Bukefalos 28 år!

3 mil med äldre häst

cajo1312

Trådstartare
hej! Jag ska rida hem min häst och kan väl uppskatta det som Max 3 mil hem. Det är ungefär hälften grusväg och hälften asfalt. Det kommer alltså bli mestadels skritt.

Med henne är det inga problem men jag har en 27:årig D-ponny också som jag funderar på om jag kan ta med (att någon annan rider på honom) han rids normalhårda pass 5-6 dagar i veckan och är väldigt van att rida på grusvägar.

Är det dumt att ta med honom eller är det helt okej med tanke på att det mest blir skritt och pauser?

Han är en väldigt trygg häst som hade varit till stor hjälp när det kommer broar osv ;)
 
Som en liten anekdot kan jag berätta att vi var på akuten för något så banalt som kritallsjukan men vi träffade vakterna som skjutsar patienter genom sjukhuset då.
De berättade att de några dagar i veckan går 2,5 mil/per dag.

Jag började skratta och sa att det är inte många människor som ens rider sina hästar så långt EN dag i veckan och han gjorde stora ögon.

Så, kan en 50-årig gubbe gå 2,5 mil några dagar i veckan kan vilken frisk häst som helst skritta den sträckan, skulle jag säga, oavsett ålder och träning.
 
Det är ju ingenting för en häst som rids nästan varje dag :) tror till och med ni kan rida i alla gångarter utan problem . Jag rider ofta 2-3 mil med våra i alla gångarter. Den ena är 24 år.
 
Vad skönt att få bekräftelse på det :)
Då får han följa med! :)
Det som oroar mig mest är väl egentligen att han ska bli stum i benen av att det är mycket asfalt.. Men på de flesta ställen är vägen så liten så då kan man rida bredvid asfalten i gräskanten :)

Tack för snabba svar!
 
Asfalt är ofta ganska mjukt och sviktande, ingen fara att rida på. Kan bli halt för en skodd häst, särskilt om skorna är slitna.
Rid lugnt och förståndigt bara, så går det alldeles utmärkt att både skritta och trava på asfalt.
 
har ni tur så kan man kanske rida bredvid asfaltvägen vissa sträckor, t ex längst stubbåker, glesare skog eller om det är en gräskant.

att skritta 1 mil på väldigt seg häst tar ca 1h, så rider ni 1,5mil och tar en fikapaus där hästarna får beta och kissa så blir det nog bara bra :).
 
Hur mycket och långt rids hästen i vanliga fall? Har den bra kondition ser jag inga som helst hinder så länge ni mest skrittar.
 
har ni tur så kan man kanske rida bredvid asfaltvägen vissa sträckor, t ex längst stubbåker, glesare skog eller om det är en gräskant.

att skritta 1 mil på väldigt seg häst tar ca 1h, så rider ni 1,5mil och tar en fikapaus där hästarna får beta och kissa så blir det nog bara bra :).
Menar du att en seg häst skrittar i 10 kilometer i timmen? Det skulle jag säga är helt orimligt. Normalt skrittempo för stor häst är ca 6 kilometer i timmen.
 
Menar du att en seg häst skrittar i 10 kilometer i timmen? Det skulle jag säga är helt orimligt. Normalt skrittempo för stor häst är ca 6 kilometer i timmen.

Min sega ponny kan, om han tillåts, skritta i ca 3 km/h :angel:

10 km/h är ett rejält tempo, mer rimligt att sikta på 5-7 km/h.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp