Bukefalos 28 år!

3 årig hingst

Hingst eller inte, för att få en trevlig och harmonisk häst så bör den först och främst få gå med andra hästar där den kan leka av sig och umgås med andra hästar, sen kommer självklart all annan hantering därtill.
Jag kastrerade min ena häst väldigt sent när han var 8 år pga att jag tänkte försöka få honom godkänd i avel, men av praktiska skäl beslöt jag mig att till sist kastrera honom. Och då hade jag velat fram och tillbaks i flera år innan jag till slut bestämde mig. Och det har jag inte ångrat.

Speciellt på våren blev han så rastlös att jag tyckte synd om honom och då var det oftast pga värmen som det inte gick att kastrera honom så jag tänkte att jag tar det efter sommaren och då till hösten hade han lugnat sig och jag tänkte att NU kanske det har blivit bättre. Men nästa vår samma sak. Men efter jag kastrerat honom så märkte jag betydlig skillnad att han mådde mycket bättre. Och då hade han även som hingst fått dela hage med en annan häst. Han hade säkert mått ännu sämre om han gått själv.

Så om du inte har starka skäl till att behålla honom som hingst så gör du honom en stor tjänst att kastrera honom.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 150
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp