3 hanar i samma bur?

C

Carro3333

Det är så att jag har 2 marsvins hanar sen innan på 1 år men är lite sugen på att skaffa ett till. Men det kanske är en galen ide? Dom kanske ryker ihop eller vad tror ni?.. Någon som har någon erfarenhet om detta?
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

Om du skaffar en ung hane och badar alla och sätter ihop dem i en neutral miljö och sen sätter in de i en tvättad bur så att den inte har lukt från någon av de andra så tror jag inte att det borde vara något problem alls :).
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

Jag gjorde tvärt om - hade två halvårsbröder och tog sedan hand om en femårig hanne som blivit ensam när kompisen dog. Inga problem alls att släppa ihop dem. I början fick de skifta burvåning varannan dag så att de skulle få mem samma lukt (badades inte), sedan släppte jag ihop dem på neutral mark där ingen av dem varit tidigare. Efter det fick de komma in i tvåvåningsburen igen. Efter lite rangordningsgnabb var det hur lugnt som helst! Den störste av bröderna tog kommandot, gamlingen fick mittenplatsen i hierarkin och den något mindre brodern är lägst, men inte på något sätt mobbad.

Lycka till och se till att de har gott om plats!
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

det går nog alldeles utmärkt, har själv haft flockar av hanar på sommaren, har de bara tillräckligt med utrymme och plats att komma undan så ska det inte vara några problem. hanar är egentligen i regel inte så mycket svårare att sätta ihop än honor, jag har honor som börjar slåss för livet när de kommer med andra honor.

ibland funkar det inte alls, det beror på individerna.
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

Dom kanske ryker ihop ja, men hanar slåss sällan på liv o död, det brukar se värre ut än det är!

Stort utrymme, börja på neutral plats och MASSOR med hö!
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

Min erfarenhet av ämnet;

Jag hade två grabbar på 1,5 år när jag fick hem en vuxen omplaceringsgrabb i okänd ålder i höstas. Jag badade ingen av dom, utan städade helt enkelt ur buren så där var rent och inte doftade av någon. Sen introducerade jag alla på golvet och lät dom göra upp där tills det värsta tjafset lagt sig. Det gick ett tag (läs veckor) då det bara bråkades mellan den nya grabben och den mest dominante av mina "gamla" hanar men det la sig till slut och dom accepterar idag varandra, även om det fortfarande kan bli lite spänt om någon snor sista gurkbiten/sitter vid just den matskål som den andre tänk sätta sig vid eller liknande (marsvin... :cool::p)

Jag tror att allt går bara man ger det lite tid och inte får panik när dom härjar på varandra. Som Lizan sa så ser det värre ut än det är (och framför allt låter det värre än det är. Definitivt). Mina två rök ihop ett antal gånger men jag tror fasen aldrig det faktiskt ledde till blodvite (tack och lov). Dock lät det som att tredje världskriget brutit ut med start i grisburen.

Köp en bur av den största modell du kan hitta (eller bygg en själv så blir det billigare :idea:) och skaffa flera vattenflaskor/matskålar/leksaker/hus/hängmattor/vaddomnuharisinbur.
 
Sv: 3 hanar i samma bur?

Jag tror inte det ska vara någon fara, 3 hanar funkar lika bra som 3 honor. Där jag praktiserade förut (på en djuraffär) hade de massor med marsvin, bla. en stor bur med bara massa hanar och när det kom nya hanar till butiken så var det aldrig något problem med att bara släppa ner nykomlingen till de andra, de sprang runt en stund bara, sen var det bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 490
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
638
Senast: Fetaost
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
844
Senast: Lyan
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp