Du får helt enkelt använda sunt förnuft, blir hon för uppspelt är det bara att lägga ner.
Tycker att du kan jaga iväg henne om du vill, men hon måste kunna få komma till dig och tryggheten om hon vill. Lär henne att komma till dig när du ropar på henne, men inte rusandes utan lugnt skrittande. Ev kan du ta hjälp av lite godis då, om hon inte blir tiggig eller nafsar.
 
Jag tycker helt klart INTE att du ska leka med din häst i hagen. Även om det går bra för dig och ni lyckas upprätthålla ett samförstånd.

Tänk när någon annan går in i hagen och hon ser denna människa som en leksak?

Nä, det är frestande, det kan jag hålla med om, men tänk på risken. Det finns andra sätt att arbeta med och förströ sin häst.

Bara min åsikt ;)
 
Låt henne leka med de andra hästarna i hagen och när du grejar med henne aktivera henne på andra sätt genom tömkörning/ridning osv.

Malin
 
tja, tänk om arabdamen får för sig att leka tillbaks lite... genom att klättra eller sparka på dig på hästars vis! Det som betyder "skoj" för dem betyder nog "Ajjjj" för oss!

Sen har ju unghästar en massa lustiga ideer för sig, t.ex. att pröva sina gränser genom att utmana dig öppet, och vad gör du då? Springer ifrån hästen? :p

Den som sig in i leken ger får leken tåla.
 
Det beror på. Tycker att du borde låta henne leka med vanliga hästkompisar istället när hon är så pass ung.
Jag leker ibland med min 12 åriga valack och det märks att han uppskattar det, han bockar och pruttar i galoppsprången, men så fort det börjar gå för vilt till så slutar jag och vi gosar en stund.

När jag skötte om en 3 årig hingst och första gången skulle rida honom ensam hände en hemsk grej - det var ingen hemma och han var enda hästen i stallet.
Jag leder in honom med mycket möda, han vill inte alls gå in i boxen. Så när jag väl har fått in honom och vänder ryggen till så sparkar han upp boxdörren med framhoven och kutar ut i hagen igen.
Jag går ut till honom, lite småarg förstås, kopplar fast grimskaftet i grimman och då börjar han att småstegra. Han nafsar uppnosigt i min jacka.
"Nej, sluta!", säger jag bestämt, och bestämmer mig för att leda honom ett varv i hagen för att "visa honom vem som bestämmer". Haha, vilket skämt :o.
När vi är mitt i hagen börjar hingsten helt sonkia att stegra mot mig (han var väl ca 153 cm och ganska lätt i typen samt oskodd vid den tiden), ger mig på uppvägen en rätt så krafig touch i axeln/armen med hoven och nafsar ett flertal gånger i min jacka. Då blir jag förstås fly förbannad, och klappar till honom (brukar inte behövas men det kändes som en sådan situation där jag fick gå lite över min gräns). Hästen nafsar istället en extra gång och då tar jag upp en pinne som ligger i hagen, försöker schasa iväg honom från mig. "Aha" tänker denna unga och ostimulerade hingst, "vi ska leka!"
Så han grabbar tag i pinnen, och den var puts väck, så biter han fast i grimskaftet och vägrar att släppa. Rycker åt sig hela grimskaftet så det snurrar ett varv runt halsen.
Jaha, där står jag, försvarslös, skiträdd och förbannad.
Så går han till "attack" mot míg och jag kutar till närmaste träd. Om ni hade sett mig så hade ni förmodligen legat dubbelvikta av skratt, för hästfan leker tafatt med mig! Jag springer från träd till träd med hingsten i hälarna. Sliter upp stalldörren och stänger igen den framför mulen på denna grabb. Hör hur han knuffar på dörren "släpp in mig!".
Jag är helt förstörd efter det, försöker med darrande fingrar ringa hem men det är ingen mottagning inne i stallet. Så jag tar mod till mig. Går ut till mördarhästen (som för övrigt står utanför stallet med en fredlig min och grimskaftet rullat runt halsen), tar av grimman och grimskaftet och avlägsnar mgi snabbt därifrån.
Sedan den dagen ´har jag inte träffat denna kille som numera är valack och sägs vara jättelugn. Hojja, hemska upplevelser! :crazy:
 
Jag leker ofta med mina hästar. Bl a en korsnings valack på 170 cm och nästan 700 kg matchvikt. :banana:
Däremot gör jag klart för hästen, att leken är helt på mina vilkor!!
Är man det minsta osäker, eller inte helt på det klara om vem som har ledarskapet, ska man absolut imte provocera fram lek mellan häst och människa. :crazy:
Det kan sluta bra, men lika gärna illa...
 
Det är absout INTE en bra idé.
Att "leka" med en äldre/gammal häst är en sak. Den är trygg och van vid människor och vet hur den ska bete sig.
En 3-åring är mycket lättlärd och tar snabbt åt sig både det ena och det andra. Man ska alltså inte ena dagen "leka" med hästen och nästa dag begära att den ska vara lydig och uppmärksam. Det finns MÅNGA hästar som förstörts av "snälla" människor som lekt med det gulliga fölet/unghästen. Du riskerar att hästen blir farlig.

Löshoppning, tömkörning, longering, löslongering, promenader i skog och mark är några av dem trevliga aktiviteter du kan ägna dig åt med din häst
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 532
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: mamman
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 659
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp