3 månader sover dåligt

falukorw

Trådstartare
Jag behöver hjälp för håller på att bli galen.
Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är kanske bra med bara 2 uppvak för att äta. Övriga nätter vaknar han varje till varannan timme.

Vi lägger honom vid 19-19.30 och då somnar han oftast snabbt och lätt. Sedan sover han till ca 22 och då börjar stöket. Han ammar, men sedan när han är klar ligger han och stånkar och stönar och sparkar och vevar. Sedan somnar han såklart om igen men vaknar efter 1-2 timmar. Och då är det samma visa igen. Har varit såhär sedan han var 1 månad.

Har testat att ge ersättning på kvällen utan någon effekt. Han får minifom och magdroppar på rekommendation från BVC. Ingen effekt.
Har testat att ha honom i egen säng, sova i nästet mellan oss och sova precis bredvid. Ingen skillnad alls.

På dagarna kan han sova upp till 3-4 timmar när vi varit ute och gått med vagnen. Några tips???
 
När min var bebis så fick hon ont i magen om jag åt lök eller annat gasbildande. Prova att uteslut det ur din diet och se om det hjälper.
 
När min var bebis så fick hon ont i magen om jag åt lök eller annat gasbildande. Prova att uteslut det ur din diet och se om det hjälper.
Lök och kål och annat gasbildande går inte över i bröstmjölk, det är en myt. Bröstmjölken bildas av vätska och näringsämnen i blodet så endast de ämnen som kommer ut i blodet kan övergå till bröstmjölk. Lökpartiklar och annat liknande övergår inte i blodet. Fast det skulle ju vara ganska kul om bröstmjölken blev rosa om man åt rödbetor ;)
 
Lök och kål och annat gasbildande går inte över i bröstmjölk, det är en myt. Bröstmjölken bildas av vätska och näringsämnen i blodet så endast de ämnen som kommer ut i blodet kan övergå till bröstmjölk. Lökpartiklar och annat liknande övergår inte i blodet. Fast det skulle ju vara ganska kul om bröstmjölken blev rosa om man åt rödbetor ;)

Men det är fakta att efter att jag ätit nåt med lök/vitlök etc så tog det en timme efter amning sen fick hon ont i magen. De perioder när jag inte åt lök, vitlök etc så hände det inte. Jag uteslöt det först helt. Sen testade jag och varje gång jag testade så reagerade hon.
 
Men det är fakta att efter att jag ätit nåt med lök/vitlök etc så tog det en timme efter amning sen fick hon ont i magen. De perioder när jag inte åt lök, vitlök etc så hände det inte. Jag uteslöt det först helt. Sen testade jag och varje gång jag testade så reagerade hon.

Du får gärna tro det men det finns inget som helst vetenskapligt bevis för det, enbart slump.

Bröstmjölk består av laktos. Även veganers bröstmjölk består av laktos, det har inget med kosten att göra.
 
Du får gärna tro det men det finns inget som helst vetenskapligt bevis för det, enbart slump.

Bröstmjölk består av laktos. Även veganers bröstmjölk består av laktos, det har inget med kosten att göra.

I så fall var det en jäkla slump. Varenda gång med flera veckors mellanrum då hon inte hade ont i magen alls. Jag köper inte det. Hon reagerade på det.
 
I så fall var det en jäkla slump. Varenda gång med flera veckors mellanrum då hon inte hade ont i magen alls. Jag köper inte det. Hon reagerade på det.

Du behöver inte köpa det men jag kommer säga emot när det sägs som en sanning. Det är en myt.

Bebisen i tråden verkar ju sova gott länge i sträck andra timmar på dygnet så den verkar ju inte reagera på det övrig tid.
De ämnen som via kosten faktiskt går över i bröstmjölk gör det under åtta timmar efter att mamman ätit, det är ändå några fler amningar som bebisen borde reagera på i så fall.
 
Jag behöver hjälp för håller på att bli galen.
Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är kanske bra med bara 2 uppvak för att äta. Övriga nätter vaknar han varje till varannan timme.

Vi lägger honom vid 19-19.30 och då somnar han oftast snabbt och lätt. Sedan sover han till ca 22 och då börjar stöket. Han ammar, men sedan när han är klar ligger han och stånkar och stönar och sparkar och vevar. Sedan somnar han såklart om igen men vaknar efter 1-2 timmar. Och då är det samma visa igen. Har varit såhär sedan han var 1 månad.

Har testat att ge ersättning på kvällen utan någon effekt. Han får minifom och magdroppar på rekommendation från BVC. Ingen effekt.
Har testat att ha honom i egen säng, sova i nästet mellan oss och sova precis bredvid. Ingen skillnad alls.

På dagarna kan han sova upp till 3-4 timmar när vi varit ute och gått med vagnen. Några tips???
Åh vad tufft det låter ❤️ Som en tröst så ammades mitt barn till sömns och ammades fritt nattetid första sex månaderna (om jag inte minns fel), och vaknade då typ varannan timme. Det är inte konstigt att bebisar vaknar så ofta när de är så små.

Barn behöver äta på natten upp till 4-6 månaders ålder ungefär, så det är inte så konstigt att er vaknar ofta ❤️

När vi började vänja av med nattammningen så var det enklast att mjölkbaren (jag) inte låg nära, för då ville hon bara äta 😅

Kan ni ta varannan natt eller liknande så att ni får turas om att sova?
 
Jag behöver hjälp för håller på att bli galen.
Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är kanske bra med bara 2 uppvak för att äta. Övriga nätter vaknar han varje till varannan timme.

Vi lägger honom vid 19-19.30 och då somnar han oftast snabbt och lätt. Sedan sover han till ca 22 och då börjar stöket. Han ammar, men sedan när han är klar ligger han och stånkar och stönar och sparkar och vevar. Sedan somnar han såklart om igen men vaknar efter 1-2 timmar. Och då är det samma visa igen. Har varit såhär sedan han var 1 månad.

Har testat att ge ersättning på kvällen utan någon effekt. Han får minifom och magdroppar på rekommendation från BVC. Ingen effekt.
Har testat att ha honom i egen säng, sova i nästet mellan oss och sova precis bredvid. Ingen skillnad alls.

På dagarna kan han sova upp till 3-4 timmar när vi varit ute och gått med vagnen. Några tips???

Det där är så kämpigt, våra tre barn har varit liknande och det är så tufft när man är mitt i det ❤️

Försök soc på dagen om du kan när bebisen sover, annars får ni försöka dela upp det på natten så gott det går.
 
Jag behöver hjälp för håller på att bli galen.
Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är kanske bra med bara 2 uppvak för att äta. Övriga nätter vaknar han varje till varannan timme.

Vi lägger honom vid 19-19.30 och då somnar han oftast snabbt och lätt. Sedan sover han till ca 22 och då börjar stöket. Han ammar, men sedan när han är klar ligger han och stånkar och stönar och sparkar och vevar. Sedan somnar han såklart om igen men vaknar efter 1-2 timmar. Och då är det samma visa igen. Har varit såhär sedan han var 1 månad.

Har testat att ge ersättning på kvällen utan någon effekt. Han får minifom och magdroppar på rekommendation från BVC. Ingen effekt.
Har testat att ha honom i egen säng, sova i nästet mellan oss och sova precis bredvid. Ingen skillnad alls.

På dagarna kan han sova upp till 3-4 timmar när vi varit ute och gått med vagnen. Några tips???
Prövat att söva honom i sele/sjal? Jag spånar bara.
Ger ni honom möjligheten att rapa efter mat? Upplever att min son vevar och stånkar nattetid om en rap "fastnat på tvären".
 
Vad tufft ni har det! Det är dock helt normalt med en så liten bebis och det kommer bli lättare allteftersom han blir äldre (en klen tröst när man är mitt i det, men ni kan vara närmare än ni tror!) ! Mitt bästa tips är nog att sova samtidigt som barnet så mycket det går, alltså sova på dagen tex. när han har en längre sammanhållen sömnperiod. Och att skruva ned alla förväntningar på att hinna (orka) med saker och vara aktiv. Inse att såhär ser livet ut just nu och släpp kraven på allt annat än att få bebis att överleva. Och dela på bördan så att ni föräldrar båda får sova ut någon natt i veckan om möjligt. Håll ut, snart vänder det ska du se❤️!
 
Jag lider med dig! Mitt första barn var ungefär så (minus stånkandet). Under de 11 månader han ammades vaknade han varje-varannan timme under nätterna. Det är väldigt slitigt. Jag hade dessutom de första månaderna väldigt svårt att sova på dagen. Mitt sätt att klara mig var att gå och lägga mig tidigt. Periodvis fick jag lägga mig samtidigt som barnet eftersom min också sov aningen längre första passet. Det var tufft att gå och lägga sig tidigt och missa all chans till barnfri kvällstid, men jag fick prioritera sömnen.
 
Prövat att söva honom i sele/sjal? Jag spånar bara.
Ger ni honom möjligheten att rapa efter mat? Upplever att min son vevar och stånkar nattetid om en rap "fastnat på tvären".
Bär i sele ibland dagtid men då brukar han väldigt sällan somna så tror inte det är hans sätt att somna…
 
Åh vad tufft det låter ❤️ Som en tröst så ammades mitt barn till sömns och ammades fritt nattetid första sex månaderna (om jag inte minns fel), och vaknade då typ varannan timme. Det är inte konstigt att bebisar vaknar så ofta när de är så små.

Barn behöver äta på natten upp till 4-6 månaders ålder ungefär, så det är inte så konstigt att er vaknar ofta ❤️

När vi började vänja av med nattammningen så var det enklast att mjölkbaren (jag) inte låg nära, för då ville hon bara äta 😅

Kan ni ta varannan natt eller liknande så att ni får turas om att sova?
Varannan natt är svårt eftersom sambon jobbar. Men han brukar ta någon natt på helgen iaf.
 
Varannan natt är svårt eftersom sambon jobbar. Men han brukar ta någon natt på helgen iaf.

Jag pumpade och så tog min man en matning varje natt så jag fick sova lite mer. Han uppskattade det också jättemycket att kunna mata vår dotter redan när hon var bebis.
 
Varannan natt är svårt eftersom sambon jobbar. Men han brukar ta någon natt på helgen iaf.

Alltså, har du möjlighet att varje dag sova de 3-4 timmarna under dagen med en bebis som sover det i ett svep så kan jag absolut förstå argumentet, annars inte.

Vår äldsta sov uselt på natten, vet att när jag hoppade in och jobbade en sväng sommaren efter att hon fyllt ett (så då var hon ca 13-14 månader) hade hon fortfarande nätter när hon vaknade varje halvtimma natten igenom. Det gick lite i perioder. Så jag tänker att det ändå kan vara bra med ett upplägg som håller i längden och då är det ju en klar fördel om man kan dela på det. Min sov aldrig några särskilt långa stunder på dagen, och sov dem dessutom helst i bilen på väg till något eller på promenad så jag kunde ju aldrig vila samtidigt. Jag tog hela föräldraledigheten men vi delade nätterna helt med varannan natt rakt av (vet att vissa delar själva natten istället, tar fram till ett visst klockslag eller så) resonerade som så att det var minst lika viktigt att jag var pigg och alert för att hålla liv i vårat barn som att han fixade sitt jobb. Ju äldre barnet blir kräver det ju också att man orkar underhålla det mer och mer också.

Säger inte att det är det enda rätta eller kommer lösa alla era problem, förhoppningsvis vänder sömnen snart för er och ni slipper fundera på det överhuvudtaget, men jag kan i alla fall råda till att dela på nätterna. Jag vet inte om jag klarat mig ur den perioden med vettet i behåll annars, ärligt talat.
 
Varannan natt är svårt eftersom sambon jobbar. Men han brukar ta någon natt på helgen iaf.
Jag håller med @nejlica om att det kanske ändå är läge att börja dela på nätterna, jag upplever att det på många sätt är mindre krävande att jobba än att vara hemma. Vi delade nätterna från början oavsett vem som jobbade och för oss var det nog nödvändigt för att orka. Vi gjorde uppdelningen att en tog första delen av natten och en den andra delen, men det kan man ju lägga upp som det passar en.
 
Gällande dela nätter: Mitt barn sov inte särskilt mycket alls dagtid som liten, så jag "jobbade" ju mycket längre pass än min man som bara var på jobbet 8h per dag. Hemma med bebis har man inte heller möjlighet till återhämtning på samma sätt, så maken delade mer än gärna på nätterna.
 
Du får gärna tro det men det finns inget som helst vetenskapligt bevis för det, enbart slump.

Bröstmjölk består av laktos. Även veganers bröstmjölk består av laktos, det har inget med kosten att göra.

Det kan vi väl inte riktigt slå fast? Det finns många olika ämnen i lök som kan gå ut i blodet. Jag har sett studier på att det kan påverka smaken på mjölken.

Vad gäller mjölkprodukter för mamman är väl det troligaste att om hon är laktosintolerant/känslig så kanske det kickar igång processer i kroppen som i sin tur påverkar mjölken.

Men rent allmänt, så är det ganska vanligt att små beståndsdelar av det vi äter och dricker kan gå ut i blodet och vidare ut i bröstmjölken. Det är däremot inte så lätt att designa etiska experiment för hur det sen påverkar mänskliga bebisar...
 
Det kan vi väl inte riktigt slå fast? Det finns många olika ämnen i lök som kan gå ut i blodet. Jag har sett studier på att det kan påverka smaken på mjölken.

Vad gäller mjölkprodukter för mamman är väl det troligaste att om hon är laktosintolerant/känslig så kanske det kickar igång processer i kroppen som i sin tur påverkar mjölken.

Men rent allmänt, så är det ganska vanligt att små beståndsdelar av det vi äter och dricker kan gå ut i blodet och vidare ut i bröstmjölken. Det är däremot inte så lätt att designa etiska experiment för hur det sen påverkar mänskliga bebisar...
Vad är det för ämnen i lök som du kan återfinna i blodet? :)

Det vi kan slå fast är att människan alltid letar efter samband även när det inte finns sådana. Och att bebisars tarmar är under mognad länge och att de i perioder har ont i magen oavsett om de äter bröstmjölk eller ersättning och oavsett vad mamman äter.

Att mjölkprotein och fiskprotein går över till bröstmjölk är bevisat.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 667
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 443
Senast: Hazel
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 117
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp