Bukefalos 28 år!

40årig hästbonde behöver date tips.

Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Jag fick lära mig en ny sak idag. Eleverna är inte i skolan för att få kunskap. De skall tydligen få färdigheter istället.

Visst är det fint.
Lärare från universitet och högskola larmar om eleverna kommer från gymnasiet allt sämre förberedda. Grundkunskaperna är så dåliga att det diskuteras att kraven måste sänkas för att lärarna med gott samvete skall kunna godkänna nya akademiker.
Det påstås att bara var tionde av dagens högskole-/universitetsstuderande skulle blivit godkända om det hade varit år 1990.

Förslag till lösningar verkar lysa med sin frånvaro, men det är klart, det här kanske kan vara något:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/korta-program-pa-gymnasiet-redan-nasta-ar/

Trist bara att det råder skriande brist på okvalificerade yrken - och - när man väl rekryterar till okvalificerade yrken är det fördelaktigt att anställa någon som är någorlunda bildad. Den som inte klarat av grundskola avslöjar sig i regel rätt snabbt.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Iom "Man får väl dessutom lära sig skriva i skolan?" låter det som att du har högre tankar om dagens skola än vad dagens skola förmår leverera.

Min uppmaning handlar alltså om att du ska bli varse att allt fler går ur grundskolan, högstadium som gymnasium, utan att varken ha lärt sig skriva, räkna eller annat.
Ja, det är sant. Jag läste artiklar om det senast idag.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Vad fan har allt detta jävla svammel med kärnfrågan i tråden att göra?
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Det är vanligt att diskussioner irrar in sig på stickspår. Det är helt ok och absolut ingen anledning till arga svordomar.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Just det där har jag också sett när jag arbetat med grupparbete med personer som är över 20 precis nästan. Jag har förvånats över hur 17 de kan ha så dåliga kunskaper i svenska som de har, det där hade inte varit acceptabelt i skolan när jag gick på högstadiet och gymnasiet och jag är inte gammal egentligen med mina 33 år.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Typ inte alla som ens bryr sig , jag har flera kompisar som särskriver, inte är dom sämre människor för det :mad:
(citerar ett av inläggen, som får representera alla i ämnet särskrivning)

Nej, de är inte sämre människor för att de särskriver. Problemet är att det de skriver inte är det de vill säga när de delar på orden.
Jag diskuterade särskrivning med min 8-årige son förra veckan och han började gapskratta :rofl: när jag skrev två meningar under varandra och bad honom läsa:
en brunhårig sjuksköterska
en brun hårig sjuk sköterska
Det är en attans skillnad i betydelse beroende på om orden sitter ihop eller inte.

Vidare:
Femhundralappar
Femhundra lappar
Fem hundralappar
Också en attans skillnad...
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Stora frågan är väl om han har fått nåt napp på denna månaden med tystnad i tråden??
Det är väl det som är RELEVANT :)

med medelutbildad hälsning stickan
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Han kanske snärjt in sig i ett nät då han hört talas om nät dejting! :D
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

(citerar ett av inläggen, som får representera alla i ämnet särskrivning)

Nej, de är inte sämre människor för att de särskriver. Problemet är att det de skriver inte är det de vill säga när de delar på orden.
Jag diskuterade särskrivning med min 8-årige son förra veckan och han började gapskratta :rofl: när jag skrev två meningar under varandra och bad honom läsa:
en brunhårig sjuksköterska
en brun hårig sjuk sköterska
Det är en attans skillnad i betydelse beroende på om orden sitter ihop eller inte.

Vidare:
Femhundralappar
Femhundra lappar
Fem hundralappar
Också en attans skillnad...


Jo det är såklart bra att lära sig men jag dissar inte folk för att dom särskriver...jag fattar ändå vad som menas i sammanhanget.

Om en dyslektiker skriver en kontaktannons då ?? Bör den också stanna hemma ?

( den frågan är inte till dig personligen utan för den/dom som tycker att särskrivare inte behöver bemöda sig .)
 
Senast ändrad:
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Om en dyslektiker skriver en kontaktannons då ?? Bör den också stanna hemma ?

( den frågan är inte till dig personligen utan för den/dom som tycker att särskrivare inte behöver bemöda sig .)

Men återigen. Det är väl en VÄLDIG skillnad mellan att vara dyslektiker och att särskriva??

Det handlar inte om att stava illa. Det handlar om att inte begripa skillnaden mellan sjuksköterska och sjuk sköterska.

Jag vet många dyslektiker som är väldigt verbala. Men stavar som krattor.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Stora frågan är väl om han har fått nåt napp på denna månaden med tystnad i tråden??
Det är väl det som är RELEVANT :)

Relevant för TS, möjligen, men inte för oss. Det relevanta för oss, om något, är väl vad som sker i tråden. Inte vad som sker i andra användares liv.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Men återigen. Det är väl en VÄLDIG skillnad mellan att vara dyslektiker och att särskriva??

Det handlar inte om att stava illa. Det handlar om att inte begripa skillnaden mellan sjuksköterska och sjuk sköterska.

Jag vet många dyslektiker som är väldigt verbala. Men stavar som krattor.

Ja men precis...inte ens särskrivare pratar som dom skriver men ändå tilldelas dom att vara outbildade ;)

Men det var inte det jag reagerade på utan detta golit svarade ponticfarmer( eller om det var Prinsen) .. :


golit må stava som en kratta men han sär skriver inte

golit gissar att du förberett den här presentationen? Att du funderat över hur du skulle tolkas i den händelse av att någon intresserad skulle läsa.

Du har miss lyckats. Nej det är ingen katastrof, men att sär skriva i en kontakt annons är lite som att bonde söker inte fru, men dum skalle.
 
Senast ändrad:
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Det är en enorm skillnad på att vara obildad, outbildad och ointelligent. Inte _Ung är dyslektiker, utbildad och jag antar att hon även har bildning, är definitivt inte ointelligent och stavar varken som en kratta eller särskriver.

Att vara dyslektiker är en förklaring, ingen ursäkt och har verkligen inget med ointelligens eller slarvigt skriftspråk att göra.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Det är en enorm skillnad på att vara obildad, outbildad och ointelligent. Inte _Ung är dyslektiker, utbildad och jag antar att hon även har bildning, är definitivt inte ointelligent och stavar varken som en kratta eller särskriver.

Att vara dyslektiker är en förklaring, ingen ursäkt och har verkligen inget med ointelligens eller slarvigt skriftspråk att göra.

Just precis så.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

(citerar ett av inläggen, som får representera alla i ämnet särskrivning)

Nej, de är inte sämre människor för att de särskriver. Problemet är att det de skriver inte är det de vill säga när de delar på orden.
Jag diskuterade särskrivning med min 8-årige son förra veckan och han började gapskratta :rofl: när jag skrev två meningar under varandra och bad honom läsa:
en brunhårig sjuksköterska
en brun hårig sjuk sköterska
Det är en attans skillnad i betydelse beroende på om orden sitter ihop eller inte.

Vidare:
Femhundralappar
Femhundra lappar
Fem hundralappar
Också en attans skillnad...

Jag har aldrig någonsin missförstått vad den som skrev menade. Orden står ju i ett sammanhang. Om något kostar femhundra lappar så förstår väl de allra flesta (dock inte de obildade ;) att det handlar om pengar och inte lappar.
Många skriver verkligen illa men att kalla dessa för obildade tycker jag är dumt. Det är också dumt att hoppa över en kille i en annons pga hans stavfel, särskrivningar eller syftningsfel. Jag gissar att man i en ev relation inte skriver så mycket till varandra att detta kan ha någon som helst betydelse.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Jag delar arbetsplats med en mycket utbildad, bildad person - han är inte bara smart utan socialt kompetent och allmänbildad som få. Men han särskriver konstant pga av svår dyslexi. För det mesta hjälper datorn honom men ibland så får vi oss några goa skratt.

Märkligt att dra in särskrivningar i en datingtråd.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Det tycker inte jag. Det skrivna ordet är ju vad man har att tillgå som start. Och det kan ju bli tokigt om man läser in saker som är eller inte är bara för att presentationen är lite knepigt skriven.
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

Hmm, jag har flera kompisar, mestadels tjejer som särskriver..och det vore väl förjävligt om folk skulle dissa dom för att dom särskriver ..å andra sidan kan man ju dissa folk för vadsomhelst , knäppa åsikter t ex .
 
Sv: 40årig hästbonde behöver date tips.

det vore väl förjävligt om folk skulle dissa dom för att dom särskriver
Tror inte någon blir dissad för särskrivning i sig; utan för de egenskaper man anser det representera. Språket i beskrivningen är som en av bilderna i profilen; det säger något om personen. Hur man uttrycker sig, ordval, stavning, hur väl man kan förmedla det man vill ha sagt i skriven text säger saker. För vissa är det viktigt, för andra inte. Vill man dissa eller hissa av olika anledningar när man väljer livspartner så står det en fritt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 551
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Imorgon ska vi titta på en ponny som vi eventuellt vill köpa. Eftersom säljaren behöver ponnyn för ett ridläger (hon driver en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 936
Senast: Javan
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 609
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 705
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp